سالانه 5 نفر از هر 100 نفر به تومور مغزی مبتلا می شوند / سردرد، اختلالات حافظه و بینایی از عوارض تومور مغزی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تومورهای مغزی از تقسیم غیرطبیعی و کنترل‌نشده سلول‌های مغزی یا بافت‌های اطراف آن ایجاد می‌شوند. این تقسیم غیرطبیعی می‌تواند ناشی از عوامل ژنتیکی، محیطی یا ترکیبی از هر دو باشد. عواملی مانند تابش اشعه، عفونت‌های ویروسی و برخی اختلالات ژنتیکی می‌توانند خطر ابتلا به تومورهای مغزی را افزایش دهند. تومورهای اولیه از بافت مغز یا غدد موجود در آن ایجاد می‌شوند. تومورهای ثانویه از دیگر نقاط بدن به مغز گسترش پیدا می‌کنند.

تومورهای مغزی می‌توانند عوارض متعددی داشته باشند که شامل سردرد ، اختلالات بینایی و تاری دید، مشکلات حرکتی و فلج اندام ها، اختلال در حافظه ، تمرکز و شخصیت و صرع از جمله مهم ترین آنها است.

اگرچه پیشگیری کامل از تومورهای مغزی ممکن نیست، اما می‌توان با رعایت برخی نکات خطر ابتلا به تومور های مغزی را کاهش داد. کاهش قرارگیری در معرض اشعه، تغذیه مناسب، ورزش منظم و خواب کافی و مدیریت استرس از جمله راهکار های کاهش احتمال ابتلا به تومور مغزی است.  روش‌های درمانی برای تومورهای مغزی بسته به نوع و مرحله آن‌ها متفاوت است. شایع ترین راه درمان تومور مغزی، جراحی و برداشتن تومور است. پرتودرمانی هم برای کوچک کردن یا نابود کردن سلول‌های سرطانی بسیار تاثیرگذار است. شیمی درمانی هم روش دیگری است که برای درمان تومورهای بدخیم استفاده می شود. استفاده از داروهایی که به طور خاص سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهند که درمان هدفمند نام دارد هم برای درمان تومور ها به کار می رود.

تومورهای مغزی یکی از چالش‌های جدی در حوزه سلامت هستند که نیازمند توجه و آگاهی بیشتر می‌باشند. با افزایش آگاهی عمومی و رعایت نکات پیشگیرانه، می‌توان خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد. همچنین، درمان‌های متنوع موجود می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک کنند.

کدخبر: 1035837 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟