اخراج و کنترل  اتباع افغانستانی در ایران با چه روشی ؟! / اقدامات آلمان الگوی عالی برای ایران !

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که ایران با چالش‌های زیادی در مدیریت اتباع افغانستانی مواجه است، تجربه کشورهای موفق می‌تواند الگویی مناسب برای بهبود این وضعیت باشد. کشورهای مختلفی در دنیا توانسته‌اند با رویکردهای جامع و سیاست‌های کارآمد مهاجران و پناهجویان را به‌خوبی مدیریت کنند.

آلمان یکی از موفق‌ترین نمونه‌ها در این زمینه است. این کشور با ایجاد مراکز پذیرش اولیه، ثبت‌نام بیومتریک، آموزش زبان و ادغام اجتماعی، توانسته است مهاجران را به طور موثر در جامعه خود بپذیرد. آلمان همچنین خدمات بهداشتی و آموزشی را در اختیار مهاجران قرار می‌دهد و به حمایت مالی از آن‌ها در مراحل اولیه اقامت می‌پردازد.

حدودا 10 روز پیش، آلمان اعلام کرد که اولین اخراج اتباع افغانستانی به کشورشان را از زمان به قدرت رسیدن طالبان در آگوست ۲۰۲۱ انجام داده است، زیرا برلین تحت فشار برای برخورد با مسئله مهاجرت قرار دارد.

سخنگوی دولت، اشتفن هبشترایت، در بیانیه‌ای گفت: «این افراد اتباع افغانستانی بودند که همگی مجرمان محکوم شده‌ای بودند که حق ماندن در آلمان را نداشتند و برای آن‌ها احکام اخراج صادر شده بود.»

آلمان پس از به قدرت رسیدن طالبان در سال ۲۰۲۱ به‌طور کامل اخراج‌ها به افغانستان را متوقف کرد و سفارت خود در کابل را بست.

اخراج روز جمعه در حالی انجام شد که دولت آلمان با درخواست‌های فزاینده‌ای برای مهار مهاجرت غیرقانونی و اقدام قاطع‌تر علیه پناهجویان خطرناک و محکوم مواجه است، به دنبال یک سری جرائم پر سر و صدا که توسط مظنونان مهاجر رخ داده است.

در ماه مه، یک افغانستانی ۲۵ ساله به قتل یک افسر پلیس در یک حمله با چاقو در میدان بازار شهر مانهایم متهم شد.

این حادثه آلمان را شوکه کرد و بحث‌ها را در مورد اخراج مجرمان جدی حتی اگر از کشورهای ناامن مانند افغانستان باشند، دوباره مطرح کرد.

نانسی فزر، وزیر کشور آلمان، نیز چندی قبل گفته بود که این کشور به زودی اخراج‌ها به سوریه و افغانستان را به عنوان بخشی از بسته اقدامات برای تشدید سیاست‌های امنیتی و پناهندگی از سر خواهد گرفت.

ترکیه برای ساماندهی مهاجران چه برنامه هایی دارد؟

ترکیه نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین میزبانان پناهجویان، موفق به مدیریت جمعیت گسترده‌ای از مهاجران شده است. این کشور با ایجاد کمپ‌های موقت، ثبت‌نام بیومتریک و صدور کارت‌های اقامت، و ارائه آموزش‌های شغلی و زبان ترکی، توانسته مهاجران را در جامعه خود ادغام کند.

کانادا، نمونه ای موفق از سیاست های مهاجرتی باز و مدیریت کارآمد مهاجران

کانادا با سیاست‌های مهاجرتی باز و برنامه‌های اسپانسری خصوصی، به یکی دیگر از نمونه‌های موفق در این زمینه تبدیل شده است. این کشور با ارائه خدمات اجتماعی، آموزشی و شغلی و برنامه‌های فرهنگی و زبان‌آموزی، مهاجران را به راحتی وارد بازار کار و جامعه می‌کند.

ارائه خدمات روانشناسی به پناهجویان در سوئد

سوئد نیز در زمینه ادغام پناهجویان با ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، خدمات مسکن، بهداشت و برنامه‌های روان‌شناسی، عملکردی موفق داشته است. این کشور به‌ویژه بر روی کاهش مشکلات روحی و روانی مهاجران تمرکز کرده است.

سیستم های امنیتی و شناسایی پیشرفته استرالیا در مدیریت مهاجران

استرالیا با سیستم‌های پیشرفته بررسی امنیتی و شناسایی، برنامه‌های مهاجرتی مبتنی بر نیاز بازار کار و ارائه حمایت‌های اجتماعی، توانسته است مهاجران را به خوبی مدیریت و ادغام کند.

این کشورها نشان می‌دهند که با ایجاد سیستم‌های کارآمد ثبت‌نام و شناسایی، ارائه خدمات اجتماعی، آموزشی و بهداشتی، و همکاری‌های بین‌المللی می‌توان مهاجران را به صورت موثر مدیریت کرد. ایران نیز می‌تواند با بهره‌گیری از این تجربیات و تطبیق آن‌ها با شرایط داخلی، گام‌های مهمی در راستای کنترل و مدیریت اتباع افغانستانی بردارد.

کدخبر: 1038968 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟