بازار تهران 60 هزار واحد صنفی دارد که مالیات می دهند ولی برای تامین ایمنی سیمکشی های برق باید خودشان هزینه کنند! + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بهزاد یعقوبی، پژوهشگر حوزه تهران و عضو هیات امنای بازار تهران با خبرنگار رکنا به گفت و گو نشست تا در خصوص معضلات بازار تهران و راه حل های پیشنهادی، سخن بگوید.

او در ابتدا در پاسخ به سوالی در خصوص سیمکشی های برق ناایمن بازار تهران و پای کار نیامدن برخی دستگاه ها در تامین ایمنی بازار گفت: بازار تهران وسعتی نزدیک به 10 هزار هکتار است که حدودا 60 هزار واحد صنفی در آن فعالیت می کنند. ایمنی برق و کابل های رها شده در بازار تهران، مصوبه ای در دو دولت گذشته داشته که در وزارت نیرو به موضوع کابل های برق و افزایش آمپر در بازار توجه جدی شود.

یعقوبی تاکید کرد: بیش از 56 هزار اشتراک برق در بازار تهران وجود دارد که تقریبا نیمی از آنها 10 آمپر بوده اند که جایگذاری آنها مربوط به زمانی می شود که به اندازه دوران کنونی، از برق استفاده نمی شد و کفایت می کرد؛ ولی الان شرایط تغییر کرده است. در ساعات پیک مصرف، مثلا 12 ظهر، فقط برای گرم کردن غذا، حجم زیادی از هیترهای برقی روشن می شوند که غیرقابل وصف است.

او افزود: این 10 آمپر توان روشن بودن حجم بالای از وسایل برقی را ندارد، آتش سوزی رخ می دهد. چاره افزایش آمپر و تعویض کابل های فرسوده است. اداره برق، کابل های ناایمن را تا جلوی در سراها را ایمن سازی کرده است و داخل سراها را بر عهده خود مالکان قرار داده است. 

عضو هیات امنای بازار تهران گفت: در این شرایط، بازاریان فکر می کنند که چرا هرجور عوارض و مالیاتی که فکرش را بکنید پرداخت می کنند؛ ولی چرا از این محل، که به تعبیر برخی، بازاریان، رقمی بین هفت الی 12 همت مالیت پرداخت می شود، به موضوع مهمی تامین ایمنی بازار پرداخته نمی شود؟ چرا وقتی مالیات می دهند، کابل ها را نیز خودشان عوض کنند؟ این موضوع، پارادوکسی را در بازار ایجاد کرده بود که با کمک اعضای هیات امنای بازار و همچنین همفکری که توسط جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار شد، اتفاق خوبی رخ داد که در بازار از بیش از 500 سرا و تیمچه و پاساژ، بخش های پر خطر شناسایی شدند و توسط همان هیات امنای بازار، تقویت و ایمنی بخش اعظمی از آنها شروع شد.

بهزاد یعقوبی تاکید کرد: به طور کلی باید یک نگاه حاکمیتی نسبت به این موضوع وجود داشته باشد و این نگاه باید یک ردیف اعتبار برای بازار داشته باشد. خروجی کارگروه هایی که برای حل موضوعات مختلف در بازار تشکیل می شود قابل دفاع نیست. پای کار بودن فقط به حرف زدن نیست. 

کدخبر: 1029006 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟