به آتش کشیدن مراتع کرمانشاه برای کشت خشخاش!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در این گزارش به عوامل متعدد بروز آتش سوزی ها در مراتع طبیعی و جنگلهای بلوط در تابستان 1403 می پردازیم. ایجاد آتش سوزی‌های عمدی مراتع استان‌های غربی کشور خطری جدی است که منابع طبیعی این مرزو بوم را تهدید می‌کند. در این آتش سوزی‌ها که گا‌هاً چندین روز با فاصله کوتاهی بعد از اطفاء دوباره آغاز می‌شود وسعت زیادی از مراتع را که شامل گونه‌های حیات وحش و گیاهی منحصر به فردی است، خسارت وارد می‌کند.

بسیاری از این آتش سوزی‌ها بر پایه اختلافات قومی قبیله‌ای  ایجاد می‌شود.

شناسایی آتش سوزی‌های عمدی

بنا بر اعلام مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان کرمانشاه وسعت آتش سوزی در منطقه سرفیروزآباد، در مجموع ۲ هزار و ۵۸۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های این منطقه است که بلا استثنا عمدی و و توسط عوامل انسانی صورت گرفته و قسمتی از آن برای کشت ممنوعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جایی که اطلاع از بروز آتش سوزی‌ها گا‌هاً زمانی صورت می‌گیرد که وسعت زیادی از اراضی منابع طبیعی را آتش فرا گرفته و تا رسیدن نیرو‌های امدادی آتش سوزی گستره ترمی شود بنابراین، مردم  منطقه داوطلبانه با حضور در مناطق مورد حریق واقع شده نسبت به خاموش کردن آتش اقدام می‌کنند.

کشت خشخاش در منطقه صعب العبور

علاوه بر این، کشت خشخاش در بخشی از این اراضی به آتش‌ کشیده شده، که یک نوع کشت ممنوعه در کشور است مبحثی است که از سوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه مورد تائید واقع شده است.

بنابراین گزارش، بر اساس اظهارات مردم محلی یکی از دلایلی که مراتع صعب العبور به آتش کشیده می‌شود آماده‌سازی آن برای کشت خشخاش است.

عبدالحسین مرادی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در این باره به رکنا گفت: با هر گونه کشت ممنوعه برخورد قانونی می‌شود. هر گونه کشت مواد مخدر در قانون مجازات خود را دارد. البته این مجازات‌ها کافی نیست و باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

مرادی با اشاره به اصلاح قوانین مجازات کشت مواد مخدر گفت: البته این قانون نیاز به اصلاح دارد که بنا بر گزارش‌های رسیده مجلس شورای اسلامی در آخرین اقدام اصلاحیه آن را به شورای نگهبان ارجاع داده است.

او تأکید کرد برای متخلفین مجازات‌های سنگینی در قانون در نظر گرفته شده است و گفت: شناسایی مزارع زیر کشت خشخاش بر اساس گزارش‌های محلی و سامانه‌های فنی صورت می‌گیرد و برای امحاء آن از سوی دستگاه قضا و ستاد مبارزه با مواد مخدر اقداماتی صورت می گیرد.

جارسوزی‌های کشاورزان منطقه باعث سرایت آتش به مراتع و منابع طبیعی است

محمدرضا آمویی فرماندار کرمانشاه نیز در این باره به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: جارسوزی‌های کشاورزان منطقه باعث سرایت آتش به مراتع و منابع طبیعی است.

آمویی در ادامه با توجه به جرم انگاری این اقدام کشاورزان گفت: برخلاف تصور بسیاری از کشاورزان که معتقدند بعد از کشت و کار باید کاه و کلاش باقیمانده را بسوزانند این اقدام به ضرر زمین‌های کشاورزی است و اصلاً مفید نیست.

او در ادامه با تأکید بر جرم بودن این اقدام گفت: در صورتی که کشاورزان اقدام به جارسوزی کنند و با این کار خود باعث سرایت آتش به منابع طبیعی شوند و به آن خسارت وارد کنند قانوناً با آنان برخورد خواهد شد.

آمویی در ادامه با توجه وجود جنگل‌های بلوط در منطقه گفت: قاچاقچیان چوب در این منطقه با انگیزه برداشت چوب درختان بلوط نسبت به تخریب وایجاد آتش اقدام می‌کنند.

نقش اختلافات قومی قبیله‌ای در آتش سوزی‌ها

فرماندار کرمانشاه در واکنش به آتش کشیده شدن مراتع روستایی گفت: اختلافات قومی قبیله‌ای  به قصد انتقامجویی های شخصی یکی دیگر از دلایل بروز آتش سوزی هاست که باعث خسارات زیادی با اهالی روستا و منابع طبیعی می‌شود.

او تأکید می‌کند: این افراد از سوی عوامل انتظامی شناسایی و مورد باز جویی قرار می‌گیرند.

 

 

 

کدخبر: 1038519 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟