موافقان زاکانی در شورای شهر تهران دقیقا از چه چیزی حمایت می کنند؟ / نوذرپور: انتخاب زاکانی از روز اول در شهرداری تهران خلاف قانون بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ۹۲ محله پایتخت بازار میوه و تره بار ندارند،  نظافت شهر روی هواست و بوی نامطبوع زباله در اغلب کوچه ها و خیابان ها مشام تهرانی ها را نوازش می کند، روی هوا ماندن ساماندهی حمل و نقل عمومی و گنگ بودن قرارداد شهرداری تهران با چین، آسفالت های درب و داغان کوچه ها و معابر فرعی که جلوبندی ماشین ها را پایین می آورد، هوای آلوده و ترافیکِ روی اعصاب، جولان حیوانات موذی که حامل انواع بیماری ها هستند و... از جمله دستاوردهای علیرضا زاکانی و تیم مدیریتی اش است که مشخص نیست چرا همچنان مدافعان سرسخت و البته پر سر و صدایی در شورای شهر تهران دارند!

مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی شورای شهر تهران نیز درخصوص برکناری شهردار تهران اظهار کرد: زاکانی از ابتدای دوره منتقدینی داشته است که این  افراد راهبردشان تعامل با شهردار بود، نکات و دغدغه های خود را نسبت به عملکرد ایشان مطرح کردند، بخشی از این منتقدین افرادی هستند که تجربه آنها در اداره شهر به مراتب بیشتر از آقای زاکانی است، ایشان بیش از اینکه به عنوان شهردار تهران منصوب شوند تجربه اجرایی جدی در کارنامه وی دیده نمی شود و ایشان فردی بودند که تجربه اجرایی نداشتند.

در این راستا، علی نوذرپور ، معاون اسبق سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و کارشناس مسائل شهری در گفت و گو با رکنا گفت: از اول، انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار، برخلاف مقررات مربوط بود. آیین نامه و دستورالعملی که از سوی وزارت کشور ارائه شده، به هیچ وجه اجازه نمی دهد که فردی با تحصیلات حوزه پزشکی، بتواند شهردار شود. من شخصا در تدوین این آیین نامه نقش داشتم.

وی در ادامه افزود: وقتی کسی با غفلت و جانبداری و تسامح وزارت کشور به عنوان شهردار انتخاب می شود، نشان دهنده این است که این انتخاب، تخصصی و مبتنی بر احراز صلاحیت ها نیست و فقط انتخاب فردی بوده که با جهت گیری های سیاسی مشخص نشان داده است که چه اهدافی دارد.

علی نوذرپور همچنین تاکید کرد: بنابراین نباید از زاکانی به عنوان مردی که تحصیلات و تجربه مرتبط با شهرداری نداشت، نباید انتظار می داشتیم که موفقیت شاخصی کسب کند. نقد عمده صاحب نظران حوزه شهری نسبت به این انتخاب شورای شهر نیز همین بود. عملکرد زاکانی هم نشان داد که نظرات کارشناسان درست بوده و در «هیچ» موضوعی، عملکرد درخشانی را نمی بینیم.

معاون اسبق سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در ادامه افزود: مهم ترین انتخاب هر شورای شهری، انتخاب شهردار است و وقتی دیده می شود که این انتخاب، با اشتباه همراه بوده است، بعد از آن نمی توانند انتظار داشته باشند که موفقیتی کسب کنند و انتقادات بعدی شان نیز موثر واقع نمی شود چون طبق مقررات برای استیضاح این شهردار به دو سوم آرا نیاز است. وقتی شهردار تهران با این نگاه های سیاسی انتخاب می شود، این بازی را هم بلد است که تعدادی از اعضای شورا را برای خود نگه دارد تا موضوع استیضاح هیچ وقت مطرح نشود. 

او در ادامه تاکید کرد: دوستانی که منتقد آقای زاکانی در شورای شهر هستند نیز همراه با دیگر اعضای شورا، به این سوال پاسخ بدهند که چرا فردی را انتخاب کردند که طبق قوانین و مقررات کشور، نمی توانسته شهردار باشد؟ همچنین وزارت کشور دوره قبل نیز به این تخلف پاسخ دهد.

نوذرپور در پایان افزود: بعد شورای شهر و اعضای موافق عملکرد آقای زاکانی بیایند و پاسخ بدهند که چرا شهردار تهران در زمینه های مختلف، نقدهای جدی از مردم و کارشناسان دریافت می کند؛ ولی همچنان از وی حمایت می کنند؟

کدخبر: 1036638 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟