خدمات پزشکی ارزانترین کالایی است که در ایران به فروش می رسد/ هزینه ویزیت پزشکان ایرانی فقط 4 دلار است مثلا در جنوب آسیا 70 دلار

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، با انتخابات روز پانزدهم تیرماه 1403 رئیس دولت تغییر یافت و به زودی مسعود پزشکیان سکان دولت چهاردهم را در دست خواهد گرفت. در چند سال گذشته به صورت تصاعدی با مشکلات درمان و دارو در سیستم درمان کشور مواجه بودیم . مشکلات در این عرصه تنها به هزینه درمان یا نبود امکانات ختم نشده است بلکه با موج مهاجرت کادر درمان از پرستاران تا پزشکان و متخصصان مواجه شدیم و در کنار آن با افسردگی های خطرناک رزیدنت ها نگرانی در این بخش کشور افزایش یافته است. از سوی دیگر تحریم ها تاثیر منفی خود را بر سیستم پزشکی گذاشته است و امکان تجهیز کردن بیمارستان ها به امکانات روز جهان با محدودیت های تحریمی ضعیف شده است . بسیاری از بیمارستان های خصوصی به ورشکستگی رسیده اند و بسیاری از بخش های بیمارستان های دولتی نیز به دلیل نبود تجهیزات نیمه تعطیل یا تعطیل شده اند. هزینه درمان اما در این شرایط افزایش یافته و نرخ دارو نیز اکثرا نجومی شده است. همه این موارد با توجه به اینکه  مسعود پزشکیان پزشک است و بر این امورات مشرف ، به نظر باید مورد بررسی و حل سریع قرار گیرد. رکنا در یک سلسله گزارش در مورد مشکلات ، معضلات، کمبودها ، امکاناتی که باید افزایش یابد،آمایش نیاز درمانی در هر نقطه کشور و رسیدگی به آن پرداخته است که روزانه در چند بخش منتشر می شود. در ادامه پای صحبت یک جراح قلب نشستیم و از مشکلات آنها شنیدیم.

جراحی رباتیک هنوز به ایران راه پیدا نکرده است

دکتر محمدعلی یوسف نیا فوق تخصص جراحی قلب و عروق، در گفت و گو با خبرنگار رکنا، گفت: جراحی قلب، در ایران، از زمان شروع تاکنون در مسیر ثابتی نبوده و هر سال شاهد توسعه و پیشرفت  این شاخه از پزشکی خصوصا در زمینه جراحی قلب اطفال و پیوند قلب، بوده ایم. پزشکی از جمله رشته هایی است که برای پیشرفت در درجه اول نیازمند تلاش و افزایش مهارت های پزشکی است؛ درست است که برخی از وسایل بسیار پیشرفته پزشکی مثل جراحی رباتیک هنوز به ایران راه پیدا نکرده است اما امکانات و منابع موجود در کشور به خوبی پاسخگوی نیازهای مردم هستند.

هزینه های پزشکی در ایران ارزان است

این فوق متخصص در ادامه با اشاره به برخی از مشکلاتی که در این رشته وجود دارد، گفت:  ایران جزو معدود کشورهایی است که هزینه های پزشکی در آن ارزان است. درآمد پزشکان در ایران تا اندازه ای پایین است که تقاضا را برای کار در ایران کم می کند، به نظر من پزشکی ارزان ترین کالایی است که در این مملکت عرضه می شود. ویزیت یک پزشک در ایران تا 4 دلار است، این در حالی است که هزینه ویزیت یک پزشک در سایر کشورها، مثلا در کشورهای ناحیه جنوب آسیا تا 70 دلار، هم می رود. با توجه به وجود بخش دولتی و خصوصی در پزشکی مسئله ارزان قیمت بودن هزینه های پزشک باعث شلوغی بیشتر از قبل بخش دولتی و کمتر نوبت رسیدن به افراد می شود. از جمله مشکلات دیگر می توان به توزیع نامتوازن  رشته های جراحی قلب اشاره کرد که هوشمندانه نیست. در توزیع خدمات جراحی قلب در نقطه ای در ایران توزیع خدمات بسیار زیاد و در نقطه ای دیگر بسیار کم است و لازم است میزان سرمایه گذاری ما برای ارائه خدمات پزشکی متناسب با جمعیت و بیماران باشد تا پیشرفت صورت گرفته و تجربه پزشکان بالا برود.

 

کدخبر: 1016108 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟