زاکانی املاک شهر را می فروشد تا تهران را اداره کند / فروش املاک با کاربری آموزشی و بهداشتی  به نفع شهروندان نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، لطف الله فروزنده،‌ معاون مالی شهرداری تهران در مورد گزارش بدهی‌های شهرداری تهران به سیستم بانکی به شورای شهر توضیحاتی ارائه کرد و گفت: زمانی که ما به شهرداری تهران آمدیم در بلک لیست بانک‌ها قرار داشتیم و بانک‌ها حاضر نبودند که به ما یک ریال تسهیلات بدهند؛ اما حالا ارتباط خوبی با بانک‌ها به خصوص بانک «تجارت و شهر» داریم.

وی با بیان اینکه وام‌های مختلفی نیز اخذ شده بود و هر ساله نیز مدیران وام به اسم شرکت‌ها گرفته بودند، اما مبلغی که با ما در کل اعلام شد این بود که ۱۷۰ همت بدهی به سیستم بانکی داریم، گفت: بررسی‌ها نشان داد که شهرداری تهران به دو بانک «تجارت و شهر» بیشترین بدهی را دارد و سعی کردیم با تعامل،‌ رایزنی و گفت و گو این بدهی‌ها را تعدیل کنیم که در یک مورد با بانک تجارت مبلغ بدهی ۶۰ میلیارد تومان را با گفت و گو به ۲۰ میلیارد رساندیم که تقریبا این مبلغ نیز تسویه شده است.

معاون مالی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه برای خط متروی تهران - کرج نیز مدعی هستند ۴۰ همت بدهی از شهرداری دارند که شهرداری تهران از این بانک وام گرفته بوده و در حال گفت و گو و رایزنی هستیم، ادامه داد: سرجمع با این کاهش ها، ۱۷۹ هزار میلیارد تومان بدهی های شهرداری به این بانک، به ۱۰۸ همت رسیده است که در حال تسویه هستیم.

این در حالی است که موضوع منبع درآمد شهرداری تهران و به واسطه آن، تسویه بدهی ها مورد سوال است. به نظر می رسد شهرداری تهران با طرح «مولدسازی» یا همان فروش املاک بلااستفاده یا املاکی که بهره وری پایینی دارند اطلاق می شود، اقدام به جمع آوری پول کرده است و از طریق راه های دیگر کسب درآمد، آنچنان که باید و شاید موفق نبوده است؛ چراکه به شدت به موضوع مولدسازی به خود می بالند.

مهدی چمران ، رئیس شورای شهر تهران در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شهرداری ۱۶ هزار میلیارد از بودجه خود را با فروش دارایی شهرداری و شهر تامین کرده است و چرا چمران نسبت به این موضوع واکنشی نشان نمی دهد گفته بود که: شهرداری به طور مرتب ملک می‌خرد یا مجبور می‌شود که بنا به دلایلی ملک یا زمین‌هایی را خریداری کند؛ اما طولانی نگه داشتن ملک معنا ندارد؛ مگر اینکه ارزش خاصی داشته باشد؛ به‌عنوان مثال جزء میراث فرهنگی و یا بهای بالایی داشته باشد؛ اما شهرداری اجازه خام فروشی ندارد. این نکته – فروش املاک - در بودجه سالانه نیز لحاظ شده تا بودجه لازم تأمین شود. مصوب کردیم که املاک بارگذاری باید صورت بگیرد تا به میزانی که افراد سود می‌برند، شهرداری هم سود کند. زمین‌های بایری که شهرداری دارد با این بارگذاری‌ها چند برابر می‌شود و این سود‌ها برای شهرداری ارزش دارد؛ اما اینطور نیست که با فروش املاک، شهرداری فقیر ‎شود.

این موضوع تا جایی ادامه پیدا کرده که حتی مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران نیز اواخر فروردین ماه امسال گفته بود که مولدسازی در سابقه شهرداری ریشه های ضعیفی داشت؛ اما در دوره مدیریت جدید شهرداری و حوزه معاونت مالی، املاکی که قابلیت ایجاد ارزش افزوده دارد را بفروشیم!

سوال اینجاست که منظور از املاک بلااستفاده چیست؟ نوع املاکی که فروخته شده اند با چه نوع کاربری بوده اند؟ شهرداری سرمایه شهر را می فروشد و بدهی پرداخت می کند که ناشی از «کار» نیست و سرمایه ای است که برای شهر و آینده شهر باقی می ماند ولی فروخته می شود. 

شهرداری تهران می بایست نسبت به این موضوع توجه داشته باشد و در گزارشی اعلام کند که این زمین ها چه کاربری هایی داشته اند؟ فروش زمین هایی که برای خدمات عمومی ذخیره شده اند که به نفع شهر نیست؛ مثلا املاکی که کاربری آموزشی، بهداشتی و... دارند، برای شهر و شهروندان هستند و می بایست برای آنها نیز ذخیره شوند تا در صورت نیاز از آنها بهره گرفت.

شهرداری تهران می بایست از انجام فعالیت های خود، درآمد کسب کند نه اینکه با فروش آنها، سرمایه های شهروندان را به باد حراج بدهند.

کدخبر: 1027999 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟