در ایران اتباع مرگ مدنی ندارند / اتباع افغانستانی به کشورهای همسایه سرمایه وارد می کنند از ایران پول خالص می برند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آمار اتباع غیرمجاز در کشور از به مرحله بحران رسیده است و ساماندهی این امر یک امر مهم امنیتی و حفاظتی است.

سیاست‌های سازمان ملی مهاجرت و قوانینی که برای ساماندهی اتباع وجود دارد بسیار دقیق بررسی و تدوین شده است. اماآنچه در این میان باعث بروز اشکالات بسیاری شده است بی‌توجهی در اجرا و کنترل آن است.

سیاست‌گذاری برای موج مهاجرت‌هایی که از بدو پیروزی انقلاب تا به امروز داشته‌ایم به گونه‌ای بوده که روند جمعیت اتباع نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه با یک بررسی ساده متوجه می شویم،افزایش هم داشته است. در کنار این افزایش جمعیت اتباع در کشور شاهد این هستیم که تمام ارتباطاتی که اتباع با دستگاه‌های ما داشتند نه تنها تسهیلگر نبوده بلکه ممانعت ایجاد کرده و همین ممانعت عامل شده که اتباع  به سمت ورود غیرقانونی سوق پیدا کنند!

غالبا اتباعی که وارد کشور می‌شوند برای اشتغال به ایران مهاجرت می‌کنند، اگر در مبدا ورود برای اتباع روادید یک ماهه، سه ماهه و یک ساله صادر شود و نوع حضور و اینکه در چه شغلی در چه شهری و منطقه‌ای در این مدت حضور دارند مشخص شود، به راحتی می‌توان اتباع را تحت کنترل داشت.

کنترل اتباع از بدو ورود

غالبا اتباعی که به صورت غیر مجاز وارد کشور می‌شوند برای نگهبانی باغ ویلا‌ها و امورخدماتی به صورت غیرقانونی مشغول به کار می‌شوند و کارفرما کارت بانکی و سیم کارت به نام خود در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

در کشور‌های همسایه مانند عراق و سوریه در برخورد با تبعه محدودیت‌هایی اقامتی تعیین می‌کند. درمکزیک برای ساماندهی مهاجران مطالعات فراوانی شده است، فرد برای دو هفته اقامت در کشوردیگر روادید دریافت می کند و اگر بیشتر از این زمان در آن کشور بماند دیگر نمی‌تواند از خدمات شهری و دولتی استفاده کند و مرگ مدنی برایش اتفاق می‌افتد در حالی که در ایران یک تبعه افغانستانی ۱۳ سال پیش با روادید یک ماهه وارد کشور شده و بعد از آن به صورت غیر مجاز همچنان در حال اقامت است و مشکلی برایش پیش نیامده.

اداره اتباع در حال حاضر با صدور یک شناسنامه الکترونیکی هوشمند برای اتباع یک کد ملی صادر می‌کند، که دسترسی آن‌ها را برای دریافت سیم کارت و حساب بانکی آسان می‌کند. این شرایط برای همه اتباعی که به صورت قانونی درکشور اقامت دارند فراهم است.

اتباع در کشور‌های همسایه چقدر سرمایه‌گذاری کردند

۸۷ درصد جمعیت امارات، ۷۰ درصد جمعیت قطر، ۷۰ درصد جمعیت بحرین مهاجرند. مهاجران در بسیاری از مقاطع برای کشور‌های مهاجر‌پذیر نجات دهنده بودند.در مهاجرت گسترده اتباع افغان در سال ۱۴۰۰‌ حدود ۱۰ میلیارد دلار در امارات سرمایه وارد کردند و حدود ۶ میلیارد دلار به اقتصاد  ترکیه سرمایه تزریق  کردند. ولی در کشور ما رقم قابل توجهی سرمایه‌گذاری نشد بلکه  اتباع سالانه 5 میلیارد دلار پول نقد به افغانستان می فرستند که دلیلش فقدان سیاست مهاجرتی است. 

طبق گزارش های اعلام شده خروج سالانه پنج میلیارد دلار درآمد حاصل از کار اتباع خارجی از کشور به نظر واجب می کند که وزارت کشور، وزارت اقتصاد، وزارت کار، وزارت امورخارجه رسیدگی فوری در امر ساماندهی حضور و فعالیت اتباع در کشور را در دستور کار خود قرار دهند.

کدخبر: 1032814 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟