وزارت نیرو از الان به فکر تامین انرژی زمستان باشد / ذخایر گازوئیل حتی مازوت نصف مدت مشابه سال گذشته است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با شروع فصل سرما در ایران، تقاضا برای گاز طبیعی به منظور گرمایش منازل و استفاده در صنایع به شدت افزایش خواهدیافت. این افزایش تقاضا باعث ناترازی در تامین گاز و به تبع آن گازوئیل و برق می شود. زیرساخت‌های قدیمی و فرسوده کشور در بخش انرژی، توانایی پاسخگویی به این نیازها را ندارند و این مسئله مشکلات متعددی را به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر، کمبود سرمایه گذاری های لازم در زمینه توسعه و نگهداری شبکه های انرژی و همچنین برنامه ریزی های ناکافی و مدیریت نامناسب در زمان‌های اوج مصرف، ناترازی را تشدید می کند. علاوه بر این، صادرات گاز و برق به کشورهای همسایه نیز فشار بیشتری بر تامین انرژی داخلی وارد می کند.

این معضل نه تنها باعث بروز مشکلات در تامین انرژی برای مردم و صنایع می شود؛ بلکه با استفاده از سوخت های مایع نظیر گازوئیل در نیروگاه ها، به افزایش آلودگی هوا نیز دامن می زند. به نظر می رسد که برای رفع این چالش ها، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق تر، بهبود زیرساخت ها و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی وجود دارد.

دولت قبل تاکید بر قطع نشدن برق خانگی داشت، دولت جدید توجه به ارائه جدول خاموشی

در دولت سیزدهم، نگاه وزارت نیرو بر آن بود که برق خانگی، یا قطع نشود یا اگر می شود، خیلی کمتر از زمانی باشد که قطعی برق برنامه ریزی شده وجود داشت؛ لذا این نوع نگاه به این قیمت تمام شد که نیروگاه ها تمام توانشان را برای تامین برق خانگی به کار ببرند.

این در حالی است که به نظر می رسد نگاه وزیر جدید نیرو، به شیوه اسبق، یعنی ارائه جدول خاموشی باشد. از سویی دیگر، وزارت نفت، گاز و گازوئیل کمتری به نیروگاه های تولید برق تحویل داده است که این نیز خود مزید بر علت شده است.

ذخایر گازوئیل و مازوت نیروگاه های تولید برق، نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نصف، کاهش یافته است که به نظر می رسد این جای خالی، با ناترازی انرژی در فصل زمستان جبران خواهد شد! اتفاقی که می تواند آسیب های زیادی را هم برای بخش مصرف خانگی و هم صنایع داشته باشد.

ترخیص بلاتکلیف 1500 مگاوات پنل خورشیدی گرفتار شده در گمرک

از دیگر مواردی که وزیر جدید نیرو می تواند با پیگیری و رفع موانع آن، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند، ترخیص 1500 مگاوات پنل خورشیدیِ گرفتار شده در گمرک است. لازم است بدانید کل ظرفیت خورشیدی ایران 1200 مگاوات است که اگر 1500 مگاوات پنل خورشیدی به این رقم 1200 مگاوات اضافه شود، می تواند بخش مهمی از مشکلات حوزه تامین برق کشور را حل کند.

کدخبر: 1034639 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟