فیلم جدال سخت کارگران اداره برق تهران با گرما و قطعی برق / میزان تامین برق کشور به 1/6 میلیون مگاوات رسید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شبکه برق استان تهران سیستمی یکپارچه با مازندران، قزوین، قم و البرز دارد که این سیستم یکپارچه به شبکه برق سراسری کشور متصل است. در چند هفته اخیر در این مناطق، بر خلاف تصورات که افزایش دما را در کوتاه مدت پیش بینی کرده بودند، گرما برای مدت طولانی ادامه یافته است.

از سوی دیگر تعدادی از دانشمندان روسی در سایت های خود شائبه های « جنگ اقلیمی » را مطرح کرده اند که در آنها به افزایش بی سابقه دمای هوا اشاراتی شده بود. این گرما به حدی زیاد است که روز گذشته یک برق کار در قم جان خود را حین انجام ماموریت از دست داد.

این گرمای سوزان پیامد هایی را برای شبکه برق ایران و مناطق مذکور در پی داشته است. شبکه برق به طور کل در 4 مرحله کار تولید و توزیع برق را انجام می دهد.

نقطه آغاز برق رسانی تولید برق است که به خطوط انتقال برق راه پیدا می کند و سپس میان مردم توزیع می شود و در آخر به مصرف مردم می رسد.

زمانی که هوا بیش از حد گرم می شود، راندمان کاری نیروگاه افت پیدا می کند، یعنی به طور میانگین هر یک درجه افزایش دمای هوا 500 مگاوات راندمان نیروگاهی برق را کاهش می دهد.

کاهش راندمان نتیجه ای جز کاهش تولید برق در پی ندارد و به این شکل نیروگاه برق رسانی در مرحله اول با مشکل مواجه می شود. زمانی که برق تولید شده از خطوط انتقال برق می گذرد، خطوط انتقال هم به علت گرمای شدید هوا دچار مشکل می شوند.

بدین ترتیب در مرحله دوم نیروگاه های برق هم معضل ایجاد می شود. اما مشکلات تنها به این دو مرحله ختم نمی شوند. نیروگاه در مرحله سوم که توزیع برق است، به دلیل اتصال برق های فشار قوی و رله های حفاظتی به شبکه، با معضل رو به رو می شود.

به عنوان مثال گرمای شدید هوا سبب می شود که شبکه برق آتش سوزی را تشخیص دهد و برق را به طور خودکار قطع کند. همچنین اگر مصرف برق یا رطوبت هوا از حد مجاز بالاتر رود، سیستم شبکه برق برای حفاظت از شبکه، برق را قطع می کند.

اگر مصرف برق از حد مجاز پایین تر رود؛ سیستم علت آن را سرمای شدید هوا تشخیص می دهد و به دنبال آن برق را قطع می کند. ساختار حفاظتی خودکار شبکه برق سراسری کشور با این شیوه برق را حفظ می کند.

پس از بروز مشکل در خطوط انتقال برق، نوبت به مشکلات مرحله مصرف برق توسط مردم می رسد. هر یک درجه افزایش دمای هوا تقریبا بین 2200 تا 2300 مگاوات مصرف برق را افزایش می دهد. البته پیرامون بحث دما، تنها افزایش دما و گرم شدن هوا معضل ایجاد نکرده است. در این حوزه  مباحثی با نام های دمای ماکسیمم، دمای مینیمم و پایداری حرارت داریم.

مصرف 40 هزار مگاوات کولر در هیچ جای دنیا وجود ندارد

در حال حاضر در ایران هر 3 مفهوم رکورد بالایی را ثبت کرده اند که در 70 سال اخیر بی سابقه بوده است. تاثیر گرمای سوزان تابستان بر صنعت برق این است که بحث حداکثر کارآیی و مصرف کولر روی مدار می آید و از آنجایی که در طول روز دمای حداقل هم بالا است، شب ها هم کولر ها خاموش نمی شوند و شبانه روز کار می کنند. این مسئله مصرف برق توسط مردم را به شدت افزایش می دهد. مصرف 40 هزار مگاوات کولر در هیچ جای دنیا وجود ندارد. کولر در کره جنوبی که با ایران در یک عرض جغرافیایی است وسیله ای است که در تمام خانه ها وجود ندارد و به اصطلاح «لاکچری» محسوب می شود.

عمر مفید تجهیزات نیروگاه ها با هر بار اعلام پیک نصف می شود

مشکل دیگر نیروگاه ها مربوط به عمر مفید تجهیزات است. در شرایط گرمای زیاد و طولانی مدت، پیک مصرف برق در کشور به دفعات به مردم اعلام می شود. عمر مفید تجهیزات نیروگاه ها با هر بار اعلام پیک نصف می شود و روند فرسودگی ابزار ها را تسریع می کند.

بنابراین در تهران شاهد تک فاز شدن برق ها هستیم که علت آن عملکرد ساختار حفاظتی شبکه برق ایران است. این ساختار حفاظتی با افزایش مصرف برق و گرمای زیاد هوا، برق منازل را به طور خودکار تک فاز می کند.

مسئله تامین برق شهر نیست

پس می توان گفت که مسئله اصلی تامین برق شهر نیست. طبق آمارهای وزارت نیرو ،میزان تامین برق در کل کشور ایران به 1/6 میلیون مگاوات می رسد که نسبت به کشور ترکیه 1/5 برابر بیشتر است. ایران حدود 150 میلیون دلار برق تولید می کند و پیک تامین برق کشور با آلمان که یکی از بزرگترین اقتصاد های جهان است یکسان است. بنابراین وجود محدودیت ها در این شرایط تنها به علت مصرف بسیار بالای برق  و گرمای هوا است.

البته عدم توانایی تجهیزات برای تداوم کار در شرایط گرمای بی سابقه تهران هم معضل مهم دیگری است که برق رسانی سراسری را دچار اختلال کرده است؛ چرا که تجهیزات نیروگاه ها برای برای شرایط بحرانی ساخته نشده اند. با استمرار بحران گرمای هوا و مصرف بالای برق مردم، شبکه برق به سرعت فرسوده شده و غیرقابل استفاده می شود. بروز این شرایط بحرانی حتی با بهترین و باکیفیت ترین تجهیزات هم منجر به ایجاد نارسایی در شبکه برق می شود. در حالی که شبکه برق ایران به حدی پیشرفته است که در شرایط عادی قادر است که برق تمام خاورمیانه را تامین کند.

اعلام جدول زمان بندی برق در شرایط فعلی محال است!

شبکه برق کشور ما در سیستم خود حالتی به نام بلک اوت ( Black out) دارد که در این حالت بین یک هفته تا 10 روز خاموشی و قطعی برق بر کل کشور حاکم می شود. زمانی که شرایط پایدار در کشور وجود داشته باشد، حالت Black out اتفاق نمی افتد و خوشبختانه صنعت برق ایران با این شرایط فاصله زیادی دارد. در سیستم شبکه برق ایران، هر مصرف کننده از چند خط انتقال برق می گیرد و در صورت تخریب یا آسیب به یک خط، خطوط پشتیبان دیگری وجود دارند که بلافاصله پس از بروز مشکل، کار برق رسانی به مصرف کننده را انجام می دهند و مصرف کننده به هیچ عنوان متوجه قطعی برق نخواهد شد. در فصل تابستان علی رغم وجود برق در تمام خطوط، پشتیبانی توسط شبکه کمتر می شود و در نتیجه، کمبود و قطعی برق توسط مصرف کننده بیشتر احساس می شود.

یکی از گلایه ها به مسئولین صنعت برق کشور، عدم تنظیم برنامه برای مصرف برق مناطق مختلف ایران است. وزارت نیرو تاکید دارد اعلام جدول بندی خاموشی در شرایط فعلی  امکان پذیر نیست. چرا که تنظیم جدول زمانی رخ می دهد که برق کم باشد و در تولید و تامین برق مشکل وجود داشته باشد. در حالی که مشکل برق ایران در بخش توزیع است و شهر ها و نواحی مختلف کشور ظرفیت توسعه خطوط و شبکه های برق را ندارند. زیرا این توسعه به علل مختلفی همچون گرمای شدید هوا و مقدار بالای مصرف هر سال باید ارتقا پیدا کند و خط پایانی برای آن وجود ندارد.

کدخبر: 1029315 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟