10 درصد از جمعیت کشور به عفونت های کلیوی مبتلا هستند / زنان بیش از مردان در معرض عفونت های کلیوی قرار دارند

عفونت‌های کلیوی یا پیلونفریت، نوعی عفونت باکتریایی است که بر کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد. این عفونت‌ها معمولاً از دستگاه ادراری تحتانی (مثانه و مجرای ادرار) شروع شده و به کلیه‌ها می‌رسند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، عفونت‌های کلیوی معمولاً توسط باکتری‌ها، عمدتاً اشریشیا کلی (E. coli) ایجاد می‌شوند. علل اصلی بروز این عفونت‌ها به چند مورد مهم بر می گردد. عفونت مثانه یا مجرای ادرار که به موقع درمان نشود، ممکن است به کلیه‌ها منتقل شود. سنگ‌های کلیه، بزرگ شدن پروستات یا تنگی مجرای ادرار می‌توانند سبب بروز انسداد در دستگاه ادراری و مختل گردن جریان ادرار شوند و زمینه‌ساز عفونت شوند. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض عفونت کلیوی قرار دارند. نقص‌های مادرزادی در دستگاه ادراری و مشکلات ساختاری که مانع از جریان صحیح ادرار می‌شوند هم از جمله علل برئز عفونت های کلیوی است. استفاده طولانی‌مدت از کاتترهای ادراری می‌تواند ریسک عفونت را افزایش دهد.

 عفونت‌های کلیوی انواع مختلفی دارند.  پیلونفریت حاد نوع اول ان است و به این معنا است که عفونت ناگهانی و شدید در کلیه وجود دارد که نیاز به درمان فوری دارد. پیلونفریت مزمن نوع دوم آن است. یعنی عفونت طولانی‌مدت و مکرر کلیه که می‌تواند منجر به آسیب دائمی کلیه شود. پیلونفریت حاد در صورت عدم درمان مناسب می‌تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا ممکن است منجر به انتشار عفونت به خون (سپسیس) و در نهایت نارسایی چندگانه اعضا و مرگ شود.

جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت های کلیوی باید اعمال خاصی را انجام داده و رعایت کنید. نوشیدن مایعات فراوان به شستشوی باکتری‌ها از دستگاه ادراری کمک می کند. ادرار کردن بعد از رابطه جنسی هم از جمله اقدامات پیشگیرانه است که سبب کاهش ریسک ورود باکتری به مجرای ادرار می شود.

شستشوی مناسب ناحیه تناسلی و رعایت بهداشت در جلوگیری از بروز این عفونت ها بسیار تاثیرگذار است. افراد باید از نگه‌داشتن طولانی‌مدت ادرار پرهیز کنند تا از تجمع باکتری‌ها در مثانه خودداری کنند.

راهکار های درمانی مختلفی برای از بین بردن عفونت های کلیوی وجود دارد. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اصلی‌ترین روش درمان عفونت‌های کلیوی است.

استفاده از داروهای ضد درد و تب برای کنترل علائم عفونت های کلیوی مفید است. اما در موارد شدید برای دریافت آنتی‌بیوتیک‌های وریدی و مراقبت‌های بیشتر چاره ای جز مراجعه و بستری شدن در بیمارستان ها وجود ندارد. انجام عمل جراحی در مواردی که انسداد یا مشکلات ساختاری وجود دارد هم از جمله درمان های تاثیرگذار عفونت های کلیوی است.

در صورت عدم درمان به موقع و مناسب، عفونت‌های کلیوی می‌توانند منجر به سپسیس و مرگ شوند. اما با تشخیص و درمان به موقع، بیشتر موارد عفونت کلیوی قابل درمان و کنترل هستند.

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران برای بهبود این بیماری برنامه ها و اقداماتی را در نظر گرفته است. افزایش آگاهی عمومی درباره علائم، پیشگیری و درمان عفونت‌های کلیوی با آموزش مردم، افزایش تعداد مراکز درمانی و تسهیل دسترسی به خدمات درمانی،  اجرای برنامه‌های ملی برای پایش و کنترل عفونت‌های دستگاه ادراری، برگزاری کمپین‌ها و کارگاه‌های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها و جامعه برای افزایش آگاهی و حمایت از تحقیقات پزشکی برای بهبود روش‌های پیشگیری و درمان عفونت‌های کلیوی از جمله اقدامات مثبت وزارت بهداشت و درمان ایران در این حوزه است.

این اقدامات می‌تواند به کاهش شیوع عفونت‌های کلیوی و بهبود سلامت عمومی کمک کند.

 

کدخبر: 1024231 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟