چرا سردردهای میگرنی در زنان بیشتر از مردان است؟

سردردهای میگرنی یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی هستند که بسیاری از افراد را درگیر کرده است. علت دقیق میگرن هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما عوامل متعددی مثل عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی، تغییرات هورمونی ، محرک های محیطی (نورشدید، صداهای بلندف بوی قوی، استرس و...)، رژیم غذایی، مخصوصا غذاهای دارای نیتراتغ همچنین کمبود خواب می توانند در بروز آن نقش داشته باشند. فشار خون بالا یکی از عوامل خطر برای بروز میگرن است. تغییرات ناگهانی فشار خون می‌تواند رگ‌های خونی را تحت فشار قرار داده و باعث ایجاد سردرد شود. همچنین، برخی داروهای فشار خون می‌توانند به عنوان یک عارضه جانبی، میگرن را تشدید کنند. اگرچه درمان قطعی برای میگرن وجود ندارد، اما با شناسایی و اجتناب از محرک‌های مشخصی، می‌توان حملات میگرنی را کاهش داد. داشتن یک رژیم غذایی سالم (غذای مغذی و آب کافی)، خواب کافی، مدیریت استرس، فعالیت بدنی منظم و داروهای پیشگیری تجویز شده توسط پزشک می توانند حملات میگرنی را کاهش دهند.

شیوع میگرن در سراسر جهان متفاوت است و عوامل مختلفی مانند سن، جنسیت و عوامل ژنتیکی در آن نقش دارند. با توجه به اینکه تغییرات هورمونی یکی از عوامل بروز سردردهای میگرنی است و زنان در دوران قائدگی و یائسگی بیشتر در معرض تغییرات هورمونی قرار می گیرند، حملات میگرنی در آن ها بیشتر دیده می شود. محل زندگی می‌تواند بر شدت و فراوانی حملات میگرنی تاثیرگذار باشد. عواملی مانند آلودگی هوا، سر و صدا، تغییرات آب و هوایی و رژیم غذایی محلی می‌توانند در بروز میگرن نقش مهمی داشته باشند.

میگرن یک بیماری مزمن است که نیاز به درمان طولانی‌مدتی، زیر نظر پزشک، دارد. هدف از درمان سردهای میگرنی، کاهش شدت و فراوانی حملات آن و بهبود کیفیت زندگی است. 

 

کدخبر: 1027209 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟