امسال 844 هزار اهدای خون در ایران داشتیم/ 9درصد افزایش اهدای خون نسبت به پارسال / پیری جمعیت یکی از دغدغه های مهم سازمان اهدای خون کشور است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، « اهدای خون ، اهدای زندگی » سال های زیادی است که یکی از مهم ترین شعارهای دعوت مردم به اهدای خون است. در حال حاضر وضعیت ذخایر خون کشور  مطلوب است، اما با توجه به اینکه اهدای خون وابسته به استانداردهای خاص اعم از شرایط سنی و دوری از رفتارهای پرخطر است و براساس افزایش روند پیری جمعیت و انواع رفتارهای پرخطر درمیان جوانان وضعیت اهدای خون و ذخایر آن در آینده نگران کننده است. طبق گزارش سازمان اهدای خون در حال حاضر بیشترین نیاز فوری به گروه خونی O- در استان های سیستان و بلوچستان ، کهگیلویه و بویراحمد ، همدان و قزوین وجود داشته است. اهدا کننده به نوعی جانبخش بیماری است که نیازمند خون است بر همین اساس اهدای خون هدیه ای از جنس هم نوع خواهی و دوستی است.

شهرام میرزایی سرپرست معاونت اجتماعی سازمان انتقال خون، در گفت و گو با رکنا، در خصوص وضعیت اهدای خون و ابراز رضایت، گفت: در سال گذشته تقریبا دو میلیون و 328 هزار اهدای خون داشته ایم و از سال جدید تاکنون (4 ماه اخیر) تقریبا 844 هزار واحد خونگیری انجام شده است. بر اساس آمار جدید نسبت به سال گذسته با 9 درصد افزایش اهدای خون بوده ایم. شرایط سنی اهدای خون حدالقل 18 سال و حداکثر 65 سال، درشرایطی که اهدا کننده مسمتر باشد، است. حدالقل وزن هنگام خونگیری می بایست 50 کیلوگرم بوده و فواصل خونگیری باید هر 8 هفته یکبار باشد البته به این شرط که برای مردان تا 4 بار در سال و برای زنان 3 بار در سال باشد.

وی در خصوص تاثیر فردی و جمعی اهدای خون، گفت: با توجه به اینکه بعد از خونگیری آزمایش های مختلفی بر روی خون اهدا کننده صورت می گیرد تا سلامت و استاندارد های خون مورد بررسی قرار گیرد اساس در صورتی که بیماری خاصی وجود داشته باشد فرد می تواند مراحل درمان درمانی خود را با تشخیص زودهنگام طی کند.در اهدای خون توجه به هم نوع خواهی، کمک به دیگران و دوستی از اهمیت زیادی برخوردار داست چرا که خون به سه بخش گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما تقسیم بندی می شود و با هر اهدای خون به روند درمانی و جانبخشی حدالقل 3 بیمار کمک می شود. یکی از نگرانی های برخی از بانوان در اهدای خون کم خونی است. براساس اینکه برای هرمراجع کننده تست هموگلوبین و غلظت خون انجام می شود و علاوه بر آن بعد از پذیرش به پزشک برای معاینه ارجاع داده می شوند، نگرانی در این خصوص صحیح نیست.

او در پاسخ به اینکه چه اقداماتی برای نیاز فوری گروه خونی O- در استان های سیستان بلوچستان، گیلان، باید انجام داد گفت: گروه خونی O- قابلیت تزریق به تمام گروه های خونی را دارد، به همین علت برخی مواقع برای اینکه بتوانیم سایر نیاز هایمان به گروهای خونی را پوشش دهیم این گروه خونی را درخواست می کنیم. اهدای خون وابسته و نیازمند مراجعان است؛ همچنین لازم است برای جلوگیری از بحران و بهبود خدمات رسانی به مردم برنامه ریزی مناسبی در خصوص میزان ذخایر خون در سطح کشور داشته و فرهنگ سازی های لازم را برای ترغیب افراد، مخصوصا جوانان، به اهدای خون داشته باشیم. سازمان اهدای خون نسبت به انتقال ذخایز به استان هایی که با کاهش برخی از گروه های خونی مواجه هستند یا نیازشان به برخی از گروه ها بالا است بوده است تلاش خود را کرده است و نیازمند کمک رسانی مردم و افزایش اهدای خون است.

میرزایی در خصوص نگرانی موجود در ارتباط با تاثیر پیری جمعیت و افزایش رفتارهای پرخطر، در آینده اهدای خون، گفت: یکی از دغدغه های مهم سازمان اهدای خون، پیری جمعیت و به کارگیری برنامه های مناسب در جهت کاهش نگرانی نسبت به آینده است. فرهنگ سازی مهم ترین کاری است که می توان در خصوص جذب افراد، مخصوصا جوانان، انجام داد. چراکه بسیاری از جوانان از شرایط، فواید شخصی و کمکی که می تواند اهدای خون برای افراد جامعه داشته باشد بی خبر هستند. فضای رسانه یکی از مهم ترین بستر های فرهنگ سازی درخصوص اهدای خون و آگاهی سازی نوجوانان و جوانان است.

کدخبر: 1028592 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟