در چهاردهه 40 میلیون تبعه افغانستانی از ایران خارج و دوباره بازگشتند/خروج پول خالص،مصرف یارانه ها و افزایش تورم

به گزارش رکنا،یکی از مهمترین دلایل  شکست کشور در حوزه اتباع عدم سیاست گذاری واحد و یکدست در این حوزه است. ورود آسان و حضور بدون نظارت اتباع به کشور در این سالها باعث شده تا ایران محلی برای اشتغال های فصلی و رفت و آمدهای گذری اتباع باشد و هیچ گاه به چشم یک پایگاه امن و مطمعن برای سکونت و سرمایه گذاری برای اتباع افغان نباشد.

 برای همین یکی از اهداف سازمان ملی مهاجرت برای کاهش ورود اتباع غیرمجاز به کشور غیر ممکن سازی و گران سازی  باشد.

اتلاف یارانه پنهان و آشکار

سه شکست در حوزه  اقتصادی اتباع داشتیم، 5 الی 7 میلیون تبعه افغانستانی در کشور از یارانه های پنهان و آشکار بهره می برند و باعث افزایش نرخ تورم در دو سال اخیر شده اند عدم ساماندهی اتباع این است که 5 میلیون نفر تبعه ای که در کشور ساکنند به اندازه دو سد آب و 3 نیروگاه برق مصرف می کنند.

اتباع درکشور سالانه 5 میلیارد دلار یارانه مصرف می کنند برای تولید نان این جمعیت باید گندم یارانه ای  وارد کنیم و یارانه نان و آبی که فقط به آنان تعلق می گیرد رقمی حدود 5 میلیارد دلار است.

خروج پول خالص ؛خروج ارز

  اتباع افغال 40 سال است در ایران کار می کنند و  سالانه 5 تا 7 میلیارد دلار  ارز از کشور خارج می کنند.

علاوه بر این سالانه  300 الی 400 همت حقوق اتباع در کشور برآورد شده است.چقدر از این مبلغ به نظام بانکی ما برمی گردد فقط 60 همتش مابقی به طلا و دلار تبدیل می شود و از کشور خارج می گردد و یا در اقتصاد زیر زمینی چرخش دارد. چرا چون در نظام بانکی و ارگان های ما برای تبعه افغان حساب بانکی  ایجاد نکرده است تا درآمدش رادر آن پس انداز کند.آنها دستمزدشان را پول کاغذی و طلا تبدیل می کنند.

عدم وجود سیاست های سرمایه گذاری برای اتباع

بعد از حاکمیت طالبان و مهاجرت گسترده اتباع افغان ،هیچ سرمایه گذاری چشمگیری در ایران  انجام نشد. اتباع افغان  به میزان 10 میلیارد دلار در امارات و 6 میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری کردند.

سیاست های سرمایه گذاری ما اینطور است که به سرمایه گذار خارجی ارز نیمایی می دهند و با ارز آزاد پس می گیرند.در حالی که سرمایه گذار در این روند حدود 20 درصد از سرمایه اش از دست می رود.چرا باید در ایران سرمایه گذاری کند، می تواند به هر کشور دیگری برود و یک مسکن اقساطی 99 ساله بخرد و اقامت دائم بگیرد چرا باید به ایران بیاید تا از سرمایه هاش هم کاسته شود.

عدم یکپارچگی در ساماندهی

ایراد کار اینجاست که تبعه بایک روادید3 ماهه به کشور وارد می شود و به فراجا می رود و اطلاعاتش را آنجا ثبت می کند و متاسفانه این اطلاعات از فراجا به دستگاههای دیگر داده نمی شود. تبعه دیگر برای تمدید روادیدش مراجعه نمی کند چون دچار سردرگمی است و از خدمات اجتماعی اش رضایت ندارد.

همه اطلاعات اتباع در سامانه« سهما» سامنه هوشمند مدیریت اتباع ثبت می شود و همه  موضوعات و نیازهای اجتماعی اتباع از ثبت نام دانش آموزانشان تا سفر اربعین و سرمایه گذاری اقتصادیش باید اینجا ثبت شود.در این سامانه 58 نوع ساماندهی برای اتباع تعریف  شده است.

بر اساس این گزارش ،قرارگاه ربیع که مسئولین شناسایی اتباع غیر مجاز در کشور را دارد طی یکسال گذشته یک میلیون و پانصد هزار تبعه غیر مجاز را شناسایی و به کشور شان برگردانده است.

 

 

 

 

کدخبر: 1040512 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟