سرخک به یک قدمی ایران رسید/ مبتلایان به سرخک در کشور محصول بیماران وارداتی است / واکسیناسیون کودکان اتباع آغاز شده است/ سال گذشته ۶۱۲ مورد ابتلا داشتیم

خبرنگار اجتماعی رکنا، در مصاحبه ای با آمیتیس رمضانی، دبیر انجمن عفونی ایران، به بررسی آمار ابتلا به سرخک در ایران پرداخت. سرخک یک بیماری ویروسی است که با تب و بثورات و ضایعات پوستی همراه است. این بیماری در کودکان بسیار شایع است. تزریق واکسن MMR سبب شده است که موارد فراوانی ابتلا به سرخک در کشور ما و در دنیا کاهش پیدا کند. این واکسن در دو نوبت در سنین ۱۲ و ۱۸ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود.

در ایران تعداد بیماران جدید سرخک به حدی کاهش یافته بود که کشور ما به مرحله ی حذف سرخک رسیده بود. رسیدن به این مرحله کار ساده ای نیست به دلیل اینکه موارد ابتلای بیماران بومی یا داخلی کشور باید کامل به صفر برسد و به نحوی این بیماری کنترل شود که حداقل مورد جدید ابتلا به سرخک در کشور نداشته باشیم. بسیاری از کشور های مجاور و همسایه ایران واکسیناسیون مناسبی ندارند و بیماری سرخک در آنها تحت کنترل نیست. تعداد زیادی از موارد مبتلا به سرخک در کشور ما محصول بیماران وارداتی به ایران است. واکسیناسیون بچه ها در کشور های همسایه نبوده و این کودکان این کشور ها به خاک کشور ما وارد می شدند، میزان ابتلا به این ویروس افزایش یافت.

آمار ابتلا به ویروس سرخک در کشور بسیار پایین بود تا زمانی که ویروس کرونا شایع شد. در این دوره واکسیناسیون سرخک به دلیل نگرانی خانواده ها از ابتلا فرزندشان به ویروس کرونا کاهش یافت. این مسئله باعث شیوع مجدد سرخک شد. این معضل تنها به کشور ما مربوط نیست بلکه مسئله ای فراگیر در تمام دنیا است. کشور ما هم از این رخداد مستثنا نبود و آمار مبتلایان بومی و ایرانی به سرخک به دلیل عدم واکسیناسیون کودکان در دوران پاندمی افزایش یافت. پس از آن مسئولین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به همراه بسیاری از کشور های دنیا به مردم اعلام کردند که حتی اگر در دوران شیوع ویروس کرونا فرزندان خود را واکسینه نکردند، پس از پایان دوران پاندمی به واکسیناسیون فرزندان خود اقدام کنند تا بیش از این موارد ابتلا به سرخک افزایش پیدا نکند. متاسفانه این مشکل هنوز هم کامل حل نشده است. بدین ترتیب ویروس کرونا سبب شد که دست ایران از دریافت گواهی حذف کامل سرخک در کشور کوتاه بماند.

در حال حاضر موارد ابتلا به سرخک بسیار کم شده اما در فصول زمستان و بهار این آمار همچنان بالا بود. بر اساس آخرین گزارش‌های وزارت بهداشت ایران، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۶۱۲ مورد ابتلا به سرخک در کشور شناسایی شده است. بیشترین موارد ابتلا در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان رضوی است. وزارت بهداشت ایران، درمان و آموزش پزشکی ایران درخصوص تشویق خانواده ها به تزریق واکسن سرخک تدابیری اندیشیده است. این وزارتخانه با همراهی متخصصین اطفال و پزشکانی که با این کودکان سروکار دارند، اظهار داشتند که کسانی که واکسیناسیون سرخک خود را انجام ندادند یا تکمیل نکردند، اکنون که نگرانی ها درباره ی ابتلا به کرونا برطرف شده است و وضعیت باثباتی در کشور به وجود آمده است. می توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند و واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.

برای مقابله با شیوع سرخک اقدامات متعددی انجام داده است. یکی از این اقدامات واکسیناسیون گسترده مردم بود. بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار کودک ۹ ماه تا ۷ سال در مناطق جنوب شرقی کشور واکسینه شده‌اند. واکسیناسیون اتباع غیر ایرانی هم از جمله اقدامات مثبت وزارت بهداشت بوده است. به تمامی اتباع غیرایرانی جدید بالغ بر ۶۰۰ هزار دوز واکسن سرخک و سرخجه تزریق شده است. همچنین آموزش های عمومی در رابطه با بیماری سرخک برای مردم شروع شده و انجام گرفته است.

هشدار برای ایرانیان؛ سرخک در عراق شیوع پیدا کرد

همچنین لازم به ذکر است، حسین فرشیدی، معاون وزیر بهداشت نیز در این خصوص گفته است: بیماری سرخک یک بیماری ویروسی است که عموما کودکان را مبتلا می‌کند ولی افراد بزرگسال چنانچه سابقه ابتلا به بیماری یا واکسیناسیون نداشته باشند نیز در معرض خطر ابتلا خواهند بود.

وی افزود: دوره نهفتگی بیماری سرخک از ۷ تا ۲۱ روز متفاوت است و بیماری با تب، علائم تنفسی و بثورات پوستی قرمز رنگ که از صورت شروع شده و به سمت اندام‌ها گسترش می‌یابد و تظاهر می‌کند. چهار روز قبل از بروز تظاهرات پوستی تا چهار روز بعد از آن، بیماری از طریق تنفسی قابل انتقال است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: بیماری سرخک بسیار مسری است و موثرترین راه مقابله با آن واکسیناسیون به‌موقع است.

فرشیدی گفت: در کشورهای همسایه از جمله عراق پوشش واکسیناسیون کودکان برای مهار بیماری سرخک کافی نیست؛ از اینروشاهد همه‌گیری‌های بیماری در کشورهای همجوار به ویژه افغانستان، پاکستان و عراق هستیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: عراق بر حسب مستندات سازمان جهانی بهداشت از سال قبل شاهد همه‌گیری‌ بزرگ سرخک بوده و موارد بیماری در ماه های اخیر افزایش بیشتری نیز داشته است و براساس آمار موجود، تعداد موارد سرخک در سال ۲۰۲۳ برابر با ۹۶۵۱ مورد بوده که در طی ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۸هزار و ۷۸۳مورد افزایش یافته است.

فرشیدی به هموطنان توصیه کرد: قبل از سفر، از کامل بودن سابقه واکسیناسیون سرخک کودکان زیر ۱۵ سال خود اطمینان داشته باشند و برای این منظور با در دست داشتن کارت واکسن کودکان خود به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه و در صورت نیاز نسبت به تکمیل واکسیناسیون کودکان خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: در حین سفر تا حد امکان از تماس با بیماران احتمالی خودداری کنند و در صورت بروز علائم بیماری در حین سفر یا بازگشت به کشور، به مراکز بهداشتی درمانی جهت بررسی و جلوگیری از انتشار بیماری مراجعه کنند.

کدخبر: 1024904 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری خبرنگار: پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟