ظفرقندی مدیری جسور و توانمند است / علاوه بر مشکل کمبود دارو شاهد داروهای بی کیفیت نیز هستیم

به گزارش رکنا، به نقل از ایرنا، حمید عمادی با اشاره به معرفی  علیرضا ظفرقندی  به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت چهارهم به مجلس اظهار داشت: نظام بهداشت و سلامت کشور مشکلات متعددی دارد که یکی از جدی‌ترین آنها مساله تامین داروی مورد نیاز بیماران است.

وی با یادآوری اینکه دارو به صورت دستوری قیمت‌گذاری می شود، اظهار داشت: نرخ‌گذاری دستوری سبب شده تا شرکت‌های داروسازی یا اصلا دارو تولید نکنند و یا از تولید خود کاسته و اقدام به صادرات کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در این شرایط دولت مجبور به تامین دارو از طریق واردات است و در نتیجه دارویی که در داخل تولید و صادر شده، مجدد با واردات به کشور وارد می شود یا اینکه از دُز مواد اولیه و مواد موثره دارویی کاسته می شود.

عمادی اظهار داشت: در چنین شرایطی نظام بهداشت و درمان نه تنها با مشکل کمبود دارو روبه‌روست بلکه شاهد داروهای بی کیفیت نیز هست.

وی مهاجرت پزشکان و پرستاران را از دیگر چالش‌های نظام سلامت برشمرد که در بلندمدت آثار منفی بر جامعه دارد و در این باره توضیح داد: همانطور که دارو به صورت دستوری قیمت گذاری می شود، حق الزحمه نیروهای انسانی نیز با توجه به نرخ تورم ترمیم نمی شود و پایین نگه داشته می شود.

وی با اشاره بیان اینکه در چنین شرایطی پزشکان و پرستاران به فکر مهاجرت می افتند، تصریح کرد: ما تا کی می‌خواهیم شاهد این باشیم که نخبه‌هایمان در رشته‌های خوب از دانشگاه‌های خوب فارغ التحصیل شوند و با اشک و آه و ناله وطن خود را ترک کنند و در کشورهای دیگر خدمت کنند.

عمادی علت بروز این وضعیت را فقدان مدیریت درست در نظام بهداشتی کشور عنوان کرد و گفت: بهبود این شرایط کار وزیر بهداشت است تا با حل مشکل جلوی مهاجرت نخبگان حوزه پزشکی را بگیرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی، به همه‌گیری برخی بیماری ها اشاره کرد و گفت: برای نمونه اکنون ابتلا به تب دنگی یکی از مشکلات جدی جامعه است که حتی در آینده همچون کرونا گریبان سلامت جامعه را می گیرد و لازم است درباره آن چاره اندیشی جدی شود.

عمادی در پاسخ به این پرسش که آیا ظفرقندی می‌تواند رای اعتماد را از مجلس بگیرد و انتظارات جامعه پزشکی کشور را برآورده سازد، گفت: باید این سوال را از نمایندگان مجلس پرسید که قرار است به وی رای اعتماد دهند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران علمی بودن را ویژگی مثبت ظفرقندی دانست و گفت: او معلم بسیار خوب و مدیری توانمند است. همین که در چنین وضعیتی حاضر شده چنین مسئولیت خطیری را قبول کند و خود را پاسخگوی 85 میلیون ایرانی نماید، نشان‌دهنده جرات و شهامت وی است.

محمدرضا ظفرقندی زاده ۱۳۳۷ در تهران از سوی پزشکیان به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت بهداشت و آموزش پزشکی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، پزشک و سیاستمدار است که از ۳ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در اوج همه‌گیری کووید ۱۹ رئیس سازمان نظام پزشکی ایران بود.

در سوابق وی عناوینی چون دو دوره ریاست کل سازمان نظام پزشکی ایران، ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران، دبیری هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضویت هیات امنای مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور دیده می‌شود.

کدخبر: 1029999 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟