بجنور در مسیر ثبت جهانی شدن/چرا معرفی بجنورد به عنوان شهرجهانی گلیم اهمیت دارد

به گزارش رکنا، خراسان شمالی کارگاه شش دانگ صنایع دستی است و هنر در هر منطقه ای از این خطه موج می زند.

هنرهایی که حاصل دسترنج زنان عشایر و روستانشینی است که با دستان پینه بسته خود به زیبایی هر چه تمام تاریخ این مرز و بوم را به تصویر می کشند.

این بانوان هنرمند کوه و خورشید را بر جان گلیم می‌نشانند تا گرمی و روشنی را به سیاه چادر زندگی خود آورند.

با خلق درخت و شکوفه‌ها بر تار و پود گلیم نقش بهار و تلألوی دوباره زندگی را در رگ‌های افراد خانواده به گره می‌نشانند و با زبان هنر هویت و فرهنگ این خطه را به جهان معرفی می کنند.

گلیم سفره کردی از صنایع دستی شاخص خراسان شمالی است که در گذشته توسط عشایر کرمانج بافت می شد و نقش‌های آن نشان از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب و رسوم، و تاریخ پر فراز و نشیب قومی کردهای این دیار را دارد.

این هنر دست بانوان عشایر اکنون در بیشتر نقاط استان بافت می شود و تولیدات این صنعت دست از جایگاه ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مرکز خراسان شمالی دهه ۹۰ عنوان شهر ملی گلیم را از آن خود کرد و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسید.

اخیرا نیز مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی از انجام اقدامات لازم برای معرفی شهر بجنورد به عنوان شهر جهانی گلیم خبر می دهد تا با این اقدام، مردم هنردوست خراسان شمالی از عواید ان بهره مند شوند.

انجام اقدامات لازم برای معرفی شهر جهانی بجنورد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی می گوید: اقدامات لازم انجام شده و این شهر به زودی به عنوان شهر جهانی گلیم سفره کردی معرفی خواهد شد.

علی مستوفیان می افزاید: کارشناسان ثبت جهانی شهرها، برای بررسی و تأیید شهر بجنورد به‌عنوان شهر جهانی گلیم و سفره‌کردی در این شهر حضور خواهند یافت.

وی با تبیین ویژگی‌های شهرهای جهانی برای رشد و توسعه پایدار، ادامه می دهد: انتخاب بجنورد به عنوان شهر جهانی گلیم، مزایای اقتصادی بسیار زیادی برای جوامع محلی داشته و جایگاه مناسبی برای این شهر ایجاد می کند.

مستوفیان، دارابودن روش خاص تولید صنایع دستی، تعداد کارگاه‌های فعال، جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی، مدیریت کارآمد شهری و وجود تشکل‌های غیردولتی از دلایل اصلی قرارگیری در فهرست شهرهای جهانی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی تاکید می کند: نام گذاری معابر شهری به نام صنایع‌دستی محلی مانند گلیم و سفره‌کردی، تبلیغ و پخش توضیحات مربوط به گلیم و سفره کردی بر روی تلویزیون‌های شهری، جانمایی نماد صنایع‌دستی و سوغات محلی در معابر پرتردد شهری از اقداماتی است که در معرفی این شهر به عنوان شهر جهانی گلیم سفره کردی بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه این گلیم پشمی بسیار ظریف است، می گوید: بعد از بجنورد، اهالی مانه و سملقان به عنوان فعال‌ترین بافندگان این کالای هنری در بین شهرستان‌های خراسان شمالی شناخته می شوند.

مستوفیان یادآور می شود: اینک پنج هزار نفر در خراسان شمالی که بیشترین آنها در بجنورد سکونت دارند، در بافت این نوع از گلیم فعالیت دارند و سالانه حدود ۱۵۰ هزار مترمربع سفره کردی تولید می‌کنند.

چرا معرفی بجنورد به عنوان شهرجهانی اهمیت دارد

یکی از کارشناسان میراث فرهنگی در این خصوص می گوید: حمایت از میراث معنوی و اعطای کمک های مالی بخشی از مزایای معرفی و ثبت جهانی آثار در یونسکو است.

علی ثابتی می افزاید: از سوی دیگر وقتی شهری به عنوان شهرجهانی معرفی می شود به فهرست مقاصد گردشگری داخلی و بین المللی نیز افزوده می شود و فرصت مناسبی است تا این مکان ها در سبد انتخاب گردشگران قرار گیرد.

وی با اشاره به تاثیرات معرفی جهانی شهرها در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می گوید: هر کشوری هر چه قدر شهر جهانی با پراکندگی جغرافیایی داشته باشد به معنای تاثیر آن کشور در ساخت تمدن های بشری است.

ثابتی بیان می کند: در واقع شهرهای جهانی معرفی شده به نوعی اعتبار کشور صاحب اثر در ساخت تمدن های بشری است.

نمادها در سفره کردی همگی بیانگر کرامت قومی و احترام به طبیعت است.

این نمادها بیشتر نشان‌دهنده‌ نوع زندگی و نظام اجتماعی و فرهنگی کردهای این دیار است.

نگاره و نقوش سفره کردی در واقع نقش‌های کهنی هستند که در نوع خود بی‌نظیرند و نقش‌های بافته‌شده در این هنر بیشتر حیوان و انسان است،

اکنون بیش از ۱۸ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به ‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

کدخبر: 1033641 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟