استعمال همزمان ویپ و سیگار چه عوارضی برای سلامت افراد دارد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سیگار کشیدن یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای بروز بیماری‌های مزمن و مرگ زودرس است. با ظهور سیگارهای الکترونیکی به عنوان یک جایگزین برای سیگارهای سنتی، نگرانی‌ها در مورد تأثیرات بهداشتی این محصولات جدید افزایش یافته است. این گزارش به بررسی ترکیبات سیگار سنتی و الکترونیکی، خطرات استعمال همزمان آن‌ها و راهکارهایی برای کاهش عوارض ناشی از مصرف این محصولات می‌پردازد.

سیگارهای سنتی عمدتاً حاوی موادی مانند تنباکو، نیکوتین ، گاز مونوکسید کربن، فرمالدهید، پلی ساخاریدها، آمونیاک و بیش از 7000 ماده شیمیایی دیگر که در فرایند احتراق تولید می شوند هستند. تجمع این مواد در کنار یکدیگر به سلامت افراد صدمات ناگواری وارد می کند و بسیار سرطان زا و سمی است.

سیگارهای الکترونیکی (ویپ) معمولاً شامل ترکیباتی از جمله نیکوتین، پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی و برخی ترکیبات دیگر می شوند. محلول نیکوتین می‌تواند با غلظت‌های مختلف در ویپ ها موجود باشد. پایه های مایع نیز معمولاً شامل پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی هستند که برای تولید بخار استفاده می‌شوند. همچنین مواد شیمیایی که برای ایجاد طعم‌های مختلف به مایع اضافه می‌شوند. برخی از این ترکیبات ممکن است در هنگام حرارت دادن به مواد سمی تبدیل شوند.

استعمال همزمان سیگار سنتی و سیگار الکترونیکی می‌تواند خطراتی را برای استعمال کنندگان دخانیات به همراه داشته باشد. به عنوان مثال مصرف همزمان دو نوع سیگار می‌تواند منجر به افزایش سطح نیکوتین در خون شود که خطر اعتیاد و عوارض جانبی را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف هر دو نوع سیگار به التهاب ریه و آسیب به بافت ریه منجر شوند و در این صورت اثرات سوء آن بر این ارگان هر روز تشدید می شود. نیکوتین موجود در هر دو نوع سیگار می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. ترکیب ترکیبات شیمیایی موجود در هر دو نوع سیگار ممکن است عوارض جدید و ناشناخته‌ای را ایجاد کند که هنوز به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند.

برای کاهش عوارض ناشی از استعمال همزمان سیگار سنتی و الکترونیکی راهکار هایی وجود دارد که باید توسط افراد اعمال شوند. مهم ترین راهکار تلاش افراد برای کاهش تدریجی مصرف نیکوتین از طریق استفاده از محصولات با غلظت پایین‌تر است که ی تواند آنها را از دچار شدن به عوارض دور نگه دارد. استفاده از روش های ترک سیگار مثل مشاوره، داروها و روش‌های رفتاری می‌توانند به ترک کمک کنند. طبیعتا استفاده از یکی از دو نوع سیگار به جای هر دو می‌تواند خطرات را کاهش دهد. شناخت بهتر ترکیبات موجود در محصولات مختلف و انتخاب گزینه‌های سالم‌تر یکی دیگر از راه حل های مهم جهت کاهش عوارض است.

استعمال همزمان سیگار سنتی و الکترونیکی می‌تواند خطرات جدی برای سلامت فرد به همراه داشته باشد. شناخت ترکیبات این دو نوع سیگار و عوارض ناشی از مصرف همزمان آن‌ها، می‌تواند به افراد کمک کند تا تصمیمات بهتری در مورد سلامت خود بگیرند. با اتخاذ راهکارهای مناسب و تلاش برای کاهش مصرف نیکوتین، افراد می‌توانند عوارض ناشی از استعمال این محصولات را کاهش دهند و به سمت زندگی سالم‌تری حرکت کنند.

کدخبر: 1027436 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری خبرنگار: پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟