سالانه 5000 هزار نفر بر اثر سنگ مثانه جان خود را از دست می دهند / عدم درمان سنگ مثانه منجر به قطع ادرار می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سنگ مثانه یک مشکل شایع در سیستم ادراری است که ممکن است به عوارض جدی منجر شود. سنگ مثانه یا کلیه، توده‌های سخت و جامد هستند که در داخل مثانه یا سیستم ادراری ایجاد می‌شوند. این سنگ‌ها معمولاً از مواد معدنی یا نمک‌های مختلف تشکیل شده اند. علائم مختلفی برای تشخیص این بیماری وجود دارد. یکی از مهم ترین و خطرناک ترین علائم این بیماری وجود خون در ادرار است که نشان از وجود سنگ مثانه دارد. سنگ مثانه باعث بروز درد شدید در ناحیه کمر و پایین شکم می شود و تورم و درد در ناحیه پایین شکم نیز افزایش می دهد. وجود سنگ در مثانه قادر است که رنگ ادرار افراد را به شکلی غیرطبیعی تغییر دهد.

همچنین سنگ مثانه عوارض ناگواری را برای بیماران در پی دارد که بسیار جدی و خطرناک هستند. عفونت‌های متکرر ادراری یکی از این عوارض است که ممکن است در سیستم ادراری، شامل مثانه، کلیه، اورتر، یا اورترا واژینال، رخ دهد. علایم عفونت تکراری ادراری ممکن است شامل تغییرات در رنگ و بوی ادرار، درد یا سوزش هنگام ادرار کردن، تب، خستگی و لرزش باشد. خونریزی دستگاه ادراری از جمله عوارضی است که از همین عفونت های متکرر ادراری ناشی می شود. اگر این عفونت ها به درستی درمان نشوند و به آنها بی توجهی شود منجر به قطع جریان ادرار و مرگ اشخاص می شود. سالانه حدود ۵۰۰۰ نفر به خاطر عوارض سنگ مثانه دچار مرگ می‌شوند.

برای درمان این بیماری روش های مختلفی وجود دارد. مصرف آب به مقدار کافی باعث جلوگیری از سنگ مثانه می شود و به حذف آن کمک می کند. علاوه بر آن برخی داروها برای حل کردن سنگ‌های کوچک مثانه استفاده می‌شوند. اما در صورت لزوم، جراحی برای خارج کردن سنگ‌های بزرگتر یا معقول از مثانه لازم است.

سنگ مثانه یک مشکل جدی است که نیاز به توجه و درمان دارد. شناخت علائم، عوارض، و روش‌های درمان مناسب می‌تواند به پیشگیری از عوارض جدی و حفظ سلامت فرد کمک کند.

 

کدخبر: 1020960 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟