آبله میمونی از کجا می آید؟ + راهکار درمان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آبله میمونی (Monkeypox) یک بیماری ویروسی نادر است که به خانواده ویروس‌های آبله تعلق دارد. این بیماری ابتدا در میمون‌ها شناسایی شد، اما می‌تواند به انسان‌ها نیز منتقل شود. آبله میمونی معمولاً در مناطق جنگلی آفریقا مشاهده می‌شود و به‌طور عمده از طریق تماس نزدیک با فرد یا حیوان آلوده منتقل می‌شود. داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا نشان می‌دهد که تعداد موارد جدید mpox و مرگ و میر گزارش شده تاکنون در سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۱۶۰ درصد و ۱۹ درصد افزایش داشته است و ۴۵۶ مورد مرگ ناشی از آن از ۱۰ کشور آفریقایی گزارش شده است. این کشور ها شامل بروندی، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری کنگو، جمهوری دموکراتیک کنگو، غنا، لیبریا، نیجریه، رواندا و آفریقای جنوبی هستند.

آبله میمونی ناشی از ویروس آبله میمونی (Monkeypox virus) است که به دو نوع اصلی نوع آفریقایی و نوع غرب آفریقایی تقسیم می‌شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن، زخم‌ها یا پوست آسیب‌دیده فرد آلوده و همچنین از طریق تماس با حیوانات آلوده (مانند جوندگان و میمون‌ها) منتقل می‌شود.

آبله میمونی عوارض متعددی مانند تب و لرز، سردرد، دردهای عضلانی و خستگی است. البته ضایعات پوستی که معمولاً ابتدا به صورت لکه‌های قرمز ظاهر شده و سپس به تاول‌های پر از مایع تبدیل می‌شوند در زمره این عوارض قرار می گیرند. در برخی موارد عوارض شدیدتری مانند عفونت‌های ثانویه، التهاب مغز (مننژیت) و حتی مرگ ممکن است رخ دهد.

برای پیشگیری از آبله میمونی راهکار های متعددی وجود دارد. با اجتناب از تماس با حیوانات وحشی و آلوده می توان از ابتلا به آبله میمونی جلوگیری کرد. رعایت بهداشت فردی و شستن دست‌ها به‌طور مکرر ازجمله اقدامات پیشگیرانه است. همچنین استفاده از تجهیزات محافظتی در صورت کار با حیوانات یا افراد آلوده در پیشگیری از ابتلا به این آبله تاثیرگذار است. در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای آبله میمونی وجود ندارد. درمان معمولاً حمایتی است و شامل مدیریت علائم و عوارض بیماری می‌شود. در موارد شدید، ممکن است از داروهای ضدویروسی استفاده شود.

آبله میمونی یک بیماری ویروسی نادر اما جدی است که نیاز به آگاهی و پیشگیری دارد. با رعایت نکات بهداشتی و توجه به علائم، می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. همچنین، لازم است که مسئولین بهداشتی کشورها برای کنترل و مدیریت این بیماری اقدامات لازم را انجام دهند.َ

کدخبر: 1026891 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری خبرنگار: پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟