تشدید وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شرق کشور / باد 120 روزه چیست؟

به گزارش رکنا تا ظهر امروز(۹ مرداد) بیشینه سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در زابل به ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت رسید و گرد و خاک ناشی از آن میدان دید افقی در بسیاری از مناطق نیمه شمالی سیستان و بلوچستان را به‌شدت کاهش داد.

در شبانه روز گذشته گردوخاک ناشی از وزش این بادها شعاع دید افقی در حداقل هشت شهرستان سیستان و بلوچستان را به‌شدت کاهش داد، به‌طوری‌که میزان دید افقی در زهک به ۱۰۰۰، زابل ۱۲۰۰، نصرت آباد ۲۰۰۰ و زاهدان به ۲۵۰۰ متر کاهش یافت.

بادهای ۱۲۰ روزه همچنین برخی مناطق خراسان جنوبی و خراسان رضوی را تحت تاثیر قرار داد  و شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه بیرجند را به ۱۰۰۰ متر کاهش داد.

در ۲۴ ساعت اخیر از حداقل هفت ایستگاه هواشناسی در هفت شهرستان خراسان جنوبی وزش باد و گردوخاک گزارش شده است که شعاع دید افقی را در ایستگاه‌های «بیرجند» و «حاجی آباد»  به ۱۰۰۰، نهبندان ۳۰۰۰ متر و طبس به ۴۰۰۰ متر کاهش داد.

وزش باد و گردوخاک همچنین میزان دید افقی در ایستگاه هواشناسی سبزوار در خراسان رضوی را نیز به ۴۰۰۰ متر کاهش داده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، خشکسالی های اخیر و افزایش سطح غبار خیزی در شرق و جنوب شرق کشور و غرب کشورهای افغانستان و پاکستان سبب افزایش فراوانی و شدت وقوع پدیده‌های خاکدار در این پهنه وسیع شده است.

کدخبر: 1024210 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟