گرمای هوا، دشمن صلح و آرامش! / آیا گرما میزان بروز پرخاشگری را افزایش می دهد؟

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که در روزهای گرم تابستان، تحمل افراد نسبت به هم کمتر می‌شود و درگیری‌ها بیشتر رخ می‌دهد؟ این اتفاق تصادفی نیست و رابطه مستقیمی بین گرما و افزایش پرخاشگری وجود دارد. خبرنگار اجتماعی رکنا در این گزارش به بررسی علت به وجود آمدن این ارتباط می پردازد و راهکارهایی را برای کاهش این رفتارها در روزهای گرم ارائه می دهد.

عوامل مختلفی باعث می‌شود که گرما بر رفتار ما تأثیر بگذارد و احتمال بروز پرخاشگری را افزایش دهد. وقتی هوا گرم است، بدن ما به طور طبیعی تلاش می‌کند تا دمای خود را پایین بیاورد. این فرآیند می‌تواند باعث تغییراتی در شیمی مغز شود که به نوبه خود بر خلق و خو و رفتار تأثیر می‌گذارد. گرما می‌تواند باعث تحریک‌پذیری ، خستگی و کاهش تحمل ما نسبت به محرک‌های محیطی شود. در نتیجه، ممکن است به راحتی عصبانی شویم و به دیگران واکنش تند نشان دهیم. از سوی دیگر در روزهای گرم، افراد تمایل بیشتری به حضور در فضاهای عمومی دارند و این امر احتمال تعاملات اجتماعی و در نتیجه درگیری‌ها را افزایش می‌دهد. در هوای گرم افراد ممکن است کمتر قادر به مدیریت احساسات خود باشند و در نتیجه، به راحتی تحت تأثیر احساسات منفی قرار گیرند. گرما می‌تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شود. این مسئله بر رفتار افراد تأثیر می‌گذارد و احتمال بروز پرخاشگری را افزایش می‌دهد.

چگونه از بروز پرخاشگری در گرما جلوگیری کنیم؟

یکی از راهکار ها استفاده از کولر ، پنکه و لباس‌های نخی است که به خنک ماندن بدن کمک می‌کند و می‌تواند از بروز تحریک‌پذیری و پرخاشگری جلوگیری کند. نوشیدن آب کافی به حفظ تعادل بدن و جلوگیری از خستگی و تحریک‌پذیری کمک می‌کند. یادگیری تکنیک‌های مدیریت استرس مانند تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا می‌تواند به کاهش استرس و افزایش تحمل شما کمک کند. افراد باید تا حد امکان از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که احتمال درگیری در آن‌ها وجود دارد، خودداری کنند. مصرف غذاهای سبک و سالم منجر به حفظ انرژی و بهبود خلق و خو می شود. اشخاص باید تلاش کنند در طول شب خواب کافی داشته باشند تا انرژی لازم برای مقابله با گرما و استرس را داشته باشند.

گرما می‌تواند بر رفتار ما تأثیر بگذارد و احتمال بروز پرخاشگری را افزایش دهد. با شناخت عوامل مؤثر بر این رفتار و اتخاذ راهکارهای مناسب، می‌توانیم از بروز پرخاشگری جلوگیری کرده و روابط اجتماعی سالم‌تری را برقرار کنیم.

کدخبر: 1028813 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری خبرنگار: پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟