مردم خاورمیانه و آسیا تا 30 درصد بیشتر از سایر کشور ها به نظافت اهمیت می دهند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در خاورمیانه و آسیا، شست‌وشو و نظافت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این موضوع ریشه‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی دارد که نقش مهمی در زندگی روزمره مردم این مناطق ایفا می‌کنند. مطالعات مختلفی انجام شده که نشان می‌دهد مردم این مناطق به‌طور قابل توجهی بیشتر از کشورهای اروپایی و آمریکایی به شست‌وشو و نظافت اهمیت می‌دهند.

در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و آسیا، اسلام دین غالب است. در اسلام، تمیزی و نظافت به‌عنوان بخشی از ایمان محسوب می‌شود و تاکید زیادی بر پاکیزگی فردی و محیطی وجود دارد. مثلاً، وضو گرفتن قبل از نماز یکی از آیین‌های اصلی مسلمانان است که نیاز به شست‌وشوی دست‌ها، صورت و پاها دارد. در هند و برخی دیگر از کشورهای آسیایی، آیین هندو نیز تاکید زیادی بر پاکیزگی دارد. شست‌وشوی بدن قبل از عبادت و مراسم مذهبی از آیین‌های معمول در این دین است

مطالعات نشان می‌دهند که مردم آسیا و خاورمیانه به‌طور متوسط بیشتر از مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی به نظافت و شست‌وشو اهمیت می‌دهند، درصد اهمیت شست و شو بین مردم خاورمیانه و آسیا بین 20 الی 30 درصد مردم اروپا برآورد شده است. به طور مثال مردم ژاپن به‌طور متوسط روزانه چندین بار دست‌های خود را می‌شویند و حمام کردن نیز جزو عادات روزانه اکثرشان است. در ایران و کشور های عربی علاوه بر شست‌وشوی روزانه، استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده نیز بسیار رایج است.

با توجه به استفاده زیاد مردم خاورمیانه و آسیا از مواد شوینده، مردم این منطقه می توانند دچار مشکلاتی مثل  خشکی، تحریک و حتی آلرژی‌های پوستی، آلودگی منابع محیط زیست به علت احتمال نفوذ مواد شوینده به این منابع و افزایش سطح مقاومت به باکتری و بروز باکتری های مقاوم را در پی داشته باشد.

در برخی از مناطق آسیایی و خاورمیانه، مشکلات زیست‌محیطی ناشی از استفاده بیش از حد مواد شوینده مشاهده شده است. به عنوان مثال در برخی مناطق، افزایش غلظت مواد شوینده در آب‌های سطحی باعث کاهش کیفیت آب و تهدید زندگی آبزیان شده است همچنین ورود مواد شیمیایی به خاک و آب می‌تواند بر تنوع زیستی تاثیر منفی بگذارد و برخی گونه‌ها را در معرض خطر قرار دهد.

 توجه به شست‌وشو و نظافت در خاورمیانه و آسیا به دلایل فرهنگی و مذهبی بیشتر از سایر مناطق جهان است. با این حال، استفاده بیش از حد از مواد شوینده می‌تواند مشکلات جدی برای سلامت انسان و محیط زیست به همراه داشته باشد. بنابراین، باید به استفاده مسئولانه و متعادل از این مواد توجه شود تا علاوه بر بهداشت فردی، حفظ محیط زیست نیز تضمین گردد.

 

کدخبر: 1024874 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟