در آینده اکثر افراد تنها زندگی می کنند/ بسیاری از افرادی که در خانه های سالمندان کار می کنند از علم نگه داری از سالمندان برخوردار نیستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با توجه به روند رشد جمعیت و پیش بینی های صورت گرفته در مورد افزایش جمعیت سالمند نسبت به جوان در آینده نزدیک؛ مسئله تنهایی ، خانه های سالمندان و معضلات ناشی از آن یکی از مباحث مورد بحث است. بر این اساس که پیش بینی می شود در آینده سالمندان زیادی تنها زندگی کنند اهمیت به خانه های سالمندان و علت انتخاب تنهایی توسط این افراد باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از موضوعات مهم در ارتباط با خانه های سالمندان این است که آن ها مکانی برای افراد بی خانمان نیستند؛ بلکه مکانی برای نگه داری از افراد تنها یا افرادی که نمی توانند از خود مراقبت کنند، هستند.

دکتر یدالله ابوالفتحی ممتاز فلوشیپ سلامت روان سالمندان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران، در گفت و گو با رکنا، با تاکید بر تفاوت تنهایی و احساس تنهایی گفت: ما می بایست بیشتر از آن که نگران تنهایی هستیم، نگران احساس تنهایی باشیم و برای آن برنامه ریزی مناسب انجام دهیم. احساس تنهایی شامل عدم رضایت و خشنودی در روابط است به این معنا که با وجودی که فرد در جمعی حضور دارد اما احساس رضایت نداشته و تنهایی را تجربه می کند. در مقابل این مسئله ممکن است فردی تنها زندگی کند اما احساس تنهایی در آن وجود نداشته باشد. در نتیجه تنها زندگی کردن به معنای داشتن احساس تنهایی نیست.

در آینده اکثر افراد تنها زندگی می کنند

وی در ادامه در خصوص قبح تنها زندگی کردن در جامعه افزود: می بایست به جای پدید آوردن ترس از تنها زندگی کردن در جامعه به سمت و سوی مدیریت زندگی فردی پیش رفت. بسیاری از افراد با افزایش سن زمانی که قادر به تامین نیازهای اولیه خود مخصوصا در زمینه بهداشتی، مالی  و جسمی هستند معمولا تنها زندگی کردن را ترجیح می دهند. این ترجیح می تواند به دلایل مختلفی مثل استقلال در تصمیم گیری و زندگی همچنین حفظ حریم شخصی باشد. با توجه به اینکه در حال حاضر خود مراقبتی و توجه به کسب درامد مورد توجه است؛ ضمن اینکه انتظار می رود سلامت جسمی سالمندان آینده بیشتر از گذشته باشد، پیش بینی می شود تعداد افرادی که در آینده تنها زندگی می کنند افزایش پیدا کند. بسیاری از افراد و سالمندان از زندگی در کنار افرادی که به آن ها بی توجه اند لذت نبرده و احساس بدی دارند بر این اساس این که بگوییم سالمند با زندگی در کنار خانواده و اطرافیانش خوشحال تر است، الزاما حرف درستی نیست. در فرهنگ ایرانی حریم زندگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این مسئله یکی از عواملی است که منجر به ترجیح افراد به تنها زندگی کردن می شود. یکی دیگر از عوامل مهمی که منجر به کشش افراد به سمت تنهایی می شود کاهش فرزندان در خانواده است، بسیاری از افراد یک فرزند دارند و برخی دیگر هیچ فرزندی ندارند؛ در کنار آن برخی از افراد به دلایل متعددی نتوانسته اند تشکیل خانواده دهند و لازم است از همین حالا برای پوشش و رساندن کمک های اجتماعی به آن اقدامات لازم صورت گیرد.

خانه سالمندان با مرکز نگه داری از افراد بی خانمان متفاوت است

او ضمن اشاره به تفاوت خانه سالمندان و مرکز نگه داری از افراد بی خانمان گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته خانه های سالمندان به عنوان مکان هایی لوکس در نظر گرفته می شوند و بسیاری از تابوهایی که در گذشته در ارتباط با آن ها وجود داشته در حال حاضر از بین رفته است. اگرچه به نظر می رسد که زندگی در کنار خانواده بهترین نوع زندگی است اما گاهی شرایط سالمند به لحاظ جسمی و روانی به شکلی است که زندگی در کنار خانواده برای آن مهیا نیست در نتیجه وجود خانه های سالمندان می تواند از تنهایی جلوگیری کرده و نیازهای این افراد را پوشش دهد. لازم است فرهنگ سازی لازم در خصوص بر طرف کردن نگرش های منفی در جامعه صورت گیرد و نگاه جامعه نسبت به خانه سالمندان واقع بینانه شود.

بسیاری از افرادی که در خانه های سالمندان کار می کنند از علم نگه داری از سالمندان برخوردار نیستند

ممتاز در ادامه افرود: یکی از مسائل مهمی که لازم است برای آینده مورد توجه قرار گیرد ساخت خانه های سالمندانی است که حفظ کرامت انسانی را مد نظر قرار دهند. متاسفانه در اکثر خانه های سالمندان افرادی مشغول به کار هستند که سطح تحصیلات و علمشان برای تشخیص نیازها و چگونگی برخورد با سالمندان کافی نیست. لازم است افرادی را تربیت کنیم که تحصیلات و علم کافی برای خدمات رسانی به سالمندان را داشته باشند به همین دلیل لازم است نظارت بر خانه های سالمندان بیشتر شده و این مراکز افرادی را به کار گیرند که دوره های سالمندی و مراقبت از سالمندان را سپری کرده باشند. دوره های مناسبی از سمت وزارت بهداشت در خصوص سالمند یاری تصویب شد اما متاسفانه خانه های سالمندان رغبتی برای شرکت در این دوره ها از خود نشان ندادند بر همین اساس لازم است نظارت های بیشتری در خصوص سطح آموزشی و سواد نیروهای خانه های سالمندان صورت گیرد.

او با اشاره اهمیت تکنولوژی برای زندگی سالمندان، گفت: با توجه به اینکه تکنولوژی پیشرفت کرده است و سالمندان تنها می توانند در صورت بروز مشکل در سلامتی خود از آن استفاده کنند، سرمایه گذاری در پیشرفت این تکنولوژی ها و ساخت مراکزی که بتواند در صورت بروز مشکل برای سالمندان سریعا به آن ها خدمات رسانی کند می تواند موثر واقع شود. خانه های سالمندان را می توان طبقه بندی کرد و بر همین اساس هرچه پول بیشتری به مرکز نگه داری پرداخت شود قطعا خدمات بهتری به سالمدان ارائه می شود. با توجه به اینکه مراکز دولتی و بهزیستی بر روی خانه های سالمندان نظارت مناسبی دارند انتظار می رود که افراد باور و کلیشه های رایج و اشتباه در خصوص خانه های سالمندان را اصلاح نموده و نگاه منطقی نسبت به این مسئله داشته باشند.

کدخبر: 1033401 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ملینا جعفری آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟