ریزش موی سکه ای در جوانان و نوجوانان بیشتر است

ریزش موی سکه‌ای ، که به نام علمی «َآلوپسیا آره آتا» (Alopecia Areata) شناخته می‌شود، یک بیماری خودایمنی است که منجر به ریزش ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی موها در نواحی خاصی از پوست سر یا سایر بخش‌های بدن می‌شود. این عارضه معمولاً به شکل لکه‌های گرد و بی‌مو ظاهر می‌شود و ممکن است در هر ناحیه‌ای از بدن و هر جنسیتی ایجاد شود.

آلوپسیا آره آتا به علت حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. به طور دقیق‌تر، سیستم ایمنی بدن به اشتباه فولیکول‌های مو را به عنوان عامل خارجی شناسایی کرده و آن‌ها را هدف قرار می‌دهد. این اختلال می‌تواند به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و روانی بروز یابد. عوامل ژنتیکی و وجود سابقه خانوادگی، عوامل محیطی (استرس‌های شدید، عفونت‌های ویروسی، آسیب‌های فیزیکی و...) و بیماری‌های خودایمنی مانند تیروئیدیت می توانند در بروز این عارضه تاثیرگذار باشند.

تقریباً یک الی دو درصد از جمعیت جهانی به ریزش موی سکه ای مبتلا هستند. این بیماری می‌تواند در هر سنی ظاهر شود، اما بیشتر در نوجوانان و جوانان مشاهده می‌شود. در حال حاضر درمان قطعی برای ریزش موی سکه ای وجود ندارد، اما روش‌های مختلفی برای کاهش علائم این عارضه وجود دارد. کورتیکواستروئیدها که به صورت موضعی یا تزریقی استفاده می شود، درمان‌های موضعی، نور درمانی و درمان‌های سیستمیک برخی از راه های جلوگیری از پیشرفت این بیماری است که هر یک می توانند به شکلی در رشد مجدد مو تاثیرگذار باشند. افراد مبتلا به این بیماری لازم است برای درمان مناسب و نتیجه گیری زیر نظر پزشک متخصص قرار گیرند.

ریزش موی سکه‌ای یک بیماری خودایمنی است که با ریزش ناگهانی مو در نواحی خاصی از پوست سر یا سایر بخش‌های بدن همراه است. در حالی که شیوع آن در سطح جهانی نسبتاً پایین است، تأثیر آن می‌تواند برای افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، قابل توجه باشد. درمان‌های موجود می‌توانند به کاهش علائم و بهبود وضعیت بیماران کمک کنند، اما درمان قطعی هنوز یافت نشده است.

 

کدخبر: 1027242 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟