اثرات روانی وحشتناک رتبه برتر شدن پولدارها در بین کنکوری ها / شهریه 350 میلیون تومانی برخی مدارس غیر انتفاعی و خواب آلودگی مسئولان!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نتایج کنکور سراسری امسال نشان داد که در سه گروه آزمایشی فقط ۲ نفر از 30 نفر رتبه برتر از مدارس دولتی بوده‌اند که فقط ۷ درصد از این تعداد است! این در حالیست که دانش‌آموزان سمپاد یا مدارس به اصطلاح تیزهوشان ۷۳٪ از رتبه‌ برترهای ۳ گروه آزمایشی را به خود اختصاص داده‌اند. با احتساب مدارس نمونه دولتی سهم مدارس دولتی از برترین‌های کنکور سراسری فقط ۱۰٪ است.

اثرات روانی وحشتناک رتبه برتر شدن پولدارها در بین کنکوری ها

در این خصوص، سامان سلامیان ، مدرس کنکور و روانشناس در گفت و گو با رکنا گفت: وقتی رتبه‌های برتر کنکور در دست شهری‌ها و پولدارهاست، سلامت روان جوانان به خطر می‌افتد. سرخوردگی، افسردگی و ناامیدی رخ می‌دهد؛  شور و شوق زندگی کاهش می یابد، تصمیم به عدم تشکیل خانواده و فرزندآوری، مهاجرت بی‌بازگشت و بروز افکار خودکشی از تبعات این شکاف عمیق اجتماعی است. بی کیفیتی آموزش در مدارس دولتی، بی‌انگیزگی معلمان و دانش‌آموزان در چند سال اخیر از مباحث چالش‌برانگیز فضای آموزشی است.

وی در ادامه افزود: وقتی تک فرزند تهرانی در مدرسه لاکچری درس می‌خواند، منوی غذای رستوران مدرسه با غذاهایی با گوشت قرمز و قیمت‌هایی نجومی در شبکه‌های مجازی پخش می‌شود؛ فرزند با سرویس کولردار به مدرسه می رود و بر می‌گردد؛ متخصصان تغذیه کنکور، رژیم کنکوری به او می‌دهند؛ بعد از مدرسه در پانسیون مطالعاتی لاکچری، روی صندلی ماساژ درس می‌خواند و روانشناس تلاطم روانی اش را بررسی می‌کند و معلم خصوصی های چند میلیونی راه کنکور را برایش هموار می‌کند، مشاور خصوصی از او در منزل درس می‌پرسد و امتحان می‌گیرد، واضح است که غول کنکور به موشی نحیف تبدیل می‌شود.

سامان سلامیان تاکید کرد: چنین دانش آموزی، با دوپینگ در بهترین دانشگاه پزشکی قبول می شود و از پدر ثروتمندش، اتومبیل روز را جایزه می‌گیرد و با آن وارد دانشگاه می‌شود. جلوی دانشکده پزشکی پارک می‌کند و بعد هم کشیک هایش را می‌فروشد؛ پارتی دانشجویی می رود و با تقلب و خرید سوالات رزیدنتی، وارد دوره تخصص می‌شود و در آخر هم با پول پدر، مطب بالای شهرش را با زور تبلیغات بلاگرها پر از مریض می‌کند و داستان ژن خوب ادامه پیدا می‌کند. احتمالا از همان مردودی کنکور که در مدرسه دولتی درس خوانده است، زیرمیزی می‌گیرد و به دلار و سکه طلا تبدیل می‌کند.

شهریه 350 میلیون تومانی برخی مدارس غیر انتفاعی و خواب آلودگی مسئولان!

این روانشناس با اشاره به اینکه کنکور نمادی از تبعیض آموزشی در کشور است، گفت: اعلام نتایج و رتبه‌های برتر کنکور امسال نشان می‌دهد مصوبه‌های جدید کنکوری نتوانسته این بی‌عدالتی آموزشی را کم کند بلکه به ایجاد شکاف طبقاتی در آموزش دامن زده است و مافیای معدل و امتحان نهایی را به مافیای انتشارات کنکوری اضافه کرده است. بد نیست مسئولان مطلع باشند که برخی مدارس غیر انتفاعی شهر تهران شهریه‌‌هایی حدود ۳۵۰ میلیون تومان در سال می‌گیرند! این مدارس آزمون‌های رنگارنگ برگزار می‌کنند، کتاب‌های رنگارنگ با دانش‌آموزان کار می‌‌کنند و اردوها و پانسیون‌های مطالعاتی با هزینه‌های گزاف برگزار می‌‌کنند. قیمت هر کدام از پانسیون ها و اردوهای نوروزی، بسته به منطقه و نوع مدرسه متفاوت است. در یک منطقه متوسط برای اردوی ۱۰ روزه نوروز، رقمی تا ۱۵ میلیون تومان نیز دریافت می‌شود. نرخ این اردوها، حساب و کتاب مشخصی ندارد و از مدرسه‌ای به یک مدرسه دیگر متفاوت است.

خانواده ها از شهرستان به تهران می آیند تا فرزندشان در کلاس کنکور فلان استاد تست زنی یاد بگیرد

سامان سلامیان افزود: سال پیش به طور میانگین، شهریه ثبت نام در مدرسه سمپاد مقطع متوسطه دوم بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان بود. این رقم در مدارس تیزهوشان منطقه دو و سه کمتر است. به جز مدرسه، تاثیر امکانات جغرافیایی را هم می‌توان در موفقیت دانش‌آموزان مشاهده کرد که باز هم عدالت آموزشی را در استان‌های مختلف ایران به چالش می‌کشد و مانند مدرسه می‌تواند مانع تغییر عمودی و رو به بالا در  طبقات اجتماعی شود. برای مثال تهرانی‌ها ۳/۲۷ درصد از صندلی‌های برترین‌ها را تصاحب کردند. از ۱۰ سال گذشته جمعیت دانش‌آموزان تهرانی از ۴۰ نخبه برتر کنکور چه تغییری کرده است؟ سال ۱۳۹۳ شهر تهران ۱۱ دانش‌آموز برتر بین رتبه‌برترهای کنکور داشت. امروز شاهد این هستیم که خانواده شهرستانی با تحمل هزینه زیاد، فرزند کنکوری خودش را به تهران می‌فرستد که در کلاس حضوری فلان استاد شرکت کند در حالی‌که سهمیه منطقه دو و سه را نیز دارد. هزینه رفت و آمد، اقامت، معلم، کتاب، کلاس، آزمون، مشاوره و اردوی مطالعاتی را به جان می خرند تا فرزندشان در کنکور موفق شود.

تصور خوشبخت شدن با قبولی در پزشکی؛ دو یا سه سال داوطلب شهرستانی را پشت کنکور نگه می دارد

این مدرس کنکور و روانشناس تاکید کرد: جالب است که با ظهور کلاس‌های آنلاین استادان برتر در سراسر کشور؛ ولی باز هم اتفاقی برای کسب رتبه برتر شهرستانی ها در کنکور رخ نداده و عدالت آموزشی برقرار نشده است. با پیمایش و بررسی خریدهای آنلاین کتاب و فیلم‌های کمک آموزشی دیده می‌شود که مثلا شاگرد رشته انسانی در شهرستان، چون اصلا توان پرداخت هزینه کتب و کلاس کمک آموزشی خارج از مدرسه را نداشته است؛ نتوانسته به رشته تجربی یا ریاضی برود و در سال کنکور هم نه توان هزینه مالی را دارد نه پایه درسی مناسب برای یادگیری مطالب کتاب‌ها یا کلاس‌های کنکور انسانی.

سامان سلامیان در پایان گفت: تصور خوشبخت شدن با قبولی در پزشکی؛ دو یا سه سال داوطلب شهرستانی را پشت کنکور نگه می‌دارد. نبود امکانات آموزشی؛ سبب می‌شود جوانی و انرژی و وقت او به هدر رود و عقده و خشم از پایتخت‌نشینان در روانش نقش ببندد و سال‌ها بعد، گزارش این خشم انتقال یافته را در قسمت حوادث سایت های خبری ببینیم.

کدخبر: 1036556 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟