مصرف آسپرین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد / افراد دارای سبک زندگی ناسالم آسپرین با دوز پایین مصرف کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، محققان بیمارستان عمومی ماساچوست، دانشکده پزشکی هاروارد و دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در پژوهش های خود به نتایجی در خصوص رابطه مصرف آسپرین و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ دست پیدا کردند. این مطالعه داده‌های 107655 مرد و زن را که در مطالعه سلامت پرستاران و پیگیری حرفه‌ای سلامت که در طول سه دهه در این پژوهش شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کرد. دکتر مارک سیگل، کارشناس ارشد، گفت:«این پژوهش رابطه بین مصرف منظم دوز پایین آسپرین و کاهش بروز سرطان روده بزرگ (نزدیک به 20 درصد) را در بیمارانی که به دلایل مختلف از جمله سیگار کشیدن یا رژیم غذایی نامناسب در معرض خطر بالاتری هستند نشان می‌دهد.»

معیارهای تعیین سبک زندگی ناسالم شامل شاخص توده بدنی بالاتر، افراط در مصرف سیگار و الکل، عدم فعالیت و تحرک بدنی و تغذیه نامناسب است. دکتر دانیل سیکاوی، سرپرست تیم تحقیق و پزشک متخصص در بیمارستان عمومی ماساچوست، اعلام کرد که بر اساس مشاهدات، شرکت کنندگان با حداقل سبک زندگی سالم، بیشترین سود مطلق را از مصرف آسپرین داشتند. این شرکت کنندگان دارای عوامل خطر متعددی بودند که خود احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال(رشد غیر طبیعی سلول ها در قسمت پایینی دستگاه گوارش) را افزایش می داد و نتایج ما نشان می دهد که آسپرین می تواند این خطر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در میان بیمارانی هم که سبک زندگی سالم تری داشتند، مزایای استفاده از آسپرین همچنان مشهود بود اما کمتر مشخص بود. سیکاوی افزود:«در گروه سبک زندگی کم‌تر سالم، درمان 78 بیمار با آسپرین از یک مورد سرطان روده بزرگ در طول 10 سال پیشگیری می‌کند، در حالی که برای پیشگیری از یک مورد در سالم‌ترین گروه، درمان 909 بیمار لازم است.»

بر اساس یافته ها، محققان توصیه می کنند که پزشکان ممکن است آسپرین را به بیمارانی که سبک زندگی ناسالمی دارند، بیشتر توصیه کنند. سیگل در مورد اینکه چرا آسپرین خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد، گفت:«احتمالاً به این دلیل است که این دارو به عنوان یک ضد التهاب عمل می کند و بسیاری از سرطان ها با افزایش التهاب مرتبط هستند.»

انجمن سرطان آمریکا تخمین می زند که حدود 106590 مورد جدید سرطان روده بزرگ و حدود 46220 مورد سرطان رکتوم در سال 2024 تشخیص داده می شود. سیکاوی گفت: «این کار نمونه‌ای است که نشان می دهد ما چگونه می‌توانیم با هدف قرار دادن عوامل پیشگیرانه مؤثر مانند آسپرین برای افرادی که می توانند بیشترین منفعت را از این عوامل ببرند، فراتر از استراتژی‌های استاندارد و عادی برای پیشگیری از سرطان حرکت کنیم.»

کدخبر: 1025859 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری خبرنگار: پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟