گفتم ۷بیمارستان در ایمن‌سازی پیشتاز شدند؛ نه اینکه ۷ بیمارستان ناایمن داریم/ متولی ایمن‌سازی بیمارستان‌های ناایمن وزارت بهداشت و راه و شهرسازی هستند

به گزارش رکنا، علی نصیری رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با «رد خبری که از سوی وی در برنامه تهران ۲۰ اعلام شده بود» به خبرنگار رکنا گفت: چند روز پیش در برنامه «تهران ۲۰» از جانب من اعلام شد که فقط ۷ بیمارستان ناایمن در تهران داریم، در حالی که من چنین چیزی نگفته بودم و در واقع از ۷ بیمارستانی که در ایمن‌سازی پیشتاز شده‌اند تشکر کردم.

سازه‌های بیمارستان‌های نا ایمن

علی نصیری در ادامه گفت: در تهران حدود کمتر از ۱۹۰ بیمارستان و مرکز درمانی وجود دارد که ۳۰۷۰ سازه دارند. به گزارش سازمان آتش نشانی، در این میان ۳۵ بیمارستان شامل ۹۸ سازه در برابر خطراتی مانند زلزله و حریق نا ایمن هستند.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در ادامه با توجه به ارزیابی سازه‌ای ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه گفت: یکی از این سازه‌ها که مورد ارزیابی قرار گرقت بیمارستان‌ها هستند که از ساختمان‌های مهم شهری محسوب می‌شوند.

اولویت‌های نا ایمن بیمارستان‌ها

او با تأکید بر اینکه ارزیابی‌ها تا تا پایان ادامه دارد گفت: تا کنون تقریباً ۳۵ بیمارستان که شامل ۹۸سازه هستند شناسایی شده و در اولویت ایمن‌سازی هستند. بیمارستان‌های نا ایمن درجه‌بندی شده مثلاً بیمارستان‌های درجه a ایمن مشروط هستند، درجه b ناایمن اندک، درجه c نیازمند مقاوم‌سازی یا در اصطلاح بهسازی لرزه‌ای ودرجه d آن‌هایی که باید تخریب و نوسازی شوند و دیگر مقاوم‌سازی هم برای آن‌ها فایده‌ای ندارد.

نصیری با اعلام اینکه طرح ارزیابی بیمارستان‌ها با جدیت در حال پیگیری است بیان کرد: با بیمارستان‌ها و ساختمان‌هایی که در ایمن‌سازی کوتاهی کنند برخورد قانونی می‌کنیم.

تراکم بیمارستان‌های تهران

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران درباره پراکندگی بیمارستان‌های تهران گفت: پراکندگی بیمارستا ن‌های تهران مناسب نیست، در بعضی از مناطق شهرداری تقریباً در پنج منطقه شهرداری بیش از نیمی از بیمارستان‌های تهران متمرکز هستند، در منطقه شش فقط به تنهایی ۳۷ بیمارستان وجود دارد.

او با اشاره به مناطق ۱۱ و ۱۲ با تراکم بالای بیمارستانی گفت: این مناطق پر بیمارستان هستند ولی از طرفی منطقه ۱۹ حتی یک بیمارستان هم ندارد.

قانون ایمن‌سازی شفاف است

او با اظهار‌امیدواری نسبت به آغاز به کار دولت جدید گفت: انشالله در دولت جدید وزارت بهداشت و همینطور وزارت راه وزارت راه و شهرسازی طبق قانون در مورد ایمن‌سازی مراکز درمانی و بیمارستانی اقدام می‌کنند.

نصیری در ادامه افزود: یعنی هم وزارت بهداشت به عنوان متولی امر سلامت کشور و وظیفه دارد هم وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی امر ساخت و ساز در کشور وظیفه شفاف در قانون برایشان تعیین شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با تأکید بر شفاف بودن این موضوع در قانون گفت: بیمارستان‌های دولتی برای ایمن‌سازی به تخصیص اعتبارات نیاز دارد در مورد بیمارستان‌های خصوصی هم مالکین باید اقدام کنند.

تخصیص اعتبارات ملی ایمن‌سازی

او با اشاره به زلزله بم گفت: زلزله بم کلاً ۱۲ ثانیه طول کشید و آن حجم از خرابی به بار آورد، در شهری مانند تهران که یک شهر زلزله خیز است و گسل‌های فعالی در شمال و جنوب شهر و گسل‌های پراکنده وسط شهر دارد باید سازه‌های بیمارستانی ایمنی داشته باشد تا در این مواقع بتوان جان مردم را نجات داد چرا که در این بحران‌ها چشم‌امیدشون به بیمارستانهاست که نماد آرامش و اطمینان مردم یک شهر است وقتی که بیمارستان آسیب ببیند مردم ناامید می‌شوند.

نصیری با تأکید بر اینکه برای ایمن‌سازی بیمارستان‌ها باید اعتبار ملی اختصاص یابد گفت: برای ایمن‌سازی بیمارستان‌های فرسوده تهران باید اعتبار ملی اختصاص یابد و یا از ظرفیت خیرین و مشارکت بخش خصوصی استفاده کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با تأکید بر تدبیر در اهمیت ظرفیت درمانی بیمارستان‌ها گفت: نمی‌توانیم همه بیمارستان‌های نا ایمن را به یکباره تخلیه کنیم، برای همین اول آن‌ها رادرجه‌بندی کردیم و به ترتیب اولویت و اظطرار در ایمن‌سازی آن‌ها را تخلیه می‌کنیم.

چرا بیمارستان لولا‌گر تخلیه شد

او افزود: بیمارستان لولاگر یک بیمارستان خصوصی با ۹۰ تختخواب بود که از ۶ ماه پیش اخطار گرفته بود و با هماهنگی و مشارکت بخش خصوصی در بازسازی داوطلبانه اقدام به تخلیه کرد که این اقدام مورد تقدیر واقع شد.

او با اعلام اینکه بار درمانی بیمارستان‌های تخلیه شده در منطقه توزیع خواهد شد گفت: بار درمانی بیمارستان‌ها در شهر تهران بین سه دانشگاه علوم پزشکی تقسیم می‌شوند. تأمین درمانی بیمارستان‌های غرب تهران بر عهده بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران است. تأمین درمانی بیمارستان‌های جنوب تهران با دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان‌های شرق و شمال تهران توسط دانشگاه شهید بهشتی مدیریت می‌شوند.

چرا ۲ سازه بیمارستان رسول اکرم تخریب شد

او درباره اقدام پسندیده بیمارستان رسول اکرم گفت: این بیمارستان چهار سازه دارد که دو سازه آن نا ایمن‌تر بوده و مسئولین بیمارستان در اقدامی پسندیده آن دو سازه را تخریب کردند و بیمارستان جدید و با شکوه انشالله بسازند با ایمنی کافی و به مردم خدمات داده بشود.

پیام مدیریت بحران به دولت و ملت

نصیری در پایان به مردم تهران گفت: مردم احساس خطر نکنند، که اگر قرار است در بیمارستانی بستری شوند نا ایمن است و بلایی به سرشون بیاد. اینگونه نیست و مسئولین در این مسیر اقدامات خوبی برای مقاوم‌سازی انجام داده‌اند؛ قوه قضاییه و دادستانی در این زمینه همراهی می‌کند، خیلی جدی پیگیری می‌کنند دارند و مماشاتی وجود ندارد.

او با درخواست از رئیس جمهور محترم با چشم انداز‌امیدوارنه گفت: با تدبیر و اقتدار و با توجه به اینکه رئیس جمهور محترم پزشک هستند و همینطور وزیر بهداشت هم از محققین موضوع تروما و آسیب‌ها هستند، در این دولت جدید حداقل کار‌های خوبی در دولت قبلی شروع شد با جدیت بیشتری در این دولت باید ادامه پیدا کند تا انشالله پیش از وقوع زلزله یا حوادث مهم ایمن‌سازی کرده باشیم.

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 1035267 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟