در تابستان آمار ابتلا به آب مروارید بیشتر است / اشعه های فرابنفش خطر ابتلا به آب مروارید را تشدید می کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ،آب مروارید ، کدورت عدسی چشم است که می تواند باعث تاری دید، دوبینی و حساسیت به نور شود. این بیماری شایع ترین علت نابینایی قابل درمان در جهان است.

یکی از عوامل خطر شناخته شده برای آب مروارید، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید است. اشعه UV می تواند به DNA سلول های لنز چشم آسیب برساند و باعث اکسیداسیون پروتئین ها شود. این آسیب ها می تواند با گذشت زمان تجمع یابد و در نهایت منجر به آب مروارید شود. اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند از طریق قرنیه به عدسی چشم نفوذ کند. لنز به طور طبیعی  بخش زیادی از اشعه ماوراء بنفش را مسدود می کند، اما مقدار کمی از آن می تواند به عدسی برسد. با گذشت زمان، اشعه ماوراء بنفش می تواند به سلول های لنز آسیب برساند و باعث پدید آمدن مشکلات عدیده ای شود. DNA سلول ها آسیب ببیند: این امر می تواند منجر به جهش در ژن هایی شود که مسئول تولید پروتئین های لنز هستند. این پروتئین ها برای شفاف نگه داشتن لنز ضروری هستند. اگر این پروتئین ها آسیب ببینند یا به درستی تولید نشوند، می توانند باعث کدر شدن لنز و ایجاد آب مروارید شوند. همچنین اشعه ماوراء بنفش می تواند باعث ایجاد رادیکال های آزاد در لنز شود. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایدار هستند که می توانند به سلول ها آسیب برسانند. اکسیداسیون پروتئین ها می تواند باعث شود که لنز کدر شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد.

عوامل متعددی می توانند خطر ابتلا به آب مروارید مرتبط با اشعه ماوراء بنفش را افزایش دهند. به عنوان مثال افرادی که در فضای باز کار می کنند یا در آب و هوای آفتابی زندگی می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آب مروارید مرتبط با اشعه ماوراء بنفش هستند. همچنین افراد با رنگ چشم روشن (آبی، سبز یا فندقی) ملانین کمتری در چشم خود دارند. ملانین رنگدانه ای است که از چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. افراد با رنگ چشم روشن نسبت به افراد با رنگ چشم تیره بیشتر در معرض خطر ابتلا به آب مروارید مرتبط با اشعه ماوراء بنفش هستند. خطر ابتلا به آب مروارید با افزایش سن افزایش می یابد. اگر سابقه خانوادگی آب مروارید دارید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید. برخی از بیماری ها، مانند دیابت و فشار خون بالا، می توانند خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش دهند. سیگار کشیدن منجر به ابتلا به آب مروارید می شود. چاقی هم ار جمله عواملی است که می تواند باعث بروز آب مروارید شود. مصرف بیش از حد الکل خطر ابتلا به آب مروارید را تشدید می کند.

می توانید با اقدامات زیر از ابتلا به آب مروارید مرتبط با اشعه ماوراء بنفش جلوگیری کنید. از عینک آفتابی استفاده کنید. عینک آفتابی با لنزهای UV 400 انتخاب کنید. این لنزها 99 تا 100 درصد از اشعه ماوراء بنفش خورشید را مسدود می کنند. از کلاه استفاده کنید. کلاه لبه پهن می تواند به محافظت از چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید کمک کند. از سایه استفاده کنید. در ساعات اوج تابش آفتاب (بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر) از سایه استفاده کنید.از تخت های خورشیدی و لامپ های UV اجتناب کنید.                                                                                                                                                                                                                  با انجام این اقدامات خود را از بروز بیماری ها و عارضه های فجیع پوستی در امان نگه دارید و از خود عزیزانتان مراقبت کنید.

 

کدخبر: 1021995 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟