25  درصد مردم حداقل یک بار دچار شکستگی استخوان می شوند/انتظار می رود آمار شکستگی در جهان افزایش پیدا کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شکستگی‌های استخوانی یکی از شایع‌ترین آسیب‌های فیزیکی در جهان است. طبق آمارهای موجود، حدود 15 تا 25 درصد از مردم در طول عمر خود حداقل یک بار دچار شکستگی استخوانی می‌شوند. این آمار بسته به منطقه جغرافیایی، سطح توسعه‌یافتگی و سن افراد ممکن است متفاوت باشد.

یکی از اصلی‌ترین دلایل شکستگی‌های شدید استخوانی به خصوص در نواحی دست، پا، و جمجمه، تصادفات رانندگی است؛ همچنین زمین خوردن به خصوص در افراد مسن، یکی از رایج‌ترین دلایل شکستگی‌های استخوانی است. شکستگی لگن و مچ دست در این گروه سنی شایع‌تر است.

در جوانان و ورزشکاران، شکستگی‌های استخوانی ممکن است به دلیل فشار بیش از حد بر استخوان‌ها در طول تمرینات سنگین و مسابقات رخ می‌دهد. علاوه بر موارد فوق کاهش تراکم استخوان‌ها که بیشتر در زنان پس از یائسگی و افراد مسن دیده می‌شود، خطر شکستگی را به شدت افزایش می‌دهد.

ناحیه‌های دست و پا بیشتر از سایر نقاط بدن در معرض شکستگی قرار دارند. شکستگی استخوان‌های مچ دست، ساعد، و لگن به خصوص در افراد مسن بسیار شایع است. در بین نواحی بدن، شکستگی لگن به دلیل عوارض شدید و نیاز به مراقبت‌های طولانی‌مدت پس از شکستگی، بیشترین نگرانی را ایجاد می‌کند. در مقابل، شکستگی‌های استخوان‌های دنده‌ها و جمجمه نسبت به سایر نقاط بدن کمتر رخ می‌دهند و معمولاً در شرایط خاص و شدید مانند تصادفات رانندگی یا ضربه‌های سنگین مشاهده می‌شوند.

الگوی تغذیه‌ای نقش مهمی در سلامت استخوان‌ ها دارد. کاهش مصرف کلسیم و ویتامین D، افزایش مصرف مواد غذایی اسیدی (مانند نوشابه‌ها و غذاهای فرآوری‌شده) و کاهش فعالیت بدنی می‌تواند منجر به ضعیف شدن استخوان‌ها و افزایش خطر شکستگی شود. در صورتی که روند فعلی تغذیه‌ای و سبک زندگی در جهان ادامه یابد، انتظار می‌رود که در آینده تعداد شکستگی‌های استخوانی به دلیل ضعف استخوان‌ها به ویژه در جوامع شهری افزایش یابد.

شکستگی‌های استخوانی به عنوان یکی از مشکلات شایع در سراسر جهان، تأثیرات گسترده‌ای بر کیفیت زندگی افراد و سیستم‌های بهداشتی دارد. با توجه به الگوهای تغذیه‌ای و سبک زندگی موجود، اقدامات پیشگیرانه در جهت بهبود تغذیه و افزایش آگاهی افراد نسبت به سلامت استخوان‌ها ضروری به نظر می‌رسد تا از افزایش این مشکل در آینده جلوگیری شود.

کدخبر: 1034292 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ملینا جعفری آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟