سرخ شدن آب دریاچه  طبیعی است جای نگرانی نیست، تامین حقآبه  دریاچه مهم است

به گزارش رکنا، محمد درویش کنشگر محیط زیست، پژوهشگردر باره سرخ شدن رنگ آب دریاچه ارومیه به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:این پدیده در پهنه های آبی ظاهر می شود که عمق آب کاهش یافته است .وقتی دریاچه ارومیه 20میلیارد متر مکعب آب داشت این پدیده خودش را نشان نمی داد و از زمانی که عمق آب آن به کمتر از یک میلیارد متر مکعب رسیده است شاهد رشد و شکوفایی جلب کهایی هستیم که با افزایش غلظت نمک رنگشان سرخ و تیره می شود. در حقیقت در تالاب مهارلو هم شاهد این پدیده هستیم.

محمد درویش گفت:وقتی هرساله چندین تن سیب درختی در پای درخت تلف می شود و «24 هزار هکتار به چغندر کاری ها» اضافه می شود نه تنهاوابستگی معیشت  به آب و خاک کم نشده، بلکه عملا وابستگی معیشت در حوزه دریاچه ارومیه اضافه شده و مطلقا تمام آن بودجه 1.5 میلیارد دلاری را که در آنجا هزینه کردند را به باددادند. 

درویش با تاکید بر اینکه تغییر رنگ آب دریاچه جای نگرانی نیست ،اما آنچه در این حوزه مهم است چنین گفت:بحث اصلی دریاچه ارومیه حقآبه دریاچه است که چیزی حدود 3.4 میلیارد متر مکعب است وآب قابل استحصال آن حدود 7 میلیارد متر مکعب است. یعنی دولت باید طوری مصارف را در بخش های شرب،کشاورزی و صنعت تعریف کند که بیش از 3.6 میلیارد متر مکعب نشود، الان مصارف تعریف شده بیش از 7 میلیارد متر مکعب است که سبب بروز فاجعه دوباره خواهد شد.

 درویش ادامه داد:اگر امسال دریاچه ارومیه آب دارد به خاطر ترسالی بی سابقه در 55 سال اخیر است که نظیر نداشته، سدها سرریز کردن و باران باریده و تا شهریورماه هم دوباره خشک می شود، نه به خاطر  تمهیدات مدیریتی مسئولین.

این کنشگر محیط زیست، پژوهشگر گفت:وقتی هرساله چندین تن سیب درختی در پای درخت تلف می شود و «24 هزار هکتار به چغندر کاری ها» اضافه می شود نه تنهاوابستگی معیشت  به آب و خاک کم نشده، بلکه عملا وابستگی معیشت در حوزه دریاچه ارومیه اضافه شده و مطلقا تمام آن بودجه 1.5 میلیارد دلاری را که در آنجا هزینه کردند را به باددادند.

درویش تاکید داشت: وقتی سخنگوی دولت احیای دریاچه ارومیه را کار خودشان اعلام کرده در حالی که این ادعا  از سوی کارشناسان رد شده است.آنها زمانی می تواند بگویند احیای دریاچه ارومیه کار ماست که از «90 هزار حلقه چاه » در حوزه آبریز دریاچه ارومیه بتوانند چند درصدش را پلمب کنند. بگویند از« 680 هزارهکتار اراضی کشاورزی » چند درصدش را توانسته اند به ماهیت قبلی برگردانند وخسارت و معیشت جایگزین به کشاورزان  بدهند؟ وقتی به این سوال پاسخ دادند آن وقت است که می توانند ادعا کنند که در احیای دریاچه ارومیه نقش داشتند.

 

کدخبر: 1037034 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟