مدافع مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی؛سودجویان اعزام دانشجو به خارج از کشورند / میانگین معدل امتحانات نهایی استان های محروم، حدودا 2 نمره کمتر از استان های برخوردار !

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سامان سلامیان ، مدرس کنکور و روانشناس در گفت و گو با رکنا گفت: تصمیم‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی ، متناقض با علم ریاضی و آمار است که بارها و بارها از طرق مختلف به گوش مسئولان رسیده بود؛ در آخر اثر ناگوار خود را نشان داد. آقای دکتر پزشکیان هم گفتند که اگر این مصوبه کنکوری و اعمال اثر قطعی معدل در زمان خودشان اجرا شده بود هرگز پزشک نمی شدند!

ترازهای 4 کنکور و بی عدالتی که در حق دانش آموزان می شود

وی در ادامه افزود: بارها به مسئولان گفته شد که ترازهای ۴ کنکور ، (دو نوبت در دو سال) سبب فشردگی تراز خواهدشد و تفاوت‌های کوچک در تراز؛ سبب تغییرات بزرگ در رتبه داوطلب شده است. اجرای این مصوبه که برای کاهش استرس داوطلبان کنکور بود؛ بعد از اجرا باعث شد که استرس شدیدی به داوطلب و خانواده‌شان وارد شود. استرس امتحان نهایی به سه سال متوسطه دوم دبیرستان سرایت کرد و خلاصه نه تنها از شدت اضطراب کنکور کم نشد بلکه زیادتر هم شد.

سلامیان تاکید کرد: ایرادهای زیادی به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شد؛ ولی برخی افراد که‌ منافع پشت پرده در مدارس و دانشگاه‌های غیر انتفاعی و اعزام دانشجو به خارج از کشور دارند، حامی این مصوبه‌اند و حتی در برابر رفع ایرادهای ریاضی آن موضع گرفته‌‌اند و مخالف‌های مصوبه را مافیایی جدید  در کنکور معرفی می کنند.

میانگین معدل امتحانات نهایی در استان های محروم، حدودا 2 نمره کمتر از استان های برخوردار است

این روانشناس همچنین افزود: برخی مشاوران کنکور نیز بعد از اعلام نتایج، متوجه تاثیرات منفی اجرای مصوبه شدند که دیگر تاثیری نداشت. اجرای مصوبه سبب حذف تدریجی داوطلبان مناطق محروم در دانشگاه‌های دولتی با مصوبه کنکور شورای انقلاب فرهنگی، می‌شود. امتحانات نهایی در سنی از داوطلبان کنکور برگزار می‌شود که شرایط نامطلوب اقتصادی و اجتماعی شهرستان ها بر عملکرد دانش‌آموزان تاثیر منفی می‌گذارد، به همین دلیل در استان‌های محروم و کم برخوردار، میانگین معدل امتحانات نهایی حدود دو نمره کمتر از استان‌های برخوردار است. دانش‌آموزان مناطق محروم، معمولاً پس از 20 سالگی اندک‌اندک بر محرومیت‌های استانی خود چیره می‌شوند و سعی می‌کنند با درس‌خواندن جدی در رقابت کنکور به جایگاه مورد نظر خود دست می‌یابند. این امکان در مصوبه اخیر عملاً ملغی شده است و باعث آسیب‌های جدی به طبقه محروم و ایجاد شکاف اجتماعی می شود.

سامان سلامیان تاکید کرد: ناتوانی در همترازی نمرات امتحانات نهایی سال های مختلف و نمرات کنکور سراسری دوره های مختلف، نکته‌ای است که بیشترین نارضایتی را ایجاد کرده است. مشاوره‌های غلط و آمارهای جعلی یا ناقص باعث شد که سخن حق و مبتنی بر اعداد و ریاضیات از سوی این شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظر گرفته نشود.

مهم ترین مشکلاتی که تاثیر قطعی معدل برای کنکوری های ۴۰۴ و ۴۰۵ ایجاد می کند چیست؟

وی با اشاره به مهم ترین مشکلاتی که تاثیر قطعی معدل برای کنکوری های ۴۰۴ و ۴۰۵ ایجاد خواهد کرد، گفت: از جمله این مشکلات می توان به ایجاد سابقه کل دروس یازدهم برای پشت کنکوری ها (امتحان دادن درسی مثل تاریخ!)، همزمانی ایجاد سابقه یا ترمیم امتحانات یازدهم با امتحانات نهایی دوازدهم (این یعنی یک ماه کشنده و پر استرس و ذره ذره آب شدن دانش آموز!)، تاثیر ۶۰ درصدی سوابق (که همین ۵۰ درصد آن هم زیاد بود!)، نداشتن فرصت ترمیم برای دانش آموزانی که از فرصت ترمیم نمره استفاده کردند (در صورتی که پشت کنکوری های ۴۰۱ که برای کنکور ۴۰۲ از ترمیم استفاده کرده اند، یکبار دیگه فرصت دادند. این یعنی دوبار ترمیم و این یعنی ناعدالتی.)، تاثیر امتحانات نهایی دهم برای کنکور ۴۰۵ (در صورتی که دانش آموز تازه وارد دبیرستان شده و هنوز خودشان را پیدا نکرده اند، باید امتحان نهایی بدهند و تاثیر مستقیم در کنکور را داشته باشند!)

این مدرس کنکور در پایان گفت: اهالی آموزش از تیم جدید دکتر پزشکیان تقاضا دارند که در قوانین پذیرش دانشجو و‌ مصوبه جنجالی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور، به نحوی تجدید نظر شود تا عدالت آموزشی برقرار شود. 

کدخبر: 1036641 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟