در دمای 60 درجه کار می کنیم اما حق ما داده نمی شود؛ این صدای کارکنان صنعت نفت است + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، داستان از آنجایی شروع می شود که در یکی از این روزهای گرم تابستان که به واسطه تغییرات آب و هوایی ، هر روز بیشتر از دیروز گرم می شود و رکورد می زند، جوانان عاشق ایران ، لباس از تن در می آورند و سریعا دست به اقدامی می زنند تا جلوی متضرر شدن کشور را بگیرند. آنها مهندسانی در شرکت نفت ایران هستند که برای جلوگیری از نشت نفت در خط اصلی انتقال نفت به جزیره خارک، اقدام به ترمیم لوله می کنند، آن هم در شرایطی که نفت، با فشار بالا از آن خارج می شود.

آنها در شرایطی کار می کنند که شاید حتی ما فکرش را هم نکنیم و به نظر می رسد، هیچ وقت هم درک نکنیم؛ ولی با دیدن تصاویرشان، می توانیم اندکی، نسبت به شرایط کاری آنها درک متقابل داشته باشیم.

در گرمای طاقت فرسای تابستان جنوب کشور که دمای هوا بیش از 50 درجه گزارش می شود و به راحتی می توان روی کاپوت ماشین، غذا درست کرد، کارگران صنعت نفت با مشکلات متعددی مواجه هستند. از جمله مشکلات اصلی می‌توان به خطر گرمازدگی ، کم آبی بدن و کاهش تمرکز ناشی از دمای بالا اشاره کرد. این عوامل می‌توانند به بروز حوادث کاری منجر شوند که در نهایت سلامت و ایمنی کارگران را تهدید می کند.

با توجه به اهمیت بلاشک گردش صنعت نفت در اقتصاد کشور و نیاز به حفظ تولید مستمر، توجه به شرایط حقوق و دستمزد مهندسان و کارگران این صنعت اهمیت ویژه ای دارد. 

تعیین سقف حقوق برای کارکنان صنعت نفت، مسیری در راستای ناامید کردن تلاشگران این حوزه 

یکی از مهندسان ارشد شرکت نفت ملی ایران که در یکی از میادین نفتی خوزستان کار می کند در این باره به رکنا می گوید: شرایط کاری در فصل تابستان بسیار سخت است. حال تصور کنید در این شرایط جهنمی هوا، حق و حقوق ما به درستی پرداخت نمی شود. در واقع عملکرد پرسنل نفت به شایستگی دیده نمی شود؛ ولی همه می دانند چه بار سنگینی روی دوش ماست.

وی با اشاره به اینکه موضوع تعیین سقف حقوق، مانعی برای دیده شدن زحمات و پرداخت حقوقی که به حق برای کارکنان صنعت نفت است را بی عدالتی آشکار به این زحمات عنوان می کند و می افزاید: از مسئولان می خواهیم صدای ما را بشنوند. ما در این گرمای هوا و همچنین کمبود نیرو، از دل و جان مایه می گذاریم تا لحظه ای از خدمت رسانی به مردم کشور باز نمانیم و حال اینگونه دستمزدمان را می دهند.

دولت چهاردهم تعیین سقف حقوق کارکنان صنعت نفت را لغو کند

یکی دیگر از مهندسان ارشد با بیش از 40 سال سابقه کار در صنعت نفت ایران می گوید: به واسطه در نظر گرفتن سقف حقوق، نمی توانم بابت سنوات مازادی که در این شغل کار کرده ام حقوق دریافت کنم. همچنین به من گفته اند که در نهایت نیز فقط 30 سال پاداش بازنشستگی پرداخت می شود. ما اینجا و در این گرمای هوا، پای کار هستیم و تجهیزاتی را راه اندازی می کنیم که قدمتشان بیشتر از 40 الی 50 سال است و با وجود نبود قطعه، در تلاشیم تا صنعت نفت ایران را سر پا نگه داریم. در نظر گرفتن سقف حقوق، ما را بی انگیزه می کند و امیدواریم دولت چهاردهم ، به رفع این مهم توجه داشته باشد.

مهندس دیگری که 25 سال سابقه کار در صنعت نفت کشور را دارد، با اشاره به اینکه کسی تاکنون جوابگوی این اعتراضات نبوده است می گوید: حداکثر حقوق ما را هفت برابرِ حداقل حقوق در نظر گرفته اند؛ اما معلوم نیست این حداقل حقوق چقدر است! از سویی دیگر، کسی که 40 سال در صنعت نفت کار کرده است، به واسطه این سقف حقوق، مثل کسی که سابقه کاری کمتری دارد حقوق می گیرد که این اصلا درست نیست.

او با اشاره به اینکه برای این شغل، قانون «سختی کار» برای این شغل در نظر گرفته نمی شود، می افزاید: سختی کار پیشکش، ما با اضافه حقوق سال گذشته کار می کنیم و اضافه حقوق سال جدید را به ما می دهند و با عنوان کسر سقف حقوق، از حقوق ما کم می شود این برای پرسنلی است که تخصص و سابقه طولانی دارند. با این سقف حقوق، پاداش ها و مزایای جانبی وارد سقف حقوق می شود و این باعث می شود که این باعث ناامیدی بعضی از همکاران می شود که امیدواریم این مشکلات مرتفع شوند.

کدخبر: 1024517 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟