1000 مرال در زیستگاه ها شناسایی شدند /۳۰چادر سیار حفاظت از  محوطه گاوبانگی و مهار شکار برپا شده است

کورش ربیعی رئیس اداره حیات وحش استان مازندران به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: فصل گاوبانگی یا همان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه شهریور ماه آغاز و تا نیمه مهرماه به طول میانجامد ولی برای احتیاط بیشتر تا نیمه آبان ماه مراقبت‌های گاوبانگی را در منطقه ادامه خواهیم داد.

ربیعی در ادامه افزود: مرال یا گوزن قرمز یک گونه خاص جنگلهای هیرکانی است. یک زمانی درحوزه قفقاز و بخش‌هایی از غرب آسیا هم وجود داشتند. اما الان می‌بینیم که پراکنش اصلی این گونه علفخوار در جنگل‌های مازندران نسبتاً بالاست. گونه‌هایی از این حیوان در ارمنستان و آذربایجان و قفقاز هم دیده شده است.

او در ادامه گفت: پراکنش مرال‌ها به صورت یکنواخت و مناسب در همه نقاط حوزه جنگلی یکسان نیست، شما شاید کیلومتر‌ها جنگل را طی کنید و گونه‌ای نبینید برای این است که این گونه ارتفاعی از جنگل را انتخاب می کند که دور از دسترس انسان باشد.

او درباره میزبانی زیستگاه مرال در۴ استان گفت: زیستگاه مرال‌ها از مازندران محدوده تنکابن در غرب استان تا گلوگاه که به حوزه گلستان وصل می‌شود ادامه دارد. اما جایی که سطح حفاظتی بالاتر هست مثل منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در حوزه نوشهر و چالوس یا پناهگاه حیات وحشی که در جنوب شهر کیاسر است و آن یک قطعه هم که به حوزه پرور سمنان ادامه  می یابد.

او اعلام کرد: بر اساس آخرین سرشماری سال گذشته که همین شهریور منتهی به اواسط مهرماه انجام شده، حدود 1000 راس مرال در زیستگاه‌ها شناسایی شده است؛ اما این آمار قطعی نیست و تا حدود ۱۰۰ تا بالا و پائین می‌توانید به این آمار افزود و یا کاست.

ربیعی در ادامه با تأکید بر اینکه مرال‌ها به عنوان بزرگترین علفخوار زنده جنگل‌های کشور دچار تهدید‌هایی هستند گفت: شکار یکی از مهمترین تهدیدات این گونه است علاوه بر این مداخلات انسانی نیز از دیگر عوامل است علاوه بر این کوچ دام، درست در زمان زایمان این گونه اتفاق می‌افتد یعنی اواخر اردیبهشت و یا اوایل خرداد، سگ‌های گله و دام‌های سنگین وارد زیستگاه مرال‌ها می‌شوند و می‌تواند منجر به انتقال بیماری و بروز تلفات شود.

او با تأکید بر اینکه تا کنون خوشبختانه بیماری که منجر به تلفات شود نداشتیم افزود: یکی دیگر از تهدیدات دراین فصل ورود افراد ناخواسته به زیستگاه طبیعی در فصل گاوبانگی است که باعث بروز اختلالات زیستگاهی این گونه می‌شود و گله‌های مرال از یکدیگر جدا می‌شوند. جدایی زیستگاه‌ها می‌تواند در واقع تبادل ژنی بین جمعیت این گونه را قطع کند و فرسایش زندگی ایجاد کند.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با ارائه پیشنهاداتی برای حفظ امنیت زیستی و زیستگاهی این گونه افزود: حفاظت زیستگاه‌های مناطق جنگلی و لکه‌های باز جنگلی که به مناطق ارتفاعی استپی می‌رسد برای حفظ این گونه بسیا مهم است.

او ادامه داد: به مدت یک ماه ۳۰چادر سیارحفاظت از زیستگاه گاوبانگی را در محدوده‌های شناسایی شده با تقویت نیرو‌های محیطبانی و حضور شبانه روزی برپا کردیم تا از ورود گردشگران و شکارچیان به محدوده پیشگیری کنند.

او درباره دوره زادآوری مرال‌ها گفت: بارداری مرال‌ها حدود هشت ماه و نیم طول می‌کشد، حدود ۲۳۴ روز، گوساله مرال در طبیعت در بهترین زمان خودش یعنی در فصل بهار در رویش‌های علفی در اواخر اردیبهشت متولد می‌شود.

ربیعی تأکید کرد: مرال‌ها در زادآوری سال اول ودوم یکقلو میزایند و در سال‌های بالاتر چند قلو زایی دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا مرال‌ها که یک دوره خوب را طی کرده باشند جمعیتشان چند برابر شود و به حفظ گونه بینجامد.
 

کدخبر: 1040841 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟