بررسی گزارش حسابرسی سازمان مدیریت پسماند تهران / هفت هزار تن زباله را کجا می توانیم دفن کنیم؟

به گزارش رکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، همزمان با برگزاری دویست و شصتمین صحن شورای اسلامی شهر تهران، حسابرس رسمی شورا در تشریح حسابرسی خود خاطرنشان کرد: وضعیت مالی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ و عملکرد مالی و جریان‌های نقدی آن را برای سال مالی منتهی به تاریخ مذبور از تمام جنبه‌های با اهمیت طبق استانداردهای حسابداری به نحو منصفانه نشان می‌دهد.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: در ارتباط با بند ۸ نکته‌ای دارم ، طبق بند ۸ حسابرس می گوید وجوه دریافتی شهرداری تهران از محل پسماند ‌های ساختمانی و عمرانی بر خلاف مصوبات شورای اسلامی شهر تهران  به حساب درآمد سازمان تخصیص و پرداخت نگردیده، بر اساس آن تبصره شهرداری هر عددی که از شهروندان بابت این موضوع عوارض می‌گیرد به طور مستقیم باید به حساب خزانه بیاید و بلافاصله به شما پرداخت بکند. حسابرس می گوید که این مبلغ، پرداخت نشده، هم عوارض ساختمانی و هم عمرانی پرداخت نگردیده است. نکته دیگر هم آنکه بند ۱۱ می گوید طبق مفروضات موجود در صورت‌های مالی ساختار مالی سازمان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست به نحوی که زیان سال جاری نسبت به زیان انباشته سال‌های قبل تقریباً یک دوم است، که نظر شورای محترم را نسبت به مازاد هزینه‌ها و درآمدهای سازمان جلب می‌نماید.
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و سلامت شهری خاطرنشان کرد: در یکی از بندها آمده بود که معارضی برای زمین کهریزک هست و شما تحت عنوان ذخیره خدمت در حساب‌های دفترتان منظور کردید. موضوع دیگر را هم جناب مهندس چمران مطرح بود که منابع طبیعی نسبت به موضوع اراضی مربوطه آنها هم یک ادعاهایی دارند و نکاتی را با سازمان داشتند می‌خواهم بدانم این با آن موضوع دو تا بحث متفاوت هست یا یکی است؟
رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، در پاسخ خاطرنشان کرد: معارض یک زمینی را در واقع از گذشته‌ها بیش از سال حدود ۷۰ ساله که در کهریزک این بازی تحویل شهرداری است و دارد زباله دفن می شود و فعالیت‌ های مدیریت پسماند انجام می شود که طی ده سال گذشته برای یکی از املاک معارض و مالک پیدا شده. در زمینی که شهرداری در سال‌های قبل مثلاً ۴۰ سال قبل، زباله دفن کرده بوده و الان نیز دیگر کاری ندارد. 
وی افزود: فرد مالک رفته در مراجع قضایی و سالهای قبل شهرداری را محکوم کرده و  اسناد مالکیت ارائه داده که این زمین متعلق به ماست. ما هم گفتیم مال شماست و آن را تحویل می دهیم، چرا که دیگر هیچ فعالیتی در آنجا نداریم. اما در مورد نکته کلیدی آقای مهندس چمران باید گفت که بر اساس قانون منابع طبیعی و دولت، جهاد کشاورزی وظیفه دارد که املاک مورد نیاز برای دفن زباله‌های پسماند و مدیریت پسماند در کل شهرداری‌های کشور را تحویل ایشان کند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تأکید بر اینکه مالکیت تنها به گونه ای است که برخی زمین ها صرفاً در تصرف شهرداری است؛ یادآور شد: این موضوع یکی از معضلات ماست و شهردار شخصاً موضوع را پیگیری می کند. برای شهرک بازیافت هم موضوع را پیگیری می کنیم و نامه نگاری های لازم را در این خصوص انجام داده ایم. هفت هزار تن زباله را کجا می توانیم دفن کنیم؟
وی ادامه داد: بیش از ۱۵ سال است که قرارداد زمین آبعلی تمام شده و پیگیری هایی انجام دادیم که موضوع به نتیجه برسد و درنهایت ناچار خواهیم شد فرایند قضایی آن را طی کنیم.
محمدی افزود: از شورا تقاضا داریم به واسطه اتفاقاتی که در بخش نیروی انسانی در سازمان افتاده، مساعدت های لازم را داشته باشد. 
وی با بیان اینکه ماشین آلات و نیروی انسانی دو عنصر اثرگذار در حوزه مدیریت پسماند هستند؛ خاطرنشان کرد: میانگین ماشین آلات تحویلی به ما به مقدار ۱۳۹۴ بود و امروز به سال ۱۳۹۹ رسیده است. جاروهای مکانیزه که از ساختار خارج شده بود دوباره فعال شده است.
محمدی گفت: سه هزار نیروی ایرانی داریم که پیمانکاران را مجاب کردیم نیروهای ایرانی و یا اتباع مجاز جذب کنند که در یک سال اخیر هزار نیروی ایرانی جذب شد. 
وی در پایان گفت: از شهردار تهران و شورا خواستیم که با وزارت کشور هماهنگی های لازم را داشته باشند تا بتوانیم نیروی ایرانی جذب کنیم. در حال حاضر آمادگی داریم پنج هزار نیروی پاکبان جذب کنیم و بیش از قانون کار حقوق بپردازیم و حقوق بیش از ۱۲ میلیون تومان را در نظر گرفته ایم.
شایان ذکر است در پایان بررسی، گزارش حسابرس رسمی خصوص حسابرسی سازمان مدیریت پسماند، برای سال مالی 1402 ، با اکثریت آرا به تأیید رسید.
کدخبر: 1038498 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟