وزارت نفت 70 روز فرصت دارد تا مانع خاموشی زمستان شود / ۱۷ هزار مگاوات از نیروگاه‌ها کمتر از ۵ روز ذخیره گازوئیل دارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مصرف گاز خانگی از آذرماه اوج می‌گیرد؛ برای جلوگیری از قطع گاز مردم، گاز ورودی نیروگاه‌ها کاهش‌یافته و اگر سوخت مایع برای جایگزینی نباشد، نیروگاه خاموش می‌شود.

زمستان ۱۴۰۰ زمانی که ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها حداقل بود، هماهنگی دستگاه‌های دولتی و بسیج ناوگان‌های حمل‌ونقل سوخت مایع سبب شد تا در مدت کوتاهی ذخیره پر شده و ماجراهای قطعی برق زمستان ۱۳۹۹ تکرار نشود.

همچنین پارسال ۲۸ نیروگاه کشور برای ساده‌تر شدن فرآیند انتقال سوخت مایع به نیروگاه‌ها به خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی متصل شدند.

هم‌اکنون ۱۷ هزار مگاوات از نیروگاه‌های ایران کمتر از ۵ روز ذخیره گازوئیل دارند. این رقم ثلث همه نیاز مصرف برق در زمستان است. ۳ نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور، حرا قشم و پاسارگاد قشم هم از ۱۶ شهریور به دلیل نبود سوخت برق تولید نمی‌کنند.

آمار ذخیره سوخت نیروگاه تا 16 شهریور به درصد :

photo_۲۰۲۴-۰۹-۱۱_۱۳-۰۷-۲۴

 

برق نباشد، چه مشکلاتی برای مردم ایجاد می شود؟

خاموشی برق در زمستان می‌تواند مشکلات متعددی برای مردم ایجاد کند. یکی از این مشکلات، عدم دسترسی به سیستم‌های گرمایشی است که در مناطق سردسیر برای حفظ دمای مناسب و جلوگیری از سرمازدگی ضروری هستند. در شرایطی که دما به شدت کاهش می‌یابد، خاموشی برق می‌تواند منجر به سرد شدن سریع فضاهای داخلی و ایجاد خطرات جدی برای سلامتی افراد، به ویژه کودکان و سالمندان شود. همچنین، خاموشی برق می‌تواند بر روی سیستم‌های آب‌گرم‌کن و سایر تجهیزات ضروری تأثیر بگذارد و دسترسی به آب گرم را نیز محدود کند.

علاوه بر این، خاموشی برق در زمستان می‌تواند باعث اختلال در ارتباطات و خدمات عمومی شود. بسیاری از خدمات اضطراری و ارتباطی به برق وابسته هستند و قطع آن می‌تواند مانع از ارائه خدمات به موقع در مواقع بحرانی گردد. همچنین، خاموشی برق می‌تواند بر روی تأمین مواد غذایی تأثیر بگذارد، زیرا یخچال‌ها و فریزرها قادر به حفظ دما نخواهند بود و این موضوع می‌تواند منجر به فساد مواد غذایی و هدررفت منابع شود. در نهایت، خاموشی برق در این فصل می‌تواند بار روانی سنگینی بر دوش مردم بگذارد و احساس ناامنی و نارضایتی را افزایش دهد.

برق نباشد ، چه بلایی سر اقتصاد و کسب کسبه ایجاد می شود

خاموشی برق می‌تواند تأثیرات منفی قابل توجهی بر کسبه و فعالیت‌های اقتصادی یک کشور داشته باشد. برای کسب‌وکارها، قطع برق به معنای توقف فعالیت‌های تولیدی، کاهش کارایی و افزایش هزینه‌ها است. بسیاری از صنایع وابسته به برق هستند و خاموشی می‌تواند منجر به کاهش تولید، تأخیر در تحویل کالاها و خدمات، و در نهایت از دست رفتن مشتریان شود. این وضعیت می‌تواند به ورشکستگی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و کاهش اشتغال منجر گردد، چرا که بسیاری از این کسب‌وکارها برای حفظ فعالیت‌های خود به برق پایدار نیاز دارند.

 

کدخبر: 1039655 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟