آیا جراحی فک باعث مرگ می شود؟ / رعایت بهداشت دهان و دندان پس از جراحی فک را جدی بگیرید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جراحی فک که به عنوان جراحی ارتوگناتیک نیز شناخته می‌شود، یک روش جراحی است که به منظور اصلاح ناهنجاری‌های فکی و دندانی انجام می‌شود. این جراحی می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی بر روی عملکرد دهان و زیبایی صورت داشته باشد.

جراحی فک به دلایل مختلفی انجام می‌شود. ناهنجاری های فکی مانند فک بالا یا پایین بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از حد طبیعی یکی از علل انجام این جراحی توسط مردم است. مشکلاتی مانند بایت نامناسب یا عدم تراز بودن دندان‌ها انجام جراحی های فک را ضروری می کند. علاوه بر آن مشکلات تنفسی مانند آپنه خواب از جمله دلایل تاثیرگذار در انجام جراحی فک است. آسیب های صورت ناشی از تصادفات یا بیماری‌ها یکی دیگر از علل روی آوردن مردم به جراحی فک است. برخی بیماری های مادرزادی مانند شکاف کام یا لب مردم را به سمت جراحی فک ترغیب می کند.

جراحی فک مراحل مختلفی دارد که هر کدام باید به ترتیب انجام بگیرند. مرحله اول مشاوره و ارزیابی است که در این مرحله پزشک با بیمار مشورت کرده و وضعیت فک و دندان‌ها را ارزیابی می‌کند. تصویربرداری مرحله دوم است که برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر، از تصاویر رادیولوژی و سی‌تی‌اسکن استفاده می‌شود. مرحله سوم انجام جراحی است که معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. پزشک فک را به موقعیت صحیح منتقل کرده و با استفاده از پیچ و صفحه‌های فلزی آن را در جای خود ثابت می‌کند. در مرحله آخر بیمار معمولاً برای چند روز در بیمارستان بستری می‌شود.

هر عمل جراحی از جمله جراحی فک عوارضی دارد که اطلاع از آنها برای همه لازم است. به عنوان مثال ممکن است در محل جراحی عفونت ایجاد شود. خونریزی غیرطبیعی ممکن است رخ دهد. درد و تورم در ناحیه جراحی طبیعی است. همچنین ممکن است حس در ناحیه صورت کاهش یابد. در برخی موارد هم ممکن است نتیجه نهایی مورد انتظار نباشد، برای مثال دندان ها درست و دقیق تراز نشده باشند.

برای تسریع روند بهبودی پس از جراحی فک، توصیه هایی بیان شده که باید آنها را موردتوجه قرار داد. در بهره اول خواب کافی و استراحت به بهبود کمک می‌کند. مصرف غذاهای نرم و مایعات در روزهای اول پس از جراحی بسیار مهم است. تمیز نگه داشتن دهان و دندان‌ها برای جلوگیری از عفونت در بالا رفتن سرعت بهبودی تاثیرگذار است. رعایت دستورالعمل‌های پزشک برای داروها و مراقبت‌های بعد از جراحی درمان کامل بیمار را سرعت می بخشد. اگرچه خطر مرگ ناشی از جراحی فک بسیار نادر است، اما هر عمل جراحی دارای خطراتی است. این خطرات به وضعیت سلامتی عمومی بیمار، نوع جراحی و تجربه پزشک بستگی دارد.

جراحی فک یک روش مؤثر برای اصلاح ناهنجاری‌های فکی و دندانی است که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک کند. با وجود خطرات و عوارض احتمالی، با رعایت نکات پزشکی و مشاوره با پزشکان متخصص، می‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت.

کدخبر: 1026949 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری خبرنگار: پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟