حال پایتخت ایران خراب است / وزارت کشور به داد شیوه جمع آوری زباله در تهران برسد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جمع آوری زباله در تهران، به بدوی ترین شکل ممکن انجام می شود، در حالی که چنین وضعیتی برای پایتخت ایران، چیزی جز آبروریزی نخواهد بود! وضعیتی که نه در شان شهروندان تهرانی است و نه مهمانان پایتخت. چنین آشفتگی در جمع آوری پسماند، می تواند موجب انتشار آلودگی و بیماری برای شهروندان باشد و به نظر می رسد، علیرضا زاکانی ، شهردار تهران و تیم مدیریتی اش؛ اصلا در شهر قدم نمی زنند وگرنه راضی بودن از چنین شرایطی، مصداق چشم بستن بر واقعیت هاست!

وزارت کشور و شورای شهر، اگر یک جست و جوی کوتاه در موتورهای جست و جو و شبکه های اجتماعی داشته باشند، متوجه می شوند که رسانه ها، بیش از هر زمان دیگری، به موضوع جمع آوری پسماند در پایتخت واکنش نشان داده اند؛ اما تا کنون اثری نکرده است!

حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در یک نشست خبری در پاسخ به سوال رکنا مبنی بر اینکه چرا شهر تهران اینچنین درگیر شیوه جمع آوری پسماند است و شهروندان در برخی مناطق، عملا روی زباله قدم می زنند، گفت: وقتی ما وارد شهرداری تهران شدیم، یک سری معضلات اساسی داشتیم که حقوق کارگران واقعی نبود و هنوز هم که هنوز است، با وجود اینکه حقوق آنها را در دو مرحله افزایش داده ایم، باز هم حقوقشان پایین است و به دنبال افزایش حقوق این افراد هستیم.

وی افزود: یک تغییر رویکردی داریم که نوع قراردادها اصلاح شد و موارد جدیدی در آنها لحاظ شد. این موضوع زمان بر است. قبلا 154 قرارداد با پیمانکاران در مناطق بسته می شد که ما الان این تعداد را به 14 قرارداد محدود کردیم. حال نیاز به نشست و آسیب شناسی داریم که ببینیم اشکالات این طرح کجاست.

نظری تاکید کرد: در آموزش های مردمی، به خوبی عمل نکرده ایم و می بایست در این مسیر نیز بیشتر تلاش کنیم. اگر هر جایی حاکمیت بخواهد کاری انجام دهد ولی همراهی مردم وجود نداشته باشد، کاری پیش نمی رود. هیچ کس به اندازه من در شهر بالا و پایین نمی رود و من در طول روز، به چهار گوشه شهر می روم و شرایط را ارزیابی می کنم.

معاون خدمات شهری در پاسخ به اینکه پس چرا شرایط نظافت در تهران به این شکل است گفت: این مهم دلایلی دارد. مثلا پیمانکاران جمع آوری پسماند خشک را به روش جدید ایجاد کرده اید که افراد کتفی کولی حضور نداشته باشند، به ضرر آنهاست چراکه برخی از اینها خودشان با پیمانکاران کار می کنند. 

وزارت کشور به داد شیوه جمع آوری زباله در تهران برسد!

در حالی که تفکیک پسماند در تهران، به بدوی ترین شکل ممکن انجام می شود که در کشورهای پیشرفته، به ویژه کشورهای اروپایی، شهروندان به راحتی می توانند با ارائه پسماند به ماشین های مخصوص، در همان لحظه، وجه حاصل از تحویل پسماند را دریافت کنند.

چندی پیش نیز فیلمی در فضای مجازی از فروش پسماند به ماشین های مخصوص در کشور سوئد ، منتشر شده است که با آن مقدار پسماند خشک، 90 کرون (واحد پول سوئد) به دست آوردند. با آن رقم، یک بسته نیم کیلویی گوشت چرخ کرده ، یک بسته گوجه 250 گرمی و یک بسته ماکارانی یک کیلویی خریداری کردند که یک وعده غذایی کامل را شامل می شود.

حال پایتخت ایران؛ یعنی تهران را در نظر بگیرید که شهرداری اش، با طرح «نوماند» پا پیش گذاشت تا به شهروندان بیاموزد زباله هایشان را از مبدا تفکیک کنند و با فروش آن، به پولی دست یابند. نوماند که زیرمجموعه ای از اپلیکیشن شهرزاد است (اپلیکیشنی که به پیشنهاد داماد زاکانی ، شهردار تهران راه اندازی شد)، با قیمت های بسیار پایین، زباله های تفکیک شده شهروندان را خریداری می کند به طوری که اگر همان میزان پسماند را به زباله گرد محله یا ماشین های دوره گرد خرید پسماند بفروشید، پول بیشتری گیرتان می آید.

این در حالی است که در نوماند، شما امکان جا به جایی پولی که به واسطه فروش پسماند، در کیف پول شهروندی خود جمع کرده اید، به حساب بانکی خود را ندارید و در این میان با خطای سیستمی مواجه می شوید!

به نظر می رسد ساماندهی چنین اوضاع آشفته ای، از دست شهرداری تهران بر نمی آید و بخش قابل توجهی از اعضای شورای شهر تهران نیز نمایندگی زاکانی را در شورا می کنند و وقعی به نیازهای مردم شهر نمی نهند، وزارت کشور، می بایست به ماجرا ورود کند تا مردم شهر را از زندگی در وضعیت پر از خطر در میان زباله ها، نجات دهد.

کدخبر: 1037270 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟