رنج محیط‌بانان ایران؛نداشتن ساده‌ترین تجهیزات برای حفاظت از محیط زیست است/ دولت چهاردهم ضعف قانونی حمایت از محیط بانان را رفع کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از آغاز سال تا کنون ۵۴ آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور داشته‌ایم و محیط‌بانان و نیرو‌های مردمی برای خاموش کردن آتش از هیچ خدمتی فروگذار نکرده‌اند. به گفته شاهدان عینی آن چیزی که بیشتر از هر چیز دیگری محیطبانان را میرنجاند نبود ساده‌ترین تجهیزات و امکانات برای حفاظت از محیط زیست است.این کمبود‌ها بار‌ها در رسانه‌ها به مطرح شده است و تا کنون اقدامی برای بهبود آن نشده است.

در ادامه حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل سابق محیط زیست استان مازندران درباره مشکلات محیطبانان  به خبرنگار اجتماعی رکناگفت: تعداد محیط‌بانان ایران معادل یک هشتم و در برخی مراجع یک دوازدهم کمتر از استاندارد جهانی است.

ابراهیمی کارنامی در ادامه گفت:ضعف قانون در مورد محیط بانان مهمترین موضوعی است که دولت چهاردهم باید به آن توجه کند. با توجه به اصل 55 قانون اساسی  محیط‌بانان می توانند در صورت مشاهده تجاوز به منابع طبیعی به عنوان ضابط قضایی با آن برخورد کنند.در حالی که محیط بانان ما حتی اختیار دفاع از خود را ندارند و بسیاری از محیط بانان کشور در برخورد با قاچاقچیان و متجازوین در بازداشت به سر می برند.

امنیت جانی و شغلی محیط بانان بسیار ضعیف است

او افزود: امنیت جانی و شغلی محیط بانان بسیار ضعیف است و خانه و زندگی بسیاری از آنان مورد تجاوز و حمله قرار می گیرد.

او در ادامه افزود: فارغ از اینکه چقدر نیرو در محیطبانی کم داریم باید به این سؤال پاسخ دهیم که چرا استقبالی نسبت به این شغل وجود ندارد؟ برای ایجاد جذابیت در این شغل باید ویژگی‌هایی برای آن در نظر بگیریم تا افراد بیشتری به این شغل اقبال نشان دهند.

جنگلبانان و غرقبانان شمال کشور حدود ۳ هزار نفرند که هیچ یک از آن‌ها استخدام نیستند

ابراهیمی کارنامی افرود: جنگلبانان و غرقبانان شمال کشور حدود ۳ هزار نفرند که هیچ یک از آن‌ها استخدام نیستند و همگی با شرکت‌های جذب نیرو قرار داد دارند و هیچ یک گزینش نمی‌شوند.

او ادامه داد: نیرو‌هایی که برای این مشاغل به کار گرفته می‌شوند باید از منابع طبیعی و محیط زیست حفاظت کنند و نظارت سازمان محیط زیست بر کار آن‌ها محدود است و با این روند نمی‌شود کار آنان را ارزیابی کرد و اگرخطایی از این افراد سر بزند زحمات همه نیرو‌ها را از میان می‌برد.

محیطبانان در شمال کشور خودرو ندارند، اسلحه ندارند، خودرو دارند، بنزین ندارند

ابراهیمی کارنامی اضافه کرد: اما آنچه در این میان علاوه بر کمبود نیرو باید مورد توجه قرار بگیرد، کمبود تجهیزات و امکانات برای حفاظت از محیط زیست است، محیطبانان در شمال کشور خودرو ندارند، اسلحه ندارند، خودرو دارند، بنزین ندارند... محیطبانان در این مناطق به سختی از محیط زیست حفاظت می‌کنند و معجزه وار دارند کار می‌کنند.

محیط‌بان باید ضابط قضایی باشد

این فعال زیست محیطی علاوه براین گفت: درباره نداشتن اختیارات کافی محیط‌بانان ادامه داد: محیط‌بان باید ضابط قضایی باشد و در مواجه با قاچاقچیان و شکارچیان اجازه استفاده از سلحه و باتوم و گاز اشک‌آور داشته باشد. نه اینکه دست و پا بسته در برابر با دست خالی مقابل قاچاقچی می‌ایستد که سر تا پا مسلح و مجهز است مورد حمله جانی قرار بگیرد. یک محیطبان در برابر هجمه‌هایی که به او می‌شود چگونه با دست خالی از خود و محیط زیست دفاع کند.

برای خاموش کردن آتش یا گشت زنی در جنگل کفش و لباس مناسب ندارند

وی با گلایه از اینکه محیطبانان در بسیاری از موارد محیطبانان برای خاموش کردن آتش  یا گشت زنی در جنگل‌ها حتی کفش و لباس و مناسب ندارند گفت: قوانین حمایتی  از محیطبانان ندارند حتی در مواقعی بسیاری از آنان خودرو موتور سیکلت ندارند؛مردم در مواقع بحرانی  به کمک محیط بانان می آیند.

استان سمنان ۳۵۲ هزار هکتار جنگل دارد که تنها ۹ غرق‌بان دارند

او علاوه بر این افزود: توزیع محیطبانان در کشور بسیار نامناسب است به طور مثال استان سمنان ۳۵۲ هزار هکتار جنگل دارد که تنها ۹ غرق‌بان دارند و این برای منابع طبیعی منطقه نا امنی و خطر ایجاد می‌کند. همچنین در جنوب کشور در استان هرمزگان در مرز‌های آبی تنها ۲ محیطبان مشغول خدمت هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 1023238 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟