100 نفر از هر 100000 ایرانی به لوپوس مبتلا می شوند / اقدامات وزرات بهداشت  برای بهبود بیماران لوپوس کافی نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  لوپوس ، یا لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)، یک بیماری خودایمنی است که سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و اعضای خود حمله می‌کند. این بیماری می‌تواند پوست، مفاصل، کلیه‌ها، مغز و سایر اعضای بدن را درگیر کند. لوپوس می‌تواند در هر سنی بروز کند، اما بیشتر در زنان بین 15 تا 45 سال دیده می‌شود.

علت دقیق بروز لوپوس ناشناخته است، اما ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و هورمونی می‌تواند در بروز لوتوس نقش داشته باشد. به عنوان مثال ژنتیک یا سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های خودایمنی در بروز لوپوس بسیار تاثیرگذار است. افزایش خطر ابتلا در زنان، به خصوص در سنین باروری به دلیل تغییرات هورمونی می تواند منجر به بروز این بیماری شود. عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، عفونت‌ها و برخی داروها در ایجاد لوپوس موثر هستند.

لوپوس می‌تواند عوارض جدی و متعددی داشته باشد. مشکلات پوستی مثل بثورات، ضایعات و حساسیت به نور خورشید از جمله عوارض این بیماری است. التهاب و درد و تورم مفاصل، مشکلات کلیوی و نفریت لوپوسی که می‌تواند به نارسایی کلیه منجر شود. همچنین کم‌خونی، کاهش پلاکت‌ها و گلبول‌های سفید به علت بروز لوپوس می توانند ایجاد شوند. مشکلات قلبی و ریوی همچون التهاب غشاهای قلب و ریه و  مشکلات عصبی همچون سردرد، سرگیجه، افسردگی و تشنج در زمره ی عوارض این بیماری قرار می گیرند.

درمان لوپوس بر کنترل علائم و پیشگیری از عوارض متمرکز است. داروهای ضدالتهابی‌های غیراستروئیدی (NSAIDs)، کورتیکواستروئیدها، داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و آنتی‌مالاریاها برای درمان لوپوس مورد استفاده قرار می گیرند. تغییرات سبک زندگی با انجام اعمالی مثل اجتناب از نور خورشید، مدیریت استرس، تغذیه سالم و ورزش منظم به بهبود لوپوس کمک می کند. مراقبت پزشکی منظم و انجام آزمایش‌های دوره‌ای در بهبود لوپوس تاثیرگذار است.

وزارت بهداشت ایران اقداماتی را برای کاهش و بهبود لوپوس انجام داده است اما این اقدامات همچنان کافی نیست. آگاهی‌بخشی به مردم با برگزاری کمپین‌ها و برنامه‌های آموزشی از جمله اقدامات مثبت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است. فراهم کردن امکانات درمانی و دارویی لازم و تجهیز مراکز بیمارستانی بسیار مهم است. حمایت از تحقیقات در زمینه لوپوس و بیماری‌های خودایمنی هم در برنامه های وزارت بهداشت قرار گرفته است.

لوپوس یک بیماری خودایمنی پیچیده و مزمن است که نیاز به مدیریت دقیق و مستمر دارد. آگاهی از علائم، عوامل خطر و روش‌های درمان می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی بیماران و کاهش عوارض بیماری کمک کند.

 

کدخبر: 1023453 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟