اقلام دارویی نسخ ایرانی ها ۲ برابر استاندارد جهانی است / داروسازان باید بر روی تولید داروهای کمیاب تمرکز کنند

به گزارش رکنا، یونس پناهی روز چهارشنبه در همایش بیست و یکمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران که در هتل المپیک برگزار شد، گفت: رتبه داروسازی ایران در دنیا زیر ۱۰ است، تعداد شرکت‌های دانش بنیان طی سه سال اخیر به ۱۵۰۰ شرکت رسیده که در حوزه تولید مواد اولیه دارویی، تجهیزات پزشکی، تغذیه و ایمنی مواد غذایی فعالیت می‌کنند.

وی اظهار داشت: داروسازان در تولید علم و فناوری نقش بسزایی دارند و باید در عرصه سلامت در علم و فناوری به مرجعیت علمی دست یابند.

معاون تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تصریح کرد: مواردی مانند بار بیماری‌ها، جمعیت، تغییر اقلیم، مسائل مربوط به سلامت اجتماعی جزو تهدیدات حوزه سلامت محسوب می‌شوند.

پناهی افزود: امروزه توسعه بیماری‌ها با توسعه داروها همزمان پیش نمی‌رود، بیماری‌های بدخیم، نوظهور و سرطان با داروهای موجود و در دسترس قابل کنترل نیست، باید در سال‌های آینده داروسازان به مهندسی بافت و هوش مصنوعی به منظور طراحی داروهای جدید دست یابند.

پناهی تصریح کرد: به عنوان مثال برای بیماران SMA و MS باید داروهای جدید تولید کرد، در برنامه هفتم توسعه که اخیراً ابلاغ شد حدود ۱۸ بند به داروسازی مربوط هست و سهم داروسازان در حکمرانی سلامت چشمگیر بوده و باید تا سال ۱۴۰۷ رتبه جهانی ایران از نظر تولید علم ۱۴ باشد و ضروری است انجمن‌های علمی تحقق این امر سرلوحه برنامه‌هایشان قرار دهند.

وی تاکید کرد: رتبه اختراعات داروسازی ایران نیز در دنیا ۲۴ است و باید ارتقا یابد ضرورت دارد شمار شرکت‌های دانش بنیان نیز بر اساس برنامه هفتم توسعه از هزار و ۵۰۹ شرکت به هفت هزار شرکت افزایش یابد.

پناهی اظهار داشت: باید داروسازان تمرکز خود را به سمت دارو‌های کمیاب سوق دهند و وزارت بهداشت در این زمینه آماده همکاری با انجمن های داروسازی است.

کدخبر: 1034796 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟