جان باختن جنگلبان کامیارانی در جریان مهار آتش سوزی/ کمبود اعتبار در 2 سال گذشته مانع خرید تجهیزات اطفای حریق شده است

به گزارش رکنا،پس از وقوع آتش سوزی در ارتفاعات کامیاران، بلافاصله تیم هایی برای خاموش کردن آن عازم منطقه میشوند. شهید اسماعیل کریمی در محاصره آتش قرار می گیرد و دچار سوختگی شدید می شود که پس از حدود ۴۸ ساعت صبح امروز در یکی از بیمارستان های سنندج جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آتش سوزی جنگل های ایران همچنان ادامه دارد. شمار آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران، از اندازه گذشته است و دیگر نمی‌توان خوش‌باورانه آن‌ را در شمار «بلایای طبیعی» برشمرد و از زیر بار مسئولیت پدید آمدن آن شانه خالی کرد.

آمارهایی که در سال‌های گذشته و حتی همین ماه‌ها و هفته‌ها از آتش گرفتن گستره‌های پرشماری از جنگل‌های ایران منتشر شده است خود گویای ژرفای فاجعه‌ای است. فاجعه‌ای ملی که زیست‌بوم ما را به ‌روزهای مبادا دچار کرده است.

حال سوال این است که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور زیر مجموعه وزارت کشاورزی برای نگهداشت جنگل های ایران چه تدابیر انجام داده است از آموزش به مردم تا تجهیز امکانات مهار آتش و افزایش نیروهای جنگلبانی و غیره؟

سرهنگ علی ملکی آهنگران فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور درباره آتش سوزی جنگل ها به خبرنگار محیط زیست رکنا گفت: یکی از دلایل افزایش آتش سوزی ها پوشش گیاهی مراتع و جنگل های  کشور است که بر اثر بارندگی های بسیار خوب بوجود آمده است.

ملکی آهنگران ادامه داد: بیش از 2 میلیون تن پوشش علوفه ای در سطح جنگل ها داشتیم که در فصل خشک وگرم تبدیل به موادی برای ایجاد آتش می شود.

 ملکی آهنگران افزود:حدود 18 هزار هکتار مراتع دچار آتش سوزی شده است و بیش از 99 درصد آتش سوزی ها در  جنگل های زاگرس بوده است.جنگل های هیرکانی تا کنون آتش سوزی نداشته است و در آبانماه به بعد شروع می شود.

مدیریت اطفای حریق به عهده دو ارگان منابع طبیعی و محیط زیست است

او با اشاره به سازمان هایی که بر اساس قانون، وظیفه اطفای حریق را به عهده دارنذ  افزود:  تبصره های ذیل ماده47  قانون اساسی  اطفای حریق را به عهده  همه ارگانهای لشگری و کشوری می داند.در این ماده قانونی همه دستگاه ها در موقع بروز چنین حوادثی بدون رعایت تشریفات مالی و اداری باید به اطفای حریق بپردازند،ولی در نهایت مدیریت کار  اطفای حریق به عهده دو ارگان منابع طبیعی و محیط زیست است.

محیط زیست و منابع طبیعی توان بسیار بالایی در اطفای حریق ندارند

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در باره توان اطفای حریق محیط زیست و منابع طبیعی در کشور گفت:این دو سازمان توان بسیار بالایی در اطفای حریق ندارند،  تجهیزات  اطفای حریق داریم ولی کافی نیست و نیازمند تامین اعتبار  است.

در 2 سال گذشته هیچ تجهیزاتی برای اطفای حریق  تهیه نشده است

او با اشاره  به اینکه طی 2 سال گذشته در خصوص تجهیزات تامین اعتبار نشده است افزود:در 2 سال گذشته هیچ تجهیزاتی برای اطفای حریق  تهیه نشده است ولی تا دو هفته آینده  در مرحله اول حدود 50 میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات اطفای حریق تامین خواهد شد.

سازمان مدیریت بحران کشور فقط 9 بالگرد و یک فروند هواپیمای ایلوشین دارد

ملکی آهنگران گفت:در حال حاضر سازمان مدیریت بحران کشور 9 فروند هلی کوپتر و یک فروند هواپیمای ایلوشین دارد  که در صورت بروز حادثه در اختیار نیروهای امدادرسان و آتش نشان ها  گذاشته است.

تمام دنیای به سمت اطفای حریق با کمک هوش مصنوعی رفته است

او با تاکید بر تامین تجهیزات و نوآوری های نوین در اطفای حریق برای حفاظت از منابع طبیعی کشور گفت:  تمام دنیا برای حفاظت از محیط زیست خود از به  سوی کاربری هوش مصنوعی و فناوری های نوین رفته اند از این طریق ،آتش سوزی ها  را می شود  با استفاده از فناوری های نو و هوش مصنوعی کنترل کرد.

در حال حاضر11 پهپاد فانتوم 4 در سطح کشور توزیع کردیم ؛ البته این مدل کاربردی نیست

  فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور ادامه داد:در حال حاضر11 پهپاد فانتوم 4  در سطح کشور توزیع کردیم ؛ البته این مدل کاربردی نیست، آن نوعی که مد نظر ما  بوده  نیست و زیرساخت های بکارگیریشان  در ایران فراهم نیست.

به  500 نقطه جانمایی دوربین در محیط زیست نیاز داریم اما فقط 60 دوربین داریم

تاکید داشت: در حال حاضر به  500 نقطه  جانمایی دوربین در محیط زیست نیاز داریم در حالی که به دلیل کمبود اعتبار فقط توانستیم 60 دوربین  تهیه و نصب کنیم تا محیط زیست در ستادها  توسط مانیتورها رصد شود.

به تمام استان ها ابلاغ کردیم آتش زدن مزارع توسط کشاورزان غیرقانونی است

او با تاکید بر غیر قانونی بودن آتش مزارع توسط کشاورزی گفت:به تمام  استان ها ابلاغ کردیم که آتش زدن مزارع توسط  کشاورزان غیر قانونی است و مراجع قضایی با آنها برخورد قانونی می کند.

80 درصد آتش سوزی های  غیر عمدی است

ملکی آهنگران با اشاره به دلیل آتش سوزی ها ادامه داد: 80 درصد آتش سوزی های  غیر عمدی است و به  صورت سهوی اتفاق می افتد .اما آتش سوزی لرستان  عمدی بوده که بیش از 3  نفر معرفی و شناسایی شده اند و تا کنون مراجع قضایی برای آنان حکمی صادر نکرده است.


 

کدخبر: 1021898 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟