محله اتابک گرفتار بافت فرسوده، معتادان متجاهر و اتباع بیگانه/ عدم تامین سرانه های خدماتی علی رغم افزایش جمعیت

به گزارش رکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در دویست و پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورا، طی قرائت گزارش محله‌گردی خود از محله اتابک گفت: منطقه 15 شهرداری تهران بار سنگینی از مسائل مدیریت شهری تهران را در خود جای داده است. از آلودگی هوا و ترافیک ، بافت فرسوده ، حریم و آسیب‌های اجتماعی تا تراکم جمعیت و وسعت جغرافیایی و تعداد زیاد نواحی (7 ناحیه) و محلات (21 محله) که ضرورت توجه ویژه شورا و شهرداری تهران به این منطقه را دو چندان می کند. گزارش در خصوص یکی از محلات این منطقه است که نماد و مظهر بافت فرسوده و نوسازی بافت فرسوده و آزمون و خطاهایی است که در دو دهه گذشته در این محله اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: مردم سه کلمه را مدام تکرار می‌کردند؛ شهرداری تهران، شرکت نوسازان، سازمان نوسازی؛ که هریک در دوره ای از مدیریت شهری در امر نوسازی بافت فرسوده محله دخالت کرده و اما کار را به سرانجام نرسانده و صرفاً بافت فرسوده یکپارچه و بهم پیوسته که هویت محله با آن عجین بوده است را تبدیل به بافت منفصل املاک خریداری شده و رها شده زمین‌های متفرق و  املاک بی‌دفاع شهری شده است.
 امانی‌ گفت: در این محله که بزرگراه امام علی (ع) آن را به دو بخش تقسیم کرده است و با محله مینابی در موضوع بافت فرسوده مشترک هستند. جمعاً 663 پلاک توسط 3 مجموعه‌ای که نام برده شد تملک شده که 359 پلاک توسط سازمان نوسازی، 241 پلاک توسط شهرداری منطقه و 63 پلاک توسط شرکت نوسازان تملک گردیده است. از این تعداد پلاک حدود 112 پلاک املاک بدون دفاع شهری تلقی می‌شوند و عمده آنها نیز متعلق به سازمان نوسازی و شرکت نوسازان است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه از ابتدای آغاز نوسازی در این محله بنابر اعلام سازمان نوسازی تاکنون 32 درصد 2 محله اتابک و مینابی نوسازی شده‌اند، گفت: اما متاسفانه به دلیل تغییرات و نوع مداخلاتی که در نحوه و شیوه نوسازی در طول زمان انجام شده است صرفاً تعدادی برج مسکونی ساخته شده، از طریق کلید به کلید یا خرید متری در گذشته به مالکان املاک واگذار شده و تاکنون هیچ سندی هم به آنان منتقل نشده است. 
او اضافه کرد: سرانه های خدماتی محله علاوه بر کمبود یا فقدان آن در گذشته با نوسازی و افزایش جمعیت هم سرانه‌های خدماتی تامین نشده است. به عنوان نمونه سرانه فضای سبز کمتر از نیم متر بوده، البته سرانه فضای سبز در منطقه ۱۵ بالای ۱۵ متر است اما در این محله 2 بوستان کوچک که در ابتدا و انتهای محله قرار دارد هم یعنی بوستان های شمشاد و زیبا (پرهام) به دلیل نداشتن روشنایی و عدم ایمنی و قدیمی بودن مبلمان مورد استفاده مردم قرار نمی‌گیرند. هر چند منطقه 15 در نوسازی بافت فرسوده و آمار صدور پروانه در سال گذشته رتبه اول را کسب کرده است اما نوسازی در 2 محله ناحیه یک و دو، مهم ترین عامل اصلی همه مشکلات این بخش از منطقه 15 است.
امانی ادامه داد: در حالیکه ناحیه یک منطقه 15، 6 محله را تحت پوشش دارد ناحیه 2، 3 محله هاشم‌آباد بخشی از محله اتابک و ابوذر را مدیریت می‌کند. شهرداری منطقه برای اصلاح ساختار پیشنهاد داده است اما در ستاد برای آن تصمیم‌گیری نشده و ضرورت دارد محله اتابک زیر پوشش یک ناحیه و یا دو یا یک قرار بگیرد. امامزاده ملک خاتون که قطعاً فرصتی فرهنگی برای این منطقه و 2 محله اتابک و مینابی است محور املاک فرسوده و معارض است که برنامه شهرداری برای نوسازی و یا تملک املاک معارض آن و قول‌هایی که تاکنون به مردم داده شده، اجرایی نشده روشن نیست. در اطراف این امامزاده 56 پلاک معارض با 7000 متر مربع مساحت وجود دارد، که بخشی از آن گودبرداری شده اما تصمیمی برای آن گرفته نشده است. 
امانی با اشاره به نابسمانی و بلاتکلیف بودن۳ معبر واسعی، عاشقیان، صادقی، به علت وجود املاک معارض گفت: هر چند برابر گزارش مدیرعامل سازمان نوسازی معبر واسعی در حال تکمیل بوده و بزودی بازگشایی می شود اما معبر عاشقیان 97 متر و معبر صادقی 240 متر معارض ملکی دارند که با توجه به اعتباری که هم در بودجه متمم 1402 و هم در بودجه سال جاری برای تملک املاک ریزدانه تصویب شد اما متاسفانه تملک این چند صدمتر ملک معارض  اجرایی نشده است!
این عضو شورا ادامه داد: پس از موضوع املاک فرسوده و نوسازی، حضور اتباع بیگانه به تعداد قابل توجه یکی دیگر از مشکلات این 2 محله است که بارها در گزارشات قبلی از محلات کم‌برخوردار به آن و تبعاتش اشاره کرده‌ام و حتی رئیس  شورای اسلامی شهر تهران دو بار کتباً مراتب را به وزیر کشور منعکس کرده‌اند. حضور معتادین متجاهر و فروشندگان مواد مخدر نیز از مسائل این محلات است که جمع‌آوری آن توسط شهرداری تبدیل به یک برنامه مستمر شده، یعنی از یک طرف جمع می‌کنند و از طرفی دوباره در محله حضور پیدا می‌کنند.
او اضافه کرد: متاسفانه در محله گردی مشاهده شده که تعداد خانم اتباع در یکی از چهارراه‌های اصلی این محله در حال فروش بنزین به صورت گالنی و دستی به موتور‌سواران هستند. اما خوشبختانه با همکاری شهرداری و فراجا در خیابان شهید ابراهیمی خوشبختانه بخش زیادی از آن ساخته شده است می‌تواند نقش مهمی در بازداری و کاهش حضور این آسیب‌دیدگان اجتماعی ایفا کند و تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از کلانتری درخواست جدی اهالی این 2 محله است.
به گفته امانی؛ طبیعی است وقتی بافت فرسوده، املاک رها شده و بدون دفاع، حضور گسترده اتباع خارجی و بزهکاران اجتماعی وجه غالب یک محله را تشکیل دهد انتظار انضباط شهری و تمیزی و پاکیزگی نمی توان داشت. کمبود مخازن زباله، مخازن به شدت آلوده و رها شده و جاسازی نشده، رفع نشدن بوی تعفن‌جوی‌های حتی با وجود کانیو و سرپوشیده از دیگر مشکلات این محله است.  نام مقدس 150 شهید دفاع مقدس زینت‌بخش و الهام دهنده معنوی مردم زحمت‌کش و کم توقع این محله است که با وجود 5 مسجد و چندین حسینیه و سیاه‌پوش بودن اکثر منازل‌شان یاد و نام شهداء بویژه سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله حسین (ع) را گرامی می‌دارند.
او‌ گفت: غیر از سرای محله مجموعه فرهنگی هنری شهیدان جعفری متعلق به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با کلاس‌های متعدد و کتاب به مردم خدمات ارایه می‌دهند اما نیاز به توجه و مساعدت سازمان و شهرداری منطقه جهت بهسازی محیط و نوسازی وسائل بازی کودکان و بهسازی فضای سبز دارد. مجموعه‌ای هم با عنوان مرکز محله درخشان توسط سازمان‌نوسازی در گذشته احداث گردیده اما در حال حاضر تعطیل و بلااستفاده است.  دسترسی به حمل ونقل عمومی وجود دارد اما پایانه اتوبوسرانی در جنب بوستان خیابان انصار قدیمی، بدون سایه‌بان مناسب و تابلوهای اطلاعات است. دوربین طرح ترافیک در خیابان حاج اسماعیل رضایی به علت جانمایی نامناسب باعث جریمه شدن خودروهای است که الزاماً باید از دور برگردان آنجا برگشت کنند. تصادف خیز بودن معبر میدان هاشم آباد از ورودی شهید آیت الله رئیسی به سمت اتابک نیز یکی از نقاط حادثه خیز محله است. یک‌مجموعه ورزشی در محله مینابی وجود دارد که مدت‌هاست به وسیله هیئت امنا اداره می‌شو‌د و اختلاف ۱۱۰۰ متر با شهرداری تهران دارند و شهرداری از این افراد شکایت کرده که سبب تعطیل شدن مجموعه می‌شود. مردم توقع داشتند با شهرداری تفاهمی کنند و به دلیل استفاده مردم از آن ۱۱۰۰ متر صرف نظر کنند.
او در نهایت درخواست اهالی این 2محله‌ را به صورت خلاصه فرائت کرده و گفت: اول؛ تدوین وابلاغ سند نهایی  نوسازی بافت فرسوده با توجه به ملاحظات و ویژگی‌های این دو محله و مداخلات گذشته شهرداری. دوم؛ تعیین تکلیف و تعریف کاربری املاک تملک شده توسط شهرداری اعم از منطقه– نوسازی و شرکت نوسازان با اولویت تامین سرانه های خدماتی فضای سبز، آموزشی، درمانی.
سوم؛ تعیین تکلیف اسناد مالکیت آپارتمان های واگذار شده. چهارم؛ طرح‌های نیمه‌تمام از جمله پارکینگ طبقاتی خیابان شهید قاسمی، مجموعه تفریحی تجاری 6 طبقه جنب امامزاده ملک خاتون، مجموعه ورزشی زورخانه جنب امامزاده، یک باب مسجد
پنجم؛ رفع املاک معارض 3 معبر واسعی، عاشقیان، صادقی و بازگشایی آنها.
ششم؛ تصمیم‌گیری درباره حضور اتباع بویژه افراد فاقد مجوز و اقامت.
هفتم؛ تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از کلانتری در حال احداث.
هشتم؛ رسیدگی به وضعیت نظافت و نگهداشت محله های اتابک و مینابی با توجه به شرایط ویژه و خاص آنها.
نهم؛ تجدیدنظر در ساختار نواحی 1 و 2 و یکپارچه شدن مدیریت محله اتابک
دهم؛ اصلاح هندسی سه‌راه هاشم‌آباد جهت کاهش تصادفات و جابجایی دوربین خیابان حاج‌اسماعیل‌رضایی.
کدخبر: 1036125 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟