برای حفظ سلامت گوش ها هدفون و هندزفری را کنار بگذارید / استفاده از گوش پاک کن به آسیب یا عفونت پرده گوش منجر می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جرم گوش (Cerumen) یک ماده طبیعی است که توسط غدد موجود در کانال گوش تولید می‌شود. این ماده به عنوان یک محافظ برای گوش عمل کرده و از ورود گرد و غبار، باکتری‌ها و سایر آلودگی‌ها به داخل گوش جلوگیری می‌کند. با این حال، در برخی افراد، تجمع بیش از حد جرم گوش می‌تواند منجر به مشکلاتی شود.

جرم گوش به صورت طبیعی در کانال گوش تولید می‌شود. این ماده شامل چربی، سلول‌های مرده پوست و مواد دیگر است. عوامل زیر می‌توانند در تشکیل و تجمع جرم گوش تأثیرگذار باشند. برخی افراد به طور طبیعی بیشتر از دیگران جرم گوش تولید می‌کنند. استفاده از هندزفری، هدفون یا سایر وسایل ممکن است باعث فشار بر روی جرم گوش و تجمع آن شود. با افزایش سن، ترکیب جرم گوش تغییر کرده و ممکن است سخت‌تر شود. قرارگیری در محیط‌های خاکی یا آلوده می‌تواند تولید جرم را افزایش دهد.

بعضی از عوامل جرم گوش را به شدت افزایش می دهند. برخی افراد به طور طبیعی مستعد تولید بیشتر جرم گوش هستند. افرادی که در محیط‌های صنعتی یا پر گرد و غبار کار می‌کنند، ممکن است بیشتر دچار تجمع جرم شوند. استفاده نادرست از گوش پاک‌کن‌ ها می‌تواند موجب فشرده شدن جرم و تجمع آن در عمق کانال گوش شود.

برای جلوگیری از تجمع بیش از حد جرم گوش، می‌توان اقداماتی را انجام داد. تمیز کردن مکرر گوش می‌تواند موجب تحریک غدد و تولید بیشتر جرم شود. در صورت نیاز، استفاده از قطره‌های مخصوص برای نرم کردن و کاهش جرم گوش از تجمع جرم در گوش جلوگیری می کند. در محیط‌های پر گرد و غبار، استفاده از محافظ‌های گوش می‌تواند کمک‌کننده باشد.

برای تمیز کردن جرم گوش روش های مختلفی وجود دارد. استفاده از قطره‌های مخصوص که به نرم شدن و خروج آسان‌تر جرم کمک می‌کند. شستشوی ملایم با آب گرم و صابون در ناحیه خارجی گوش در پاک کردن جرم گوش تاثیرگذار است. بهترین و مطمئن ترین راهکار، مراجعه به پزشک برای تمیز کردن حرفه‌ای گوش در صورت تجمع حجم زیاد جرم است.

استفاده از گوش پاک‌کن‌ها برای پاک کردن جرم گوش می‌تواند مشکلات بسیاری را برای افراد ایجاد کند. گوش پاک کن قادر است جرم را به عمق کانال گوش فشار دهد و باعث تجمع بیشتر آن شود. استفاده نادرست از گوش پاک کن ممکن است منجر به آسیب به پرده گوش یا عفونت شود. همچنین استفاده مکرر از گوش پاک کن می‌تواند باعث تحریک و التهاب پوست داخل گوش شود.

به جای استفاده از گوش پاک‌کن‌ها، می‌توان از شیوه های دیگری برای نظافت گوش کمک گرفت. یکی از این شیوه ها استفاده از قطرات نرم کننده گوش است که به نرم شدن و خروج آسان‌تر جرم کمک می‌کنند. تمیز کردن ناحیه خارجی گوش با پارچه نرم و مرطوب راه آسان دیگری برای نظافت گوش است.  در صورت وجود مشکل جدی، افراد باید به پزشک متخصص برای تمیز کردن حرفه‌ای گوش مراجعه کنند.

جرم گوش یک ماده طبیعی است که نقش مهمی در حفاظت از گوش دارد. با این حال، تجمع بیش از حد آن می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. آگاهی از عوامل مؤثر بر تشکیل جرم، روش‌های پیشگیری و تمیز کردن صحیح می‌تواند به حفظ سلامت گوش کمک کند. استفاده از روش‌های ایمن‌تر به جای گوش پاک‌کن‌ها نیز برای جلوگیری از آسیب به گوش توصیه می‌شود.

کدخبر: 1030377 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری خبرنگار: پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟