قوه قضائیه مانع فاجعه بلعیده شدن بازار تهران شد/ پس از 4 دهه بلاتکلیفی؛ معضل برچیده می‌شود + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، در حال حاضر از چاه‌های جذبی جهت ورود آب به محدوده زیرزمین بازار استفاده می‌شود ولی خبر خوب و بسیار مهم آنجاست که قرار است به زودی  بازار تهران به سیستم فاضلاب شهری متصل شود.

جلسه تخصصی کارگروه دادسرای ۱۲ این بار به موضوع سپتیک شهری بازار  پرداخت. در این جلسه که در تاریخ ۲۱ مرداد ماه در محل دادسرا با حضور دادستان منطقه،اداره کل بازرسی استان تهران، اداره کل بحران استانداری،مدیریت فاضلاب شهر تهران ، شرکت مهاب قدس،  شهرداری منطقه۱۲، جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار، و هیات امنای بازار تشکیل شد به بررسی طرح مطالعاتی که طی ۱۵ ماه به صورت میدانی و پژوهشی انجام شده بود پرداخت و معایب و محاسن طرح مورد گفتگو قرار گرفت که در پایان منتج به مصوبات ارزشمندی شد.

در کارگروه بررسی ایمنی بازار بزرگ تهران که در طول دو سال اخیر با حضور مدیران و مسئولین دستگاه‌های اجرایی و سازمان های دولتی و غیردولتی ذیربط در دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۱۲ تهران تشکیل می‌شود، برخی نشست های تخصصی خود را به خطرات بالقوه چاه های جذبی موجود در بازار و بررسی راهکارهای قانونی چگونگی دفع فاضلاب از طریق سیستم فاضلاب شهری پرداخته است.

قوه قضائیه برای پیشگیری از وقوع بزه و آسیب پای کار آمد

رحیم گل‌زاده ، رئیس دادسرای ناحیه ۱۲ تهران در بازدید از خبرگزاری رکنا تاکید داشت:  دادستانی بنا به تکلیف و رسالت قانونی در احیاء و مراقبت حقوق عامه و در راستای پیشگیری از وقوع انواع بزه‌ها و آسیب‌های اجتماعی و ارتقاء ایمنی بازار بزرگ تهران پیگیر اجرای این عملیات شده است.

گل زاده با تاکید بر این که اجرای این طرح جز با تعامل و همکاری سایر دستگاه های ذی ربط از جمله شهرداری، ادارات اوقاف و میراث فرهنگی و شرکت های برق، گاز و مخابرات و به ویژه کسبه و بازاریان ممکن نیست، از آمادگی دادستانی برای پشتیبانی قضایی و رفع موانع سخن گفت و اظهار  امیدواری کرد کلیه دستگاه های اجرایی با عنایت به فواید شبکه دفع فاضلاب شهری و ارتباط کامل آن با بهداشت عمومی و سلامتی آحاد جامعه در  همکاری و تعامل کامل را برای اجرای طرح داشته باشند.

نقشه های بازار تهران قبل از انقلاب در اختیار محققان اتریشِ قرار گرفت

بهزاد یعقوبی ، دبیر کارگروه و عضو هیات امنای بازار بزرگ تهران نیز در ادامه گفت :قبل از انقلاب نقشه های زیر زمینی بازار تهران برای این طرح توسط محققان و پیمانکاران  اتریشی مورد مطالعه فراوانی قرار گرفته بود ولی به فاز مطالعه کامل و اجرایی نشده بود. بعد از انقلاب این طرح بار دیگر در دستور کار قرار گرفت، سالها گذشت، خطر هر روز بزرگتر می شد ولی اجرای طرح به علت عدم وحدت بین دستگاه ها و تامین مالی و نوع دسترسی مسکوت مانده بود تا اینکه با درایت دادستان و رئیس دادسرای ناحیه 12 تهران این طرح بلاتکلیف مانده به جریان افتاد و حال به مرحله اجرایی خود رسیده است.

وجود 700 چاه جذبی در منطقه

وی تاکید داشت: بیشترین اراضی منطقه 12 را بازار تهران در بر دارد که یکی از قدیمی ترین مناطق شهری و بافت فرسوده  است و در این منطقه قنوات و تقریبا ۷۰۰ چاه جذبی وجود دارد.

روزانه بیش از یک و نیم میلیون تردد در بازار تهران ثبت شده است

او با این هشدار که زنگ خطر فرونشست ها دربازار تهران به صدا درآمده است و بازار تهران از نقاط حساس شهر است ادامه داد: بازار تهران در روز بیش از یک و نیم میلیون تردد دارد و در اسفند ماه به بیش از  5 میلیون تردد در آن ثبت شده است، با توجه به اینکه این منطقه هم مانند مناطق دیگرتهران شاهد فرونشست است، برای جلوگیری از ریزش فاجعه بار زمین در این منطقه باید اقدامات لازم صورت می گرفت. قنات ها و چاه های زیر زمینی که در این منطقه وجود دارد باید با هماهنگی میراث فرهنگی و نقشه هایی که آب و فاضلاب تهران از سیستم قنات ها و چاههای جذبی از گذشته دارد با دقت و مطالعات فراوان بررسی شود و عملیات آغاز شود.

او می افزاید: یکی از مشکلات اتصال چاه های جذبی منطقه 12 به فاضلاب شهری تهران این است که این منطقه هر روز در تردد شهروندان است و میتواند خطرات جبران ناپذیری  در پی داشته باشد.

تراکم بالای تاسیسات زیرزمینی و بافت فرسوده مانع انجام عملیات تاکنون

در ادامه علی اصغر شم آبادی -معاون توسعه شرکت آبفاضلاب در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار رکنا در این خصوص گفت: اجرای طرح فاضلاب در محدوده بازار تهران به خاطر مسائل و مشکلاتی که وجود داشته تاکنون عملیاتی نشده است. از عمده این مشکلات می توان به تراکم بالای تاسیسات زیرزمینی، بافت فرسوده، معابر باریک و رفت و آمد و ترافیک سنگین در این محدوده اشاره کرد.

با توجه به مشکلات مذکور،  اجرای طرح فاضلاب در این محدوده مستلزم همکاری و هماهنگی همه سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط بوده که برای ایجاد این هماهنگی، با محوریت معاونت محترم دادستانی تهران جلساتی با حضور نمایندگان همه مراجع ذی‌ربط تشکیل و متناسب با موضوع، خوشبختانه تصمیمات لازم برای رفع مشکلات و چالش‌های پیش روی اجرای طرح فاضلاب در محدوده بازار برداشته شده است.

در حال حاضر پس از شناسایی تاسیسات زیرزمینی، انجام عملیات نقشه برداری، برآورد مصرف آب، میزان تولید فاضلاب و مبانی مطالعاتی و با استفاده از دانش فنی مهندسین مشاور، طرح فاضلاب محدوده بازار تهیه شده است.

با توجه به اهمیت تسریع در اجرای طرح فاضلاب محدوده بازار تهران مقرر شده است که در فاز نخست عملیات اجرایی بخشی از طرح فاضلاب محدوده بازار در آینده نزدیک، آغاز و امیدوار هستیم که با پیگیری‌های موثر معاونت دادستانی تهران،  انشاالله در مرحله اجرای طرح با همکاری سازمان های ذیربط، مشکلات اجرایی پیش رو به حداقل رسیده و  با اجرای موفقیت آمیز فاز نخست، مراحل بعدی کار نیز عملیاتی شود.

گفتنی است، از بهزاد یعقوبی  به عنوان دبیر کارگروه در راستای عملکرد بسیار مفید و موثری که از سال۱۴۰۲ تا به امروز درباب شناسایی آسیب های اجتماعی در سطح منطقه به ویژه در ارتباط با ایمنی بازار و تنظیم روابط  بین مدیران و مسئولین ذی ربط در ادارات و سازمان های دولتی و غیر دولتی به منظور ارتقاء سطح تعامل و همکاری داشته تجلیل شد.

بهزاد یعقوبی

کدخبر: 1030272 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟