مردان بیشتر از زنان به کبد چرب مبتلا می شوند!

کبد چرب (NAFLD) به حالتی اطلاق می‌شود که در آن تجمع غیرطبیعی چربی در سلول‌های کبد به وقوع می‌پیوندد. این وضعیت می‌تواند به دلایل مختلفی مانند رژیم غذای نامناسب و مصرف زیاد غذاهای چرب و قندی، چاقی و افزایش وزن، عدم فعالیت بدنی، مشکلات متابولیکی و مصرف برخی داروها (استروئیدها، داروهای ضد تشنج و...) باشد. به طور معمول کبد چرب در مراحل اولیه علائم خاصی ندارد، اما به مرور با پیشرفت بیماری میتواند موجب احساس خستگی و ضعف، درد یا ناراحتی در ناحیه  راست شکم، افزایش وزن شدید و زردی پوست و چشم‌ها شود. با وجود اینکه کبد چرب در هر دو جنس شایع دارد، آمارها نشان می دهند کبد چرب در مردان بیشتر از زنان شیوع دارد. مطابق با آمارهای جهانی در حدود 25 درصد از مردان و 20 درصد از زنان در کشورهای توسعه‌یافته به کبد چرب مبتلا هستند و کبد چرب تا سال 2030 حدود 30 درصد از مردم جهان را به خود درگیر می کند.

داشتن یک رژیم غذای مناسب و مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و کاهش مصرف غذاهای پرچرب و قندی، فعالیت بدنی منظم به شکلی که حدالقل 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا 75 دقیقه فعالیت بدنی شدید در طول هفته وجود داشته باشد؛ همچنین اجتناب از مصرف الکل می تواند در پیشگیری به ابتلا به کبد چرب موثر باشد. طب سنتی برای پیشگیری از کبد چرب راهکارهای مختلفی ارائه داده است. برخی از این راهکار ها؛ استفاده از دارچین (می تواند به بهبود انسولین در بدن کمک کند)، زنجبیل (به کاهش التهاب و بهبود هضم کمک می‌کند)، زردچوبه (دارای خواص ضد التهابی و ضد اکسیدانی است)، خاک شیر، چای سبز و... است.

 با توجه به افزایش سبک زندگی ناسالم در جامعه و احتمال افزایش مبتلایان به این بیماری، سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای مقابله و پیشگیری از افزایش آمار ابتلاء به کبد چرب، به ارتقاء آگاهی عمومی، تشویق مردم به زندگی سالم و افزایش فعالیت بدنی، و پایش و غربالگری منظم تاکید می کند.

 

کدخبر: 1027305 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟