میدری صدای جامعه مدنی را بشنود/ وزیر کار به بیش از ۱۲۰ تشکل غیردولتی در سراسر کشور اعتماد کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،با تغییر وزیر تعاون ؛ کار و رفاه اجتماعی کار زمان تغییر ریاست سازمان بهزیستی کشور نیز رسیده است. جمعیت افراد دارای معلولیت در ایران با شیب تندتری رو به افزایش است، این را آمارهایی می‌گوید که نشان می‌دهد تعداد افراد دارای معلولیت در نیمه دوم دهه ۹۰ شمسی، نسبت به نیمه نخست این دهه، نزدیک به «دو برابر» شده است! این در حالی است که باوجود افزایش جمعیت افراد دارای معلولیت، سهم‌ آنها از منابع بودجه‌ای کشور سال به سال آب می‌رود و بیش از پیش در برخورداری از حقوق شهروندی، در اقلیت قرار می‌گیرند.

مرکز آمار گزارشی از شاخص‌های اجتماعی منتشر کرده که برمبنای آن جمعیت افراد دارای معلولیت در فاصله سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، بیش از ۷۹۶ هزار نفر افزایش یافته و به عددی بالغ بر یک میلیون و ۶۵۶ هزار نفر رسیده است. اما آمارهای قدیمی‌تر همین نهاد نشان می‌دهد میزان رشد جمعیت دارای معلولیت در نیمه نخست همین دهه، یعنی در فاصله سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶، حدود ۴۶۸ هزار نفر افزایش داشته است. این‌ اعداد و ارقام نشان از دو برابر شدن جمعیت افراد دارای معلولیت در نیمه دوم دهه ۹۰ نسبت به نیمه نخست این دهه دارد.

آخرین آمارهای رسمی از جمعیت افراد دارای معلولیت مربوط به سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، نشان می‌دهد اختلالات «جسمی حرکتی»، بیشترین میزان معلولیت‌ها را به خود اختصاص داده است؛ هم در میان زنان و هم مردان.

حال با این آمار انتخاب رئیس سازمان بهزیستی باید بر اساس تجربه و تخصص باشد یعنی  فرد منتخب  دارای تجربه و تخصص کافی در حوزه‌های اجتماعی، روانشناسی و بهزیستی باشد.

 آشنایی با قوانین و مقررات یکی دیگر از مهم هایی است که این رئیس سازمان باید بر آن مسلط باشد.شناخت عمیق از قوانین و مقررات مربوط به بهزیستی و خدمات اجتماعی ضروری است.  مهارت‌های مدیریتی و رهبری برای هدایت سازمان و تیم‌های کاری اهمیت دارد.

و البته رعایت حقوق افراد تحت پوشش و توجه به مسائل انسانی و اخلاقی باید در اولویت باشد.  توانایی تدوین و اجرای برنامه‌های استراتژیک برای بهبود خدمات و افزایش کارایی سازمان نیز باید از اصول مدیریت این فرد باشد.

مهارت در برقراری ارتباط مؤثر با جامعه، رسانه‌ها و سایر نهادها و  توانایی ایجاد تغییرات مثبت و نوآورانه در سیستم بهزیستی، درک عمیق از مشکلات اجتماعی و نیازهای مختلف اقشار جامعه؛توانایی همکاری با سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی؛ مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی نسبت به عملکرد سازمان و نیازهای جامعه از نکاتی است که  می‌توانند به انتخاب فردی مؤثر و کارآمد برای ریاست سازمان بهزیستی کمک کنند.

حال شهرام مبصر فعال حوزه افراد داری معلولیت در این خصوص اینگونه به سوالات خبرنگار اجتماعی پاسخ داد:

 برخی میگویند رئیس سازمان بهزیستی کشور باید از بدنه سازمان انتخاب شود، نظر شما چیست؟

 من به شخصه معتقدم که رئیس جدید سازمان بهزیستی کشور لزوماً نیاز نیست تا از بدنه سازمان بهزیستی باشه. بی‌شک در بهزیستی مدیران خوب و محترمی وجود دارند. اما اگر معاونان و مدیران کل و میانی سابق و جدید سازمان بهزیستی توانایی تصمیم‌گیری و اجرایی قوی و ایجاد تحول رو داشتند که بهزیستی الان با این حجم از مشکلات و نارضایتی جامعه هدف روبرو نمیشد. بهزیستی نیاز به نو شدن داره ، نیاز به یک تغییر رویکرد تازه و مثبت اساسی داره.

 رئیس سازمان بهزیستی چه شاخصه هایی باید داشته باشه؟

معتقدم رئیس سازمان بهزیستی کشور باید فردی دغدغه‌مند و مسئولیت‌پذیر باشه، تحصیلات مرتبط داشته باشه، سابقه اجرایی موفق، موثر و تحول گرا داشته باشه، در حوزه های تخصصی سازمان بهزیستی با تجربه باشه، پاک دست باشه، به نیازهای حوزه‌‌های مختلف و جامعه هدف متنوع سازمان بهزیستی اشراف داشته باشه، واقف به ماموریت‌های سازمان باشه، پشتوانه اجتماعی داشته باشه، جسور باشه و در برابر فشارهای وارده از سوی کسانی که دلشان برای این سازمان، پرسنلش و جامعه هدفش نمیتپد، بتونه مقاومت کنه، توانایی هضم نشدن در سیستم رو داشته باشه و از همه مهم‌تر نگاه تحول‌گرایانه با تجربه مدیریت موفق تحول‌گرایی داشته باشه.

 آقای میدری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در جلسه تودیع و معارفه گفتن که من نمیتونم بعدا بگم نذاشتن کار کنم!

 پیشنهاد می کنم که آقای دکتر میدری برای شروع باید سعی کنند تا فراتر از چند نفر محدودی که ایشان رو دوره کرده‌اند رو ببینند. تعداد افراد بادغدغه و کارآمد و مطلع بسیار زیادتر از اون چند نفری هستند که از قدیم تا الان جلساتشون رو با اون‌ افراد برگزار می کنند!

آقای میدری باید دست از کلیشه ها بردارند، پرس و جو کنند و طرحی نو در اندازند...

آقای میدری بارها در سخنانشان بر ضرورت تقویت مردم، جامعه مدنی و بطور کلی ارتقاء مشارکت اجتماعی تاکید کرده اند، به همین دلیل امیدواریم حالا که پای عمل است صدای جامعه مدنی را بشنوند، به بیش از ۱۲۰ تشکل غیردولتی در سراسر کشور اعتماد کنند و باور کنند رئیس سازمان بهزیستی کشور که اجتماعی‌ترین سازمان دولتی است، بیش از هر چیز نیاز به یک مدیر با پشتوانه اجتماعی قوی دارد.

 

کدخبر: 1036462 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟