تأثیر بیماری‌های حیوانات بر کیفیت و سلامت محصولات غذایی

حیوانات در معرض بیماری‌های مختلف می‌توانند تأثیرات قابل توجهی بر کیفیت و سلامت محصولات غذایی مانند شیر، تخم‌مرغ و گوشت داشته باشند. بیماری‌ها می‌توانند منجر به کاهش تولید شیر، تخم‌مرغ و گوشت شوند. مثلاً در بیماری‌هایی مانند تب مالت و لوسمی، تولید شیر و گوشت کاهش می‌یابد؛ همچنین بیماری‌ها ممکن است ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی محصولات غذایی را مثل بافت، طعم و بو را تغییر دهد.

بیماری‌هایی مثل التهاب پستان (ماستیت) یا تب مالت ، می‌توانند منجر به تولید شیر با کیفیت پایین‌، تغییر در ترکیبات شیر و افزایش میزان باکتری‌ها در آن شوند. بیماری‌هایی مثل نیوکاسل و آنفولانزای مرغی می‌توانند تأثیرات منفی بر کیفیت تخم‌مرغ و تولید آن‌ها داشته باشند. این بیماری‌ها ممکن است منجر به تخم‌مرغ‌های شکسته یا نارس شوند. بیماری‌های حیوانات مانند بیماری جنون گاوی و تراخم می‌توانند تأثیرات زیادی بر کیفیت گوشت داشته باشند. این بیماری‌ها می‌توانند بافت گوشت را تغییر دهند و سلامت عمومی آن را به خطر بی اندازند.

بیماری‌هایی که از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند، به نام بیماری‌های زئونوتیک شناخته می‌شوند. برخی از بیماری‌هایی که می‌توانند از طریق محصولات غذایی منتقل شوند، شامل بیماری های باکتریایی مثل سل و تپ دندان که می توانند از طریق شیر غیر پاستوریزه و گوشت خام منتقل می شوند، بیماری های ویروسی مثل آنفولانزای مرغی و بیماری های انگلی مثل کرم ها است. تأثیرات بیماری‌های حیوانات بر تولیدات غذایی متغیر و بستگی به نوع بیماری و شرایط مدیریت بهداشتی دارد. به طور کلی گفته می شود بیماری حیوانات می تواند تا 20 درصد کاهش کیفیت شیر، 15 درصد کاهش کیبفیت گوشت و 10 درصد کاهش کیفیت تخم مرغ را در پی داشته باشد.

خرید از فروشگاه‌های معتبر و بازارهای دارای نظارت بهداشتی، مشاوره از فروشندگان معتبر و نگهداری مناسب از مواد غذایی  می تواند در خرید مواد غذایی با کیفیت تاثیرگذار باشد. در خرید موادغذایی حیوانی مثل شیر و گوشت به بو و رنگ این مواد دقت کنید، در صورت وجود رنگ و بوی غیر طبیعی از خرید این موادغذایی خودداری کنید؛ در کنار این عوامل از خریدن تخم مرغ های شکسته خودداری کنید چرا که ممکن است به انواع باکتری ها آلوده باشند.

بیماری‌ حیوانات می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر کیفیت و سلامت محصولات غذایی داشته باشد و در برخی موارد، ممکن است این بیماری‌ها از طریق مواد غذایی به انسان منتقل شوند. برای کاهش این تأثیرات، اقدامات بهداشتی مناسب و مدیریت دقیق بهداشت دام‌ها ضروری است.

 

کدخبر: 1024932 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟