دولت برای بازگشت زنان تحصیلکرده بعد از فرزندآوری به بازار کار برنامه ندارد/کارفرماها تمایل به استخدام زنان ندارند/نبود تشکل کارگری خاص زنان در کشور

فاطمه عزیز خانی درباره مطالبات زنان کارگر در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: یکی از مهمترین مشکل زنان کارگر این است که با تاهل از بازار کار خارج می‌شوند و نرخ مشارکتشان به یک پنجم مردان می‌رسد در حالی که در زمانی که مجرد هستند نرخ مشارکتشان با مردان برابر است.

فرزند‌آوری و ازدواج زنان ما را از بازار کار بیرون می‌راند

کارشناس کارگری به خبرنگار اجتماعی رکنا  گفت: فرزند‌آوری و ازدواج زنان ما را از بازار کار بیرون می‌راند. دولت باید در گام اول تسهیلاتی برای کارفرما‌ها داشته باشد تا آن‌ها را به استخدام زنان متاهل و مادران ترغیب کند. مانند مهد‌های کودک سازمانی و یارانه‌هایی برای کارفرما‌هایی که کارگران زن دارند. تا زنان همزمان در محیط کار و خانه بتوانند موثر باشند و حضور داشته باشند.

کارفرماها تمایل به استخدام زنان ندارند

او ادامه داد: کارفرما‌ها در روند غلطی که سال‌ها ادامه داشته تمایل به استخدام زنان ندارند، ترجیح می‌دهند مردان را آموزش داده به کار بگیرد. دولت باید تسهیلانی برای زنان وکارفرما‌ها داشته باشد. و هزینه تولید را برای کارفرما بالا نبرد. دولت به عنوان یک تنظیم‌گر در این میان نقش داشته باشد.

دولت باید برای بازگشت زنان متاهل بعد از تولد فرزند به بازار کار تدبیر داشته باشد

این کارشناس می‌گوید: بسیاری از زنان به واسطه مادر شدن از اشتغال فاصله می‌گیرند و بعد از بزرگ شدن فرزندانشان تمایل به اشتغال دارند. دولت‌ها باید برای بازگرداندن این زنان علی رغم اینکه سنشان بالا رفته زیرساخت‌هایی را مهیا کند. در تمام کشور‌های توسعه یافته این امکان برای زنانی که از بازار کار خارج شدند مهیاست. این نیرو‌ها باید همیشه به روز نگه داشته شوند.

60درصد ورودی دانشگاه ها زنان هستند، باید با عدالت از بازار کار سهم بردارند

او می‌افزاید: ۶۰ درصد ورودی دانشگاه‌ها زنان هستند و باید به میزان ورودی دانشگاه‌ها از بازار کار سهم بردارند ولی در بسیاری از موراد این گونه نیست.

زنان کارگر رسانه ای برای شنیده شدن ندارند

عزیز خانی افزود: حفظ کرامت زنان کارگر بسیار مهم است این قشر از زنان رسانه‌ای برای شنیده شدن ندارند.

تشکل کارگری خاص زنان در کشور وجود ندارد

این کارشناس علاوه بر این گفت: تفاوت‌های دستمزدی زنان و مردان، تبعیض درآمدی که بین یک کارگر زن و مرد وجود دارد و در تمام دنیا این موضوع وجود دارد. تشکل‌های کارگری خاص زنان در کشور وجود ندارد و درشورای عالی مزد یک عضو زن وجود ندارد نقطه ضعف این تشکل است.

تغییرات اقلیمی به بیکاری زنان خواهد انجامید

او معتقد است: نکته مهم دیگر این است که کل دنیا با تغییرات ژئوپلتیکی و تغییرات اقلیمی درگیر است و این موضوع دنیا را به سمت رکود می‌برد، بر اساس تحقیقات و سابقه تاریخی که وجود دارد این شرایط در نتیجه به بیکاری زنان خواهد انجامید و زنان قشری هستند که از این شرایط آسیب می‌بینند

در کشور‌های با رشد اقتصادی پائین بیشتر زنان شاغل کارگر و خدماتی هستند

عزیزخانی همچنین گفت: . طبیعتا بازار کار متأثر از تغییرات محیط زیستی بیشتر به زنان آسیب می‌زند. در کشور‌های توسعه یافته این مورد کمتر دیده می‌شود. کشور‌های که رشد اقتصادی بالایی دارند زنان در رده‌های بالا در حال اشتغالند ودر کشور‌های با رشد اقتصادی پائین بیشتر زنان شاغل کارگر و خدماتی هستند. در این کشور‌ها زنان در مشاغل بی‌کیفیت و باتبعیض‌های شغلی بیشتر اشتغال دارند.

زنان باید به عنوان عامل تولید و توسعه پذیرفته شوند

این فعال زنان می‌گوید:  نیمی از جامعه زنان هستند و به عنوان یک نیروی کار و عامل تولید و توسعه باید پذیرفته شوند. بازار کار باید بر اساس قانون کار نسبت به زنان کارگر منعطف شود. مانند ساعات کار و فرزند داشتن آنان مورد توجه قرار می‌گیرد.

این کارشناس ادامه داد: زنان شاغل در دهک‌های پائین جامعه برای تأمین معیشت اشتغال دارند و زنان شاغل در دهک‌های بالا به دلیل موقعیت اجتماعی و استقلال است.

 

کدخبر: 1026178 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟