قحطی شیرخشک کمتر شد / سازمان غذا و دارو به جای تامین دارو به بنگاه اقتصادی تبدیل شده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بعد از حدوداً یک ماهی که از قحطی شیر خشک نوزاردان در داروخانه‌ها می‌گذرد، پیرو انتشار گزارش‌هایی که از تولید‌کنندگان و اعضای مجلس شورای اسلامی از کمبود شیر خشک در داروخانه‌ها و ناترازی در تخصیص ارز به تولید‌کنندگان شیر خشک از سوی سازمان غذا و دارو در این رسانه منتشر شد، امروز شرایط توزیع و فراوانی شیرخشک در داروخانه‌ها بهتر از قبل شده است.

بر اساس این گزارش سازمان غذا و دارو که خود یک نهاد نظارتی است و باید بر فعالیت تولید‌کنندگان دارو و شیر خشک نظارت داشته باشد نیاز به یک نهاد نظارتگر دارد. برخورد‌های دوگانه با فعالین این عرصه باعث برهم خوردن بازار تولیدات دارویی و غذایی شده است.

تامین ارز تولید کننده ها؛اجرای سیاستهای حمایتی

علاوه بر این بر اساس اخبار رسیده در دو هفته گذشته طی دو مرحله سه و نیم میلیون یورو ارز به دو شرکت که مدت‌ها بود ارز دولتی دریافت نکرده بود جمعا به مبلغ ۷ میلیون یورو ارز دولتی اختصاص داده است و همین موضوع باعث راه افادن خط تولید دو شرکت تولید‌کننده و تأمین نیاز بازار شده است.

در همین راستا بانک مرکزی در یک اقدام تصمیم دارد نقدینگی خرید ارز را با یک تنفس از تولید‌کنندگان دریافت کند. اجرای چنین سیاست‌هایی در حمایت از تولید‌کنندگان و ایجاد آرامش در بازار می‌تواند مؤثر واقع شود.

اولویت های سازمان غذا و دارو چیست؟

متأسفانه سازمان غذا و دارون با مجوز واردات فوریتی به شرکت‌های وارد‌کننده، تولیدکننده داخلی را که با هزینه کمتری تولید می‌کند و علاوه بر آن در راستای ایجاد اشتغال گام برمی دارد را تضعیف می‌کند. نداشتن برنامه مشخص و مدون در خصوص مدت زمان واردات فوریتی ضربه مهلکی به تولیدکنندگان وارد کرده است.

در بررسی‌های صورت گرفته خبرنگار رکنا‌ از گزارش‌ها‌ از عملکرد سازمان غذا و دارو حاکی از این است که این سازمان بیشتر از اینکه به فکر تأمین دارو و نیاز‌های مردم بر اساس اولویت‌های بهداشت جهانی و جامعه باشد به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده است که منافع شخصی، سود افراد و شرکت‌های وابسته به این صنف را مد نظر قرار می‌دهد.

انگیزه های فساد در شیر خشک

متأسفانه در فقره واردات شیر خشک توسط شرکت‌های فوریتی ۳۵۰۰ میلیارد تومان معادل سه و نیم همت، مبلغی بود که شرکت وارداتی در آن سود برد ،حاشیه سود شرکت های فوریتی به قدری است که فعالین این عرصه نمی توانند از آن چشم پوشی کنند و همین موضوع باعث بروز کمبود در  بازار می شود. 

علاوه بر این وجود فساد در شیرخشک از عدم قیمت‌گذاری صحیح شیر خشک آغاز می‌شود و یکی از مشکلات در شیرخشک قیمت‌های متفاوت آن است. در دو سال گذشته قیمت شیر خشک تغییر نکرده است، شیرخشک با پوشش بیمه سلامت دو سال پیش با ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمتش ۷۰ هزار تومان بود امروز هم با ارز ۴ ۲ هزارتومانی قیمتش ۷۰ هزار تومان است. قیمت شیر خشک در داروخانه بدون پوشش بیمه هم به قیمت۱۷۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت شیر خشک در ایران نسبت به کشور‌های همسایه ارزانتر است و همین موضوع زمینه ساز انگیزه قاچاق در آن می‌شود. البته فروش غیر مجاز هم از مواردی است که به مشکلات بازار شیر خشک دامن‌زده است. ارائه کد ملی و دریافت شیر خشک دولتی برای مصرف در شیرینی پزی و دیگر صنایع غذایی که از شیر خشک استفاده می‌کنند.

 

 

 

کدخبر: 1030555 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی منیره چگینی
آیا این خبر مفید بود؟